شناسهٔ خبر: 17776 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در نشست کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان مطرح کرد:

ایران چهارمین کشور در برابر خطرپذیری مخاطرات طبیعی/ دشت تهران رکوددار فرونشست در دنیا/ فرونشست روزانه یک میلی‌متر از دشت تهران/ خطوط ریلی مشهد-سرخس و مشهد-نیشابور در محل فرونشست

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ایران چهارمین کشور از نظر خطرپذیری در برابر مخاطرات طبیعی است، نسبت به قرار گرفتن خطوط ریلی مشهد- سرخس و مشهد نیشابور در مناطق فرونشست هشدار داد و گفت: باید مناطق فرونشست و ترَکها را تقویت کنیم و میزان تردد قطار در این مسیرها را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده امروز چهارشنبه ۱۴ بهمن در کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان گفت: کارگروه زلزله و زمین لرزش از کارگروه‌هایی است که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود و در آنجا به طور مشخص مقوله زلزله و زمین لرزش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به زلزله‌های سال گذشته در حومه شهر تهران در این کارگروه بر موضوع زلزله در تهران متمرکز شدیم و در این زمینه ۳ کارگروه با محورهای گسل‌های تهران، سیستم گازرسانی و نوسازی مدارس برگزار شد تا زلزله تهران به طور مشخص نیز آسیب شناسی شود. علاوه بر این سامانه‌های هشدار سریع نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کشته‌شدن ۸۵۰ هزار نفر در تهران در صورت وقوع زلزله بیش از ۷ ریشتر

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته اگر در تهران زلزله‌ای به بزرگی بیش از ۷ ریشتر رخ دهد حدود ۸۵۰ هزار نفر در ۴ منطقه تهران جان خود را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه ایران چهارمین کشور از نظر خطرپذیری در برابر مخاطرات طبیعی است ادامه داد: در همین زمینه پیشنهادی در شورای معاونان از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر انجام اقدامات خاص در حوزه زیرساخت‌ها و مجموعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیرساختی، با هدف مکان‌یابی مناسب برای اجرای پروژه‌های زیرساختی ارائه شد.

شکرچی زاده افزود: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌هایی داریم که راه‌ها، فرودگاه‌ها و شبکه ریلی بخشی از این سرمایه‌ها هستند لذا پیشنهاد ما در شورای معاونان این بود تا  در قالب کمیته کاهش ریسک و خطرپذیری برنامه مدونی برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه سیل و فرونشست دو خطر طبیعی هستند که در وزارت راه و شهرسازی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند گفت: در مقوله سیل نیز بسیار آسیب می‌بینیم و کمتر سیلی است که به زیرساخت‌ها، پل‌ها، راه‌ها و شبکه ریلی کشور آسیب نزند.

۲۵ تا ۳۰ درصد سرزمین ایران در حال فرونشست

وی درباره پدیده فرونشست نیز گفت: عمدتا به دلیل برداشت از آب‌های زیرزمینی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد سرزمین ما درحال فرونشست است و طی چدماه گذشته حداقل ۴ مورد از جمله در دشت تهران به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گزارش شده است.

فرونشست روزانه یک‌میلی‌متر از دشت تهران

شکرچی زاده با بیان اینکه دشت تهران رکورد دار فرونشست در دنیا است گفت: در این دشت روزانه یک میلی متر فرونشست داریم که می‌تواند به جاده‌ها و خطوط ریلی ما آسیب وارد کند. بنابراین باید مناطق فرونشست و ترَکها را تقویت کنیم. ضمن اینکه میزان تردد قطار در این مسیرها را کاهش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید براینکه در دو یا سه مورد خطوط ریلی ما در مناطق در حال فرونشست واقع شده‌اند گفت: طبق گزارش‌های دریافت شده خطوط ریلی مشهد-سرخس، مشهد-نیشابور و مناطقی از استان فارس در محل فرونشست قرار گرفته‌اند.

وی افزود: درخواست ما از کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان این است که عنایت خاص به شبکه حمل و نقل و زیرساخت‌ها داشته باشند و در مناطقی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی می‌تواند متاثر از بلایای طبیعی باشد، تمرکز جدی صورت گیرد.

شکرچی زاده تاکید کرد: در طراحی های جدید زیرساخت‌ها، بزرگراه‌ها و خطوط ریلی ابتدا مخاطرات طبیعی را مورد توجه قرار دهیم و برای زیرساخت های موجود که بلایای طبیعی می تواند آنها را تهدید کند راهکارهای جدید بیاندیشیم.

نظر شما