شناسهٔ خبر: 17908 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر راهداری خراسان رضوی خبر داد

نوسازی تدریجی ماشین‌آلات راهداری خراسان رضوی/ استقرار اکیپ‌های نوروزی از ۲۵ اسفند

علیرضا خجسته مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: در مجموع عمر ناوگان راهداری ما به طور متوسط بیش از ۲۰ سال است و تلاش داریم تا هر سال با خریدهای جدید، بخشی از این تجهیزات را به‌روز کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری راه و شهرسازی، مهندس علیرضا خجسته با بیان این مطلب گفت: به طور کلی ماشین‌آلات راهداری استان ما کمی با استانداردهای جهانی فاصله دارد ولی ما کسری آن را از بخش خصوصی تامین می‌کنیم. علاوه بر ماشین‌های اداره کل، بخشی از ماشین‌های راهداری را نیز در مواقع بحران از بخش خصوصی تامین و به این ناوگان اضافه می‌کنیم تا مشکل خاصی پیش نیاید.

مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي افزود: در نهایت یکی از مشکلات ما در زمینه ماشین‌آلات راهداری، فرسودگی ماشین‌ها است. به همین دلیل سالانه و مستمر با از رده خارج کردن ماشین‌های فرسوده و خرید ماشین‌های نو این نقیصه را پوشش می‌دهیم ولی در مجموع هنوز عمر ناوگان راهداری ما بالاست. هر سال با خریدهایی که انجام می‌دهیم این ماشین‌آلات را به روز می‌کنیم. اگر این کار به صورت یک‌جا انجام شود نیاز به اعتبار زیادی دارد ولی ما به علت محدودیت بودجه‌ای که باید از سوی سازمان راهداری تامین شود، به‌تدریج این کار را انجام می‌دهیم.

این  مقام مسئول با اشاره به فعالیت راهداری خراسان رضوی در فصل زمستان ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت راهدارخانه‌ها در فصل زمستان ارایه خدمات در مکانی است که راهدارهای ما آنجا مستقر می‌شوند. اکیپ‌های راهداری هر سال در استان خراسان رضوی از ابتدای آذر تا  ۱۵فروردین سال آینده برای ارایه خدمات در محورها، آنجا حضور می‌یابند و نگه‌داری زمستانی راه‌ها را به عهده دارند. این راهدارخانه‌ها  دارای محل استراحت و اتاق‌هایی هستند که اگر در راه‌مانده‌ای نیاز به امداد و نجات داشته‌باشد، در این مکان از او نگه‌داری وخدمات اولیه را به او ارایه دهند.

وی افزود: به علت اینکه محورهای ما کوهستانی هستند، هفته‌ای یک‌بار مشکلاتی به خصوص در فصل زمستان در جاده‌ها به‌وجود می‌آید ولی تا کنون مشکل جدی در این زمینه نداشته‌ایم.

خجسته درباره وضعیت روکش آسفالت در جاده‌های این منطقه توضیح داد: در زمینه روکش آسفالت با توجه به زیاد بودن محورهای تحت پوشش‌مان، اکنون شاید افزونبر ۲ هزار کیلومتر از جاده‌های ما  نیاز به پوشش آسفالت مجدد دارند ولی با توجه به اعتباراتی که هر سال به ما تعلق می‌گیرد، این کار را انجام می‌دهیم. سال گذشته با توجه به کمبود اعتبار از روش‌های آسفالت‌های حفاظتی استفاده کردیم که بتوانیم طول بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم. عملیات لکه‌گیری به صورت مستمر در دستور کار است، ولی اعتبار زیادی