شناسهٔ خبر: 17720 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران مطرح کرد:

ایجاد مدیریت شهری یکپارچه بهترین راه‌حل معضل حاشیه‌نشینی/ انتقاد از عدم ذکر بهسازی بافت فرسوده در لایحه برنامه ششم توسعه

عبادالله فتح الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در ۵۰ سال اخیر جمعیت شهرنشین کشور دو برابر شده که علت اصلی آن وجود قوانینی است که به تجزیه مدیریت شهری کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبادالله فتح‌اللهی در دوازدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری که دیروز سه‌شنبه ۱۳ بهمن با حضور وزیر راه و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گفت: در آستانه ورود به برنامه ششم توسعه هستیم که فرصت مناسبی است تا خواسته‌های شهرداری‌ها و مدیریت شهری در هنگام بررسی این لایحه در مجلس، در برنامه ششم گنجانده شود.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری که مصوبات آن نقش بسیار مهمی در تسریع بهسازی و نوسازی بافت‌های نابه‌سامان شهری دارد، ادامه داد: این ستاد بستری است تا موضوع حاشیه‌نشینی در شهرها به صورت هماهنگ، میان‌بخشی و فرابخشی بررسی و مرتفع شود. در ۵۰ سال اخیر جمعیت شهرنشین کشور دو برابر شده که علت اصلی آن قوانینی است که به تجزیه مدیریت شهری کمک کرده است.

وی با بیان اینکه قوانین شهری بر نگاه درون‌بخشی و تک محوری تأکید دارند، افزود: ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در محلات نابه‌سامان اعم از حاشیه‌ای، فرسوده، میانی و سکونتگاه‌های غیر رسمی زنگی می‌کنند. موضوع مدیریت منسجم شهری در قوانین ما خالی است.

این مقام شهرداری تهران با بیان اینکه هر بار که خدمات بیشتری به حاشیه‌نشینان می‌دهیم، بیشتر بر تداوم این معضل دامن می‌زنیم، تصریح کرد: انتظار داریم دولت در تدوین برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس ماتریکس مدیریت شهری را طراحی کرده و در آن همه بخش‌های مرتبط با مدیریت شهری در زیرمجموعه یک دستگاه (شهرداری‌ها) باشد تا بتواند همه قوانین و طرح‌هایی که در دوره‌های گذشته به تصویب رسیده ولی به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری مسکوت مانده‌اند را اجرایی کرده و نگاه درون‌بخشی را بکاهد.

وی در پایان از ذکر نشدن عنوان و موضوع بهسازی شهری و بازسازی بافت‌های فرسوده در لایحه برنامه ششم توسعه انتقاد کرد./

نظر شما