شناسهٔ خبر: 17605 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

توحید اخلاقی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۵۸۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی خارجی در آزادراه تبریز- مرند- بازرگان/ تامین ۶۵ درصد آورده از سوی سرمایه‌گذار خارجی

توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی گفت: قرارداد احداث آزاد راه تبریز- مرند – بازرگان بعنوان اولین پروژه سرمایه گذاری خارجی با ۶۵ درصد آورده خارجی و ۳۵ درصد دولتی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجانشرقی, توحید اخلاقی در جلسه شورای برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: قرارداد احداث آزادراه تبریز- مرند- بازرگان ، به عنوان اولین پروژه سرمایه گذاری خارجی با ۶۵ درصد آورده سرمایه گذار خارجی و ۳۵ درصد دولتی به امضا می‌رسد که ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با ۵ سال ساخت و ۱۸ سال بهره برداری به توافق رسیده‌ایم.

وی از مطالعه احداث خط آهن تبریز- بازرگان - قارص ترکیه خبر داد و گفت: برای دریافت مجوز از وزارت راه و شهرسازی و هیئت دولت اقدام شده است تا برنامه ریزی اولیه در این موضوع صورت گیرد، ضمن اینکه اختصاص فاینانس خارجی نیز برای این پروژه پیشنهاد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به روند تکمیل راه آهن تبریز- میانه تصریح کرد: این پروژه ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای خرید ریل از هندوستان اقدام شده و وزارت راه و شهرسازی در حال مذاکره است.

اخلاقی، کمبود و عدم اختصاص به موقع اعتبارات، مشکلات آزادسازی مسیر و زمان بر بودن مذاکرات فاینانس را از مشکلات ادامه روند تکمیل این خط آهن عنوان کرد و گفت: امیدواریم ۱۳۲ کیلومتر از میانه تا بستان آباد در ۶ قطعه به بهره برداری برسد و در فاز دوم نیز بقیه مسیر تا تبریز مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی تبدیل فرودگاه تبریز به هاب پستی منطقه‌ای را فرصتی ارزشمند برای استان دانست و افزود: احداث ترمینال بین المللی فرودگاه با ۱۴ هزار مترمربع زیربنا، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اجرای بقیه آن تأمین اعتبار نشد، ضمن اینکه احداث ترمینال بار کارگو نیز با مساحت ۵ هزار مترمربع، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دلیل نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار، این طرح متوقف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۴۵۰ متر مربع پارکینگ طبقاتی با ۴۸۵ واحد در فرودگاه احداث شده است که تا پایان ۹۴ به اتمام می‌رسد.

اخلاقی از نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی استان در سال ۹۴ خبر داد و گفت: شرایط دشوار دریافت تسهیلات و بالا بودن مبلغ بازپرداخت ۵ ساله از موانع موجود بر سر راه نوسازی ناوگان با استفاده از تسهیلات است که باید برطرف شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی تبریز را یادآور شد و اظهار داشت: طرح اسکان پایای تبریز ۳۵ درصد پیشرفت دارد، ضمن اینکه نوسازی بافت فرسوده نیز با عدم اقبال بخش خصوصی به این موضوع مواجه شده است.

اخلاقی با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ وام بافت فرسوده بیش از سهمیه استان دریافت کردیم که بعد از تهران دومین استان در زمینه است، تصریح کرد: ساماندهی پیرامون مسجد کبود، احیای میدان صاحب الامر و بهسازی و بازسازی محلات قدیمی و فرسوده تبریز از جمله برنامه‌ها برای بازسازی بافت فرسوده است.

نظر شما