شناسهٔ خبر: 17812 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران:

تکمیل کل پروژه احداث باند دوم محور هراز تا اوایل سال ۹۶/ کل محور فیروزکوه- قائم شهر تا نوروز ۹۵ تبدیل به بزرگراه می‌شود/بهره‌برداری ۳ کیلومتر آزادراه قزوین-رشت تا پایان سال ۹۴

آخوندی وزیر راه و شهرسازی طول کل پروژه احداث باند دوم محور هراز را ۶۳ کیلومتر خواند و گفت: کل پروژه تا اواخر سال ۹۵ یا اوایل سال ۹۶ افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز پنج‌شنبه ۱۵ بهمن در مراسم افتتاح ۸کیلومتر از باند دوم محور هراز حدفاصل پل بلده تا پنجاب در جمع خبرنگاران گفت: جاده‌های منتهی به شمال از محورهایی هستند که به شدت مورد توجه مردم ایران قرار دارند.

وی با بیان اینکه طول کل پروژه احداث باند دوم محور هراز ۶۳ کیلومتر است افزود: محور هراز به دلیل اینکه به میانه استان مازندران وارد می‌شود و کوتاه‌ترین مسیر اتصال تهران به شمال کشور است از یک موقعیت استثنایی و حساس برخوردار است بنابراین نه تنها تعریض جاده هراز بلکه طراحی مجدد این محور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که بخشی از آن جاده قدیم و بخش دیگر محور جدید خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۲۰ رشته تونل به طول ۱۷ کیلومتر در کل مسیر قرار دارد  گفت: حدود ۱۷ درصد مسیر را این تونل ها تشکیل می‌دهند. همچنین در طول محور هراز ۲۹ دستگاه پل به طول ۳۲۰۰ متر اجرا می‌شود که از دره‌های عمیق عبور می‌کنند. علاوه بر این حدود ۳۲ کیلومتر علمیات دیوار سازی در طول محور هراز قرار دارد که بین ۷ تا ۱۷ متر ارتفاع این دیوارها است لذا جاده‌سازی در محور هراز یک جاده سازی معمولی نیست به طوری که هزینه تمام شده هر کیلومتر جاده در محور هراز ۵ برابر هزینه تمام شده در جاده‌های معمولی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۵۵ کیلومتر از عملیات اجرایی در محور هراز باقی‌مانده که ۸کیلومتر آن امروز افتتاح شد. از این ۸ کیلومتر ۲ رشته تونل به طول ۱۷۷۵ ٬ ۲۳۰ متر پل و مابقی مسیر را دیوارسازی شامل می‌شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر امید با تاکید بر اینکه در نظر داریم به منظور تسهیل تردد وسفر ایمن مسافران ۱۲ کیلومتر دیگر از ۵۵ کیلومتر باقی مانده تا قبل از ایام نوروز به بهره برداری برسد گفت: محور هراز به ۳ فاز تقسیم شده که یک فاز از ابتدای تهران به سمت هراز حدفاصل آبشار تا زیارباغ به طول ۸ کیلومتر، یک فاز از زیارباغ تا بایجان به طول ۳۰ کیلومتر و فاز سوم از بایجان تا پارک جنگلی به طول ۲۵ کیلومتر است که تلاش ما این است ۲۰ کیلومتر از فاز سوم که مسیر بسیار سختی است تا ایام نوروز افتتاح شود.

آخوندی افزود: در ابتدای فاز نخست این پروژه یک تونل با عنوان تونل آبشاران وجود دارد که بخش اعظم آن تکمیل شده ضمن اینکه من از پیمانکاران درخواست کردم تا عملیات اجرایی آن تا ایام نوروز تکمیل شود. 

وی بابیان اینکه کل مسیر هراز تا اواخر سال ۹۵ و اوایل ۹۶ افتتاح می شود گفت: این پروژه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل  آن حدود ۶۷۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

آخوندی در باره سایر محورهای منتهی به شمال کشور نیز گفت: تلاش می کنیم کل محور فیروزکوه- قائم شهر تا ایام نوروز تبدیل به بزرگراه شود و در ایام نوروز مورد استفاده مسافران قرار گیرد. علاوه براین عملیات اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال نیز به خوبی در حال انجام است و ۵ پیمانکار پروژه در حال فعالیت هستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا ایام نوروز ۳ کیلومتر از آزادراه قزوین-رشت نیز به بهره برداری می‌رسد./

نظر شما