شناسهٔ خبر: 17768 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توکلی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

ارتقای سیستم حمل‌و‌نقل؛ مهمترین عامل رونق شهرهای جدید/ آخرین وضعیت قطارهای حومه‌ای شهرهای جدید/ هشتگرد و بهارستان در اولویت احداث خطوط حومه‌ای

محمدرضا توکلی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر اینکه تکمیل طرح قطار برقی شهر جدید بهارستان در اولویت دوم احداث پروژه‌های قطارهای حومه‌ای بعد از هشتگرد است گفت: بدون شک ارتقای سیستم حمل و نقل مهمترین عامل رونق شهرهای جدید خواهد بود.

محمدرضا توکلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص وضعیت پروژه‌های درحال اجرای قطارهای حومه‌ای در شهرهای جدید بیان کرد: با توجه به تأکیدات آقای نریمان معاون محترم وزیر و مدیرعامل  شرکت مادر تخصصی در جهت تسریع تکمیل پروژه‌های قطارهای حومه‌ای، عملیات اجرایی تکمیل قطار حومه‌ای برقی شهر جدید بهارستان به اصفهان به طول ۱۵ کیلومتر هم‌اکنون در حال اجراست که برای این پروژه تاکنون ۷۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و منابع داخلی هزینه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح بعد از پروژه هشتگرد در اولویت دوم تکمیل سلسله طرح‌های قطارهای حومه‌ای شهرهای جدید در کشور قرار دارد افزود: این پروژه در حال حاضر از پیشرفتی ۴۷ درصدی برخوردار است که در صورت تأمین اعتبار در سال ۹۶ به بهره‌داری خواهد رسید. اعتبار پیش‌بینی شده در این بخش برای سال ۹۵ حدود ۴۵ میلیارد تومان است که برای این امر کافی نخواهد بود.

توکلی در این‌باره افزود: عملیات اجرایی ۳۵ کیلومتر از پروژه خط ریلی شهر جدید فولادشهر نیز درحال حاضر آغاز شده و مسیر آن در حال آزادسازی است که پس از اتمام و آزادسازی مسیر، عملیات اجرایی به سرعت پیش خواهد رفت.

وی در ادامه پیشرفت فیزیکی بخشی از پروژه ریلی شهر جدید گلبهار تا مشهد را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: این خط به طول ۴۰ کیلومتر طراحی شده که تاکنون ۳۰ کیلومتر آن آزادسازی شده و  ۱۰ کیلومتر آن به مرحله اجرا درآمده است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید طرح احداث قطار حومه‌ای شهر جدید پردیس را دارای دو گزینه به طول‌های ۱۴ و ۲۰ کیلومتراعلام کرد و گفت: این دو گزینه هم‌اکنون در دست مطالعه است که در صورت فراهم بودن شرایط این طرح نیز سال آینده عملیاتی خواهد شد. پروژه ۲۰ کیلومتری شهر جدید سهند نیز به سمت تبریز با همین شرایط در انتظار اجرایی شدن است.

توکلی درباره پروژه قطار حومه‌ای شهر جدید بینالود نیز بیان کرد: به دلیل راه‌اندازی خط ریلی از مشهد به نیشابور و وجود ایستگاهی در نزدیکی بینالود (ایستگاه ابومسلم)  با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اجرا شدن این پروژه تسهیل شده که عملیاتی کردن آن برای تحقق اهداف مشهد ۲۰۱۷ نیز از اهمیتی خاصی برخوردار است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش ارتقای سیستم حمل و نقل را مهمترین عامل رونق شهرهای جدید دانست و افزود: با این اقدام شهرهای جدید به شهر مادر و کلان‌شهر نزدیک خود متصل می‌شوند.

توکلی در ادامه سخنانش اضافه کرد: درحال حاضر اقدامات خوبی در شهرهای جدید درحال انجام است که تشکیل شهرداری در ۱۱ شهر جدید اندیشه، پردیس، پرند، هشتگرد، بهارستان، فولادشهر، سهند، عالی‌شهر، گلبهار، صدرا و مهاجران و رسیدگی بیشتر به سیستم حمل و نقل داخلی این شهرها از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید گسترش حمل و نقل ریلی را عاملی برای صرفه‌جویی در زمان، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی و همچنین کاهش هزینه‌های رفت و آمد برشمرد و ادامه داد: هم‌اکنون نبود سیستم جامع حمل و نقل در شهرهای جدید یکی از مشکلات شهرها  محسوب می‌شود که در این مقطع مورد توجه مقام عالی  وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شهرهای جدید کشور است که هر چه سریعتر نسبت به تکمیل قطار های حومه‌ای اقدام شود./

نظر شما