شناسهٔ خبر: 17878 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جزئیات میزگرد مدیرعامل‌های ایرباس و ATR با پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تشریح بزرگ‌ترين قرارداد تاريخ صنعت هوانوردی کشور/ علاقه اتحاديه اروپا به شراكت پايدار با ايران/ انتقال سازگارترين هواپيمای جهان با محيط زيست به ايران/ استقبال از ايرباس A۳۸۰ در خاورميانه تصادفی نيست

میزگرد پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با مدیران عامل ایرباس و ATR دکتر توماس آندرس مدیرعامل آلمانی گروه ایرباس و پاتریک دوکاستل باژاک مدیرعامل شرکت ATR با حضور در ميزگرد پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به سوالاتی پيرامون بزرگ‌ترين قرارداد تاريخ صنعت هوانوردی ايران پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این نشست یک روز پس از انعقاد قرارداد مسئولان ایران ایر با مدیر عامل شركت ای.تی.ار برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای سبک در تهران انجام شد. ایران ایر این هواپیماهای ۷۰ نفره را برای پروازهای کوتاه برد از این شرکت ایتالیایی- فرانسوی خریداری کرده و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها در سال جاری میلادی تحویل ایران ایر شود.

ميزگرد پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با دکتر توماس آندرس مدیرعامل آلمانی گروه ایرباس و  پاتریک دوکاستل باژاک مدیرعامل شرکت ATR با حضور فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما انجام شده است.

ايرباس يك شركت كاملا اروپايی است

تنها برای فروش هواپيما اينجا نيامديم

هدف ما تشويق جوانان به فعاليت در حوزه هوانوردی است

با تشكر از سفر شما و هيات همراه به ايران. لطفا در ابتدا با اشاره به قرارداد ايران‌اير و ايرباس مبني بر خريد ۱۱۸ هواپيما، به طور كلي نظر شما نسبت به اين قرارداد پس از برداشته شدن تحريم‌ها چيست؟

توماس آندرس: در ابتدا از شما بابت ميهمان‌نوازی و خوشامدگويی تشكر مي‌كنم. اجازه دهيد بگويم كه ايران كشوري داراي پتانسيل‌های فراوان اقتصادي است و براي پيشرفت، ايران نيازمند سيستم حمل و نقل هوايي كارآمد و ايمن است. و اين نقطه قوت ايرباس است زيرا مي‌تواند هواپيماهاي مسافربري مدرن، ايمن و كارآمد را توليد كند و اين مایه افتخار است كه قادر هستيم تمامي مدل‌هاي جديد هواپيماهاي مسافربري خود را - از هواپيماهاي كوتاه برد و ميان برد تا مدل ۳۸۰- به ايران اير ارایه كنيم.

همانطور كه مي‌دانيد، صنعت هوانوردي ايران در طول پيروزي انقلاب اسلامي و به خصوص در طي ۵ سال گذشته با تحريم‌هاي خصمانه مواجه بوده‌ كه ايران‌اير و ساير ايرلاين‌ها را با مشكل مواجه كرده است.  شما شرايط آينده را پس از گذشت دوران تحريم‌ها چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

توماس آندرس: همانطور كه گفتيد، اين دوران دوراني است كه به صورت مشترك مي‌توانيم آن را پشت سر بگذاريم. بايد بگويم كيفيت خدمات هوايي ارایه شده توسط ايرلاين‌‌هاي ايراني (ايران اير و ساير ايرلاين‌ها) با وجود تحريم‌ها من را تحت تاثير قرار داده است. همين امر، سطح بالاي مهارت‌هاي فني و كارآمدي را نشان مي‌دهد زيرا به نظر من اين مساله كه در اين شرايط دشوار شما توانستيد سيستم حمل و نقل هوايي خود را به شكل مطلوبي اداره كنيد امر مهمي است. ما اكنون مي‌خواهيم كه شريك ايران‌اير و در آينده ديگر شركت‌هاي هوايي در ايران باشيم؛ نه فقط در خصوص فروش هواپيما بلكه ما مي‌خواهيم شركاي خود را از لحاظ آموزش، نگهداري و زيرساخت نيز حمايت نماييم. اين دومين موافقت‌نامه‌اي است كه هفته گذشته در پاريس امضا و اعلام شد. با وجودي كه من درباره ايرباس صحبت كردم اما به دوستم پاتريك كه ریيس ATR است اشاره نكردم. ATR سرمايه‌گذار مشترك ميان ايرباس و فين‌مكانيكاي ايتاليا است كه در زمينه هواپيماهاي كوتاه برد در سطح مناطق درون يك كشور و هواپيماهاي توربوپراپ فعاليت دارد. جايگاه ما در بازار جايگاه محكمي است و مي‌توانيم هواپيماهاي بسيار كارآمدي را تامين كنيم كه برخي از مدل‌هاي قديمي‌تر آن هم اكنون در ايران در حال فعاليت هستند.

