شناسهٔ خبر: 17611 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست مديريت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان:

بافت‌های فرسوده بندرعباس باید با نورپردازی بازآفرینی شود

نشست در راستاي توجه به بافت هاي فرسوده شهري همايش تخصصي با محوريت بازآفريني بافتهاي فرسوده در شهر بندرعباس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي هرمزگان، ابراهیم رستم گورانی سرپرست مديريت شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي استان هرمزگان در اين مراسم بر اهميت برگزاري چنين همايش ها و كارگاه هاي تخصصي در حوزه مديريت شهرسازي و معماري تاكيد كرد و افزود: این همایش ها به ارتقاء دانش مديران شهري و همچنين دانشجويان کمک شایانی می کند.

گوراني بیان داشت: تاکنون سياست هاي متعددی برای بافت فرسوده در قالب نوسازي و بهسازي اتخاذ شده است اما امروزه ديدگاهي كه بتواند تمام ابعاد حوزه بافت هاي فرسوده را پوشش دهد در قالب باز آفريني شهري پايدار مطرح است؛ به گفته وی، برای این مهم می بایست تمام ابعاد و شاخص هاي محيطي، كالبدي، اجتماعي، زيست محيطي و اقتصادي مد نظر قرار گیرد.

گورانی با اشاره به اینکه مهمترين مبحثي كه در بازآفريني بافت هاي فرسوده بايد به آن توجه كرد مشاركت اجتماعي محلي است كه به عنوان كانون هاي اتحاد و همبستگي در بافت هاي فرسوده بشمار مي آيد، تصریح کرد، توجه به اين حلقه مفقوده نه تنها در بازآفريني بافت هاي فرسوده بلكه در تمام مراحل توسعه شهري مي تواند به صورت موفق عمل نمايد.

وی ايجاد روحيه نشاط و تعلق خاطر در ساكنان این محلات را مهم ارزیابی کرد و افزود: این مهم یکی از مفاهیم اصلي باز آفريني بافت های فرسوده است.

سرپرست مديريت شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي استان هرمزگان در ادامه به آمار بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار موجود حدود ۱۳۰ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور وجود دارد كه ۳۰ درصد جمعيت ايران را شامل مي شود.

به گفته وی، در استان هرمزگان بالغ بر ۲۴۰۰ هكتار بافت فرسوده وجود دارد كه ۱۷۰۰ هكتار از اراضي شهر بندرعباس را شامل مي شود.

گوراني در پايان ابراز امیدواری کرد، با توجه به تدوين سند ملي راهبردي، احيا، بهسازي و توانمندسازي بافتهاي فرسوده و ناكارآمد شهري به عنوان سند بالا دستي سياست هاي راهبردها و چشم اندازها، بتوان در مبحث باز آفريني اين فضاها اقدامات موثر و مفيدي انجام داد.

نظر شما