شناسهٔ خبر: 17864 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده تشریح کرد:

گزارش نتایج دیداربا رؤسای دانشگاه‌های فرانسه/ ساخت کریدور جاده‌ای بندرعباس ـ چین توسط فرانسوی‌ها/ ایجاد شهر هوشمند در شهر جدید هشتگرد

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به انجام توافقات مختلف میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت راه و ترابری فرانسه در سفر اخیر هیئت دولت به پاریس گفت: قرار است این توافقات در سفر ۲۸ فروردین وزیر راه فرانسه به تهران عملیاتی شده و رسما به امضای مقامات ارشد دو طرف برسد.

محمد شکرچی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره گزارش نشست‌های سفر اخیر هیئت دولت به فرانسه و ایتالیا اظهار کرد: ما در این سفر نشستی با وزیر حمل و نقل فرانسه داشتیم که قرار است درباره مسائل مربوط به شهرسازی منطبق بر برنامه‌های حمل و نقل درون‌شهری با آنها همکاری‌هایی داشته باشیم. در این ملاقات فرانسوی‌ها بر اهمیت ارتباط میان شهرهای هوشمند و سیستم‌های حمل نقل کارآمد درون‌شهری تأکید خاصی داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری توافق انجام تحقیقات مشترک میان این مرکز با مراکز تحقیقاتی مرتبط با وزارت راه و ترابری فرانسه ادامه داد: همچنین دو کشور پیش‌بینی کرده‌اند تا دوره‌های آموزش مهندسان در دو حوزه حمل و نقل و ساختمان را در مراکز تحقیقات کشورهای مربوطه برگزار کنند. قرار است این توافقات در سفر ۲۸ فروردین سال آینده وزیر راه فرانسه به تهران عملیاتی شده و رسما به امضای مقامات ارشد دو طرف برسد.

وی تبادلات علمی ایران و فرانسه در دوره‌های گذشته را یادآور شد و گفت: قرار شد در ادامه و تقویت این ارتباطات، دانش مهندسان حمل و نقل و شهرسازی ایران با همکاری استادان فرانسوی تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد اجرای پروژه عمرانی کریدور جاده‌ای جنوب ایران به چین از سوی شرکت‌های فرانسوی به مقامات این کشور و قبول آنها، افزود: در این سفر با توجه به وزن سیاسی ـ اقتصادی دولت یازدهم، نشان دادیم که برجام در مسیر درستی قرار گرفته و اجرای آن می‌تواند پای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و دانش‌بنیان فرانسوی را برای توسعه ایران به کشور باز کند. به خصوص قرارداد ایرباس که در آن علاوه بر وجود بندهایی مبنی بر فروش هواپیمای نو به ایران، بندهایی نیز در زمینه انتقال فناوری و دانش تعمیر و نگهداری هواپیماها به مهندسان ایرانی در آن دیده شده است.

وی به مذاکرت خود با مجموعه شرکت‌های استارت‌آپ فرانسه در جریان سفر اخیر دولت به پاریس اشاره و تشریح کرد: شرکت‌های استار‌آپ، نوعی از پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر فرانسه هستند که علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، در بخش آموزش و تحقیقات نیز فعالند که این مراکز در دنیا به دانشگاه‌های نسل سوم یا دانشگاه‌های کارآفرین مشهورند. از آنجایی که این شرکت‌ها در همه حوزه‌های علمی به تولید علم مشغول هستند، عمدتا در زمینه‌های ساختمان، تولید سازه‌های هوشمند و حمل و نقل با مدیران استارت‌آپ گفتگو کردم تا با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران همکاری کنند.  امیدوارم این پروتکل‌ها تدوین شده تا در سفر وزیر راه فرانسه به ایران نهایی و امضا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص چیستی و چگونگی ساخت شهرهای هوشمند توضیح داد: شهرهای هوشمند (Smart Cities) شهرهای هستند که در آنها ساختمان‌ها بر اساس موقعیت‌شان در شهر و همچنین نسبت به طراحی حمل و نقل درون‌شهری ساخته می‌شوند. تمرکز شهرهای هوشمند بر حفظ محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و آسایش شهروندان و ساکنان شهر است. در این شهرها از امکانات آی‌تی حداکثر استفاده صورت می‌گیرد و مصالح ساختمان‌ها بیشتر بر بومی‌سازی متمرکز است.

وی با تأکید بر اجرای موفق پروژه شهر هوشمند در شهر جدید هشتگرد با همکاری شرکت‌های آلمانی گفت: این پروژه در ۳۵ هکتار به صورت پایلوت اجرا شد که در آن ۳ هزار واحد مسکونی بر اساس قواعد شهرهای هوشمند ساخته شدند. در این پروژه مصرف انواع انرژی اعم از برق، گاز و ... کاهش چشمگیری ( بیش از ۳۰ درصد) داشت./

نظر شما