اجازه دهيد درباره ۱۱۸ هواپيمايي كه ايران‌اير از شما خريداري مي‌كند صحبت كنيم. ايرباس چه نوع تعهدي را از لحاظ تامين مالي تقبل كرده است؟

توماس آندرس: به طور كلي، اين سفارش، يك سفارش بزرگ است اما بايد توجه داشت كه تمامي اين هواپيماها در يك يا دو سال تحويل نمي‌شوند بلكه زماني چند ساله براي تحويل لازم است. اگر از اين ديد به مساله نگاه كنيد، اين سفارش، سفارش بجايي است زيرا نيازهاي كنوني را پوشش مي‌دهد. ايرباس در خصوص تامين مالي همكاري بسياري از خود نشان داده است زيرا تامين مالي هنوز به دليل محدوديت‌هاي موجود با مشكلاتي مواجه است. به عنوان مثال ما نمي‌توانيم تامين مالي خود را بر اساس دلار قرار دهيم. ايرباس در سال‌هاي اوليه در بحث تامين مالي مشاركت مي‌كند اما اميدواريم ساير بنگاه‌هاي تامين مالي اروپايي براي فاينانس دادن به خريد هواپيماها وارد عمل شوند.

آيا ايرباس برنامه‌اي براي انتقال تكنولو‍ژي‌ ساخت هواپيما به ايران دارد؟

توماس آندرس: اينگونه نيست كه اعلام موافقت‌نامه هفته گذشته در پاريس به معني پايان روابط باشد بلكه اين موافقت نامه آغاز روابط و همكاري‌ها است و چگونگي فعاليت و همكاري ما با ايران اير و به ويژه با اكوسيستم صنعتي ايران در سال‌هاي آتي مساله‌اي است كه بايد با شركاي خود مورد بحث قرار دهيم. اين يكي از دلايل حضور من در اينجا است تا بتوانم ديدي از اين اكوسيستم به دست آورم و ببينم كه چگونه مي‌توان اين رابطه را گسترش داد. اما اگر فعاليت ما در بازارهاي مهم ديگر در گذشته را به عنوان مرجع در نظر بگيريد، ايده‌اي درباره فعاليت‌هاي بالقوه‌اي كه ايرباس در صنعت هوايي ايران (ايرلاين‌ها و صنعت پشتيباني و ساخت هواپيما) مي‌تواند ارایه كند را به دست مي‌آوريد. به عنوان مثال در چين يا ساير كشورها مي‌توان مشاهده كرد كه ما تنها به فروش هواپيما يا آموزش و نگهداري (هرچند كه مهم نيز هستند) بسنده نمي‌كنيم بلكه در آن كشورها داراي مراكز توليد و مهندسي هستيم و به نظر من اين مسایل، گزينه‌هايي هستند كه در مسير حركت روبه جلو خود با شركاي ايراني مورد بررسي قرار خواهيم داد.

لطفا درباره فن‌آوري‌هاي سازگار با محيط زيست بيشتر توضيح دهيد.

پاتریک دوکاستل باژاک: من از ATR هستم و امروز موافقت‌نامه‌اي را با ايران اير براي فروش ۲۰ هواپيما و ۲۰ گزینه امضا كرديم. هواپيماهايي كه ايران اير امروز خريداري كرد سازگارترين هواپيماي موجود با محيط زيست است.  مصرف سوخت اين هواپيما نصف هر هواپيماي جت ديگر با ابعاد مشابه است. بنابراين از لحاظ سازگاري با محيط زيست اين هواپيما بهترين نمونه موجود در جهان است و ما گواهينامه ايزو را هم در اين خصوص داريم. اين هواپيما مخصوص مسيرهاي محلي  است و اين كه بتوان اين فن‌آوري را به ايران آورد بسيار مهم است.

