شناسهٔ خبر: 17645 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سی‌و هفتمین مراسم بازگشت امام به میهن:

صنعت هوانوردی ایران با سرمایه کمپانی‌های اروپایی تقویت می‌شود/ برخی اقلیت درباره سفر فرانسه و ایتالیای رئیس جمهور سم پاشی می‌کنند

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صنعت هوانوردی ایران با سرمایه کمپانی‌های اروپایی تقویت می‌شود گفت: برخی اقلیت درباره سفر فرانسه و ایتالیای رئیس جمهور دارند سم پاشی می‌کنند این افراد نمی‌دانند قرارداد چه هست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز دوشنبه ۱۲ بهمن‌ماه در مراسم سی و هفتمین سالگرد بازگشت امام خمینی(ره) به میهن٬ گفت: در دوران انقلاب با لطف خداوند در دوران آغازین انقلاب مردم با وحدت و همدلی به میدان آمدند و وارد صحنه شدند تا از انقلاب اسلامی دفاع کنند. مسئله بسیار مهمی که امروز باید به آن تکیه کنیم این است که اگر آن روز مردم ما به صورت هماهنگ‌ به خیابان‌ها نمی‌رفتند نمی‌توانستند از شر رژیم پهلوی رهایی یابند.

هاشمی با تأکید بر اینکه مردم متحد به میدان آمدند و این مردم بودند که انقلاب را پیروز کردند گفت: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به یک هماهنگی و آرامشی دست یافت اما بعد از گذشت چند سال مجددا دچار مشکلات و تفرقه شد. متأسفانه طی ۱۲ سال اخیر کشور دچار تفرقه شد و بسیاری از مسیرها تغییر کرد. به طوری که حتی روحانی‌هایی که در انقلاب دستی بر آتش نداشتند خود را نقش‌آفرین کردند و موضوعات خلاف واقع مطرح شد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: بلافاصله تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد و ثروت ملی ایران در شرایطی که قیمت نفت در اوج خود بود از زیر زمین استخراج شد و نمی‌دانیم به کجا رفت. این وضع شرایط ایران را در دنیا متفاوت کرد اما از حدود دو سال پیش نقطه دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ایجاد شد که زمینه وحدت ایران را فراهم کرد که در این شرایط اکثریت جامعه راه خود را پیدا کردند. دوباره در دولت جدید دل‌ها به یکدیگر پیوست و ایران نقطه تعادل منطقه شد. البته یکبار بعد از جنگ نقطه تعادل شدیم که طی سال‌های اخیر آن را از دست داده بودیم اما این بار مردم ما قدر این نعمت را می‌دانند. آگاهی مردم می‌تواند ضامن حفظ این نقطه تعادل باشد.

هاشمی افزود: در مذاکرات هسته‌ای٬ تیم مذاکره کننده ما که فقط حرف حق داشتند و هیچ حربه قدرتی در اختیار نداشتند در مقابل کشورهای ۱+۵ که ۹۰ درصد قدرت دنیا را در اختیار دارند پیروز شدند که البته این مذاکرات برد-برد بود و به آنها ثابت شد که ایران به دنبال صلاح هسته‌ای نیست. ما همان ملتی هستیم که می توانستیم در جنگ با عراق در ۸ سال دفاع مقدس از سلاح شیمیایی استفاده کنیم اما از این سلاح‌ها برای دفاع از خود استفاده نکردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز دنیا در برابر ایران قانع شد و به آنها اعلام کردیم اگر ایران را به رسمیت بشناسید ما هم پروتکل الحاقی را می‌پذیریم و اگر با صداقت با ایران رفتار کنند ما نیز به تعهدات خود پایبند خواهیم بود.

وی اظهار کرد: اگر تعادل منطقه‌ای را از ایران سلب کنند نتیجه آن وضع ناامنی امروز در منطقه مانند وضعیت سوریه و افغانستان می‌شود که به تونس، لیبی و آفریقا نیز سرایت خواهد کرد. این ایران است که می‌تواند نقطه تعادل طبیعی منطقه را حفظ کند. بعد از پیروزی در مذاکرات هسته ای و احقاق حق ایران در سازمان ملل متحد مشاهده می‌کنیم ایران به تدریج به سمت سازندگی می‌رود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما یک ملت صلح جو هستیم اما از حق خود دفاع می‌کنیم گفت: با روی کار آمدن دولت جدید خشونت‌ دنیا با ایران کنار گذاشته شد و در این شرایط دوباره ایران پیروز شد. همه دنیا قبول کرد که مذاکرات برای ایران یک پیروزی بی‌سابقه با خود به همراه داشت. آنها قبول کردند با یک دولت قابل اعتماد در ایران همکاری می‌کنند.

وی افزود: البته بعد از سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه برخی اقلیت دوباره مشکل ساز شدند و سفر رئیس جمهور را با این همه دستاورد زیر سوال بردند و همچنان سم پاشی می‌کنند. این افراد اصلا نمی‌دانند قرارداد چه هست؟ یکی از دستاوردهای این سفر در بخش صنعت هوانوردی بود که سال‌های به تبع تحریم‌ها شاهد ناوگان هوایی نامناسب، سوانح هوایی و تاخیرهای متعدد پروازی بودیم که در سفر اخیر و انعقاد قرارداد صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور ما با سرمایه کمپانی‌های اروپایی تقویت می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در ترابری هوایی ایران در ۴ راه شمال - جنوب و شرق و غرب قراردارد. ایران می‌تواند هاب بسیار خوبی در منطقه باشد.امروز بسیاری از کشورها از جمله روسیه، چین، هند و اروپا تمایل دارند به عنوان چهارراه‌ منطقه‌ای از موقعیت ایران استفاده کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز شرایط مناسبی در ایران خلق شد که ما فراهم نکردیم بلکه این مردم بودند که فراهم کردند. سرانجام مردم ما آگاه بودند و به دولتی رای دادند که نقطه تعادل را به منطقه بازگرداند و اختیار را به دست گرفت./

نظر شما