اين چيزي است كه تمامي ايرلاين‌هاي جهان خواهان آن هستند: هواپيمايي كه از لحاظ پايين بودن آلايندگي، آلودگي صوتي و مصرف سوخت با محيط زيست سازگار باشد. براي اينكه مقايسه‌اي داشته باشيد: به ازاي هر مسافر حدود ۲ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر پرواز سوخت کمتری مصرف مي‌شود كه از سطح معمول پايين‌تر است.

توماس آندرس: به نظر من بیشتر هواپيماهايي كه عرضه مي‌كنيم (به عنوان مثال سري ۳۲۰،۳۵۰ و ۳۸۰) از مدرنترين و كارآمدترين هواپيماها در زمينه مصرف سوخت هستند.

اولويت‌هاي شما در تحويل اين همواپيماها به چه صورت است؟

توماس آندرس: اولويت‌هاي ما همان اولويت‌هاي مد نظر آقاي باژاک است. ايشان بهتر مي‌دانند كه به چه هواپيمايي نياز دارند. از ديد من هواپيماهاي ميان برد و بلندبرد بيشتر مورد نياز هستند.

با ساير ايرلاين‌ها نيز مذاكراتي داشته‌ايد؟

توماس آندرس: به نظرم ما هنوز در فاز اكتشافي هستيم و به طور كامل تمركز خود را در هفته‌هاي اخير روي ايران‌اير قرار داده‌ايم.

پاتریک دوکاستل باژاک: ما مذاكراتي با هواپیمایی «آسمان» انجام داده‌ايم و ساير ايرلاين‌ها نيز ابراز علاقه‌مندي كرده‌اند. امروز، برخي از تحريم‌ها مانع اين مي‌شوند كه وارد بحث‌هاي تكنيكي و فني شويم و به موافقتنامه رسمي برسيم.  بنابراين نمي‌توانيم با سرعتي كه مورد انتظار ما است پيش برويم اما در حال مذاكره هستيم و به نظرم پيشرفت‌هايي نيز داشته‌ايم. اما اولويت ما با ايران‌اير است زيرا اين ايرلاين نماينده ايرلاين‌هاي ايراني است. كارهاي فراواني انجام شده و بسيار زمان‌بر بوده است اما خوشحال هستيم كه با ايران‌اير به توافق رسيده‌ايم و اميدواريم كه مذاكرات با ساير ايرلاين‌ها نيز شتاب بگيرد.

تحريم ها در روز اجرايي شدن در ۱۶ ژانويه برداشته شده و موافقت‌نامه‌اي در سفر آقاي روحاني به پاريس امضا شد. امروز هم موافقت‌نامه‌اي با ATR امضا كرديم. همه اينها در زمان بسيار كمي صورت گرفته و فكر نمي‌كنم قبلا كسي قادر به انجام آن بوده باشد و اين امر تنها به اين دليل ممكن شد كه هر دو طرف تمركز خود را روي ايران‌اير قرار دادند.

در رابطه با بازاريابي A۳۸۰ در ايران و خاورميانه، به چه صورتي است. اين هواپيما به چه تعدادي به فروش خواهد رفت؟ سوال اصلي من اين است كه در رسانه‌ها گفته شده ايرباس نتوانسته براي A۳۸۰ بازاريابي كند و آن را به ايران‌اير تحميل كرده است. علاوه بر اين زيرساخت‌هاي ايران براي هواپيماهاي A۳۸۰ آماده نيست و فقط اين زيرساخت‌ها در فرودگاه امام خميني فراهم است، بنابراين اين سوال وجود دارد كه اين هواپيماها در كدام فرودگاه استفاده مي‌شوند و به چه دليل ايران آن را خريداري كرده است؟

توماس آندرس: ايرباس هيچ وقت چنين كاري نكرده است كه شركتي را مجبور به خريد هواپيمايي كند كه به آن نياز ندارد، زيرا چنين كاري نتيجه عكس مي‌دهد و بدترين كاري است كه مي‌توان هنگام ايجاد رابطه‌اي بلندمدت انجام داد. هواپيماي A۳۸۰ بسيار كارآمد است و اين مساله كه بيشترين آمار فروش ما را كشورهاي خاورميانه تشكيل مي‌دهند تصادفي نيست. چون‌كه اين منطقه از حيث جغرافيايي و ژئوپولتيكي به صورتي است كه استفاده از اين هواپيماها سودآور است. هواپيمايي امارات بيش از ۷۰ فروند A۳۸۰ را در ناوگان هوايي خود دارد و تعدادي از اين هواپيماها در ايرلاين قطر نيز مشغول به كار هستند. و در ابوظبي نيز به همين ترتيب است. اين شركت‌ها، اصلي‌ترين مشتريان اين مدل هواپيما هستند و مسافران نيز از اين هواپيما راضي هستند. اين هواپيما قادر است تعداد بيش از ۵۰۰ مسافر را در مسافت‌هاي طولاني حمل كند و از اين لحاظ براي شركت‌ها سودآوري دارد.

درباره بحث زيرساخت‌ها بايد بگويم كه ما A۳۸۰ را امسال يا سال آينده تحويل نمي‌دهيم و افق زماني ما ۲۰۲۰ است و در اين فاصله مي‌توان روي سازگار كردن زيرساخت‌ها كار كرد. بنابراين تا آن زمان به شركاي خود در ايران اير كمك خواهيم كرد تا آمادگي كامل براي اضافه كردن A۳۸۰ را به ناوگان خود داشته باشند.

امروز با ايران‌اير براي فروش ۲۰ هواپيما قرارداد امضا كرديد. تامين مالي آن به چه صورت خواهد بود؟

توماس آندرس: اول اين كه ما جزو گروه ايرباس هستيم و  بخشي از تامين مالي را انجام مي‌دهيم. باور داريم كه تامين كننده‌‌گان مالي به زودي اين اطمينان را به دست مي‌آورند كه وارد بازار ايران شوند اما ما بايد اطمينان اوليه را به آنها بدهيم. بنابراين ما يك گروه هستيم (به همراه فين‌مكانيكاي ايتاليا) و تصميم داريم براي هواپيماهاي تحويلي امسال و سال آينده تامين مالي را انجام دهيم. همچنين مي‌توانيم ECAهاي اروپايي را تشويق به همكاري كنيم. آنها نيز علاقه‌مندي خود را ابراز كرده‌اند. روش‌هاي ديگري نيز وجود دارد زيرا ATR يك دارايی ارزشمند است، ما حدود ۲۰۰ مشتري در بيش از ۱۰۰ كشور جهان داريم. بویينگ ۷۳۷ هيچگاه بيشتر از ۱۸۸ مشتري نداشته است و همين تامين مالي براي هواپيماهايATR  را تسهيل مي‌كند. چون اين هواپيماها ارزش خود را از دست نمي‌دهند و بعد از ۱۰ سال نيز ۵۰% ارزش خود را حفظ مي‌كنند. هواپيماهايي كه ۱۹۹۲ توليد شده‌اند هنوز در حال فعاليت هستند. بنابراين از لحاظ ارزش اقتصادي، ارزش آن كاهش نمي‌يابد.

آيا تعداد هواپپماهاي به فروش رفته افزايش مي‌يابد و آيا با ساير ايرلاين‌هاي ايراني مذاكراتي داشته‌ايد؟

توماس آندرس: تعداد فعلي ۲۰ فروند است و ما تحويل آن را از نوامبر ۲۰۱۶ تا آخر ۲۰۱۸ انجام مي‌دهيم. بعد از آن گزينه‌هايي براي ۲۰ هواپيماي ديگر داريم. اميدوارم بتوانيم با دو ايرلاين ديگر نيز مذاكراتي را آغاز كنيم. به طور كلي ۸ ايرلاين محلي وجود دارند كه داراي ۲۸ فروند هواپيما با ميانگين عمر ۱۸ سال هستند و با احتساب هواپیماهاي روسي اين ميانگين به ۲۵ سال افزايش مي‌يابد. بنابراين ناوگان هوايي ايران قديمي بوده و به بازسازي نياز دارد و ما اميدواريم كه بتوانيم محصولات خوبي را به ايرلاين‌هاي ايراني عرضه كنيم.

نظر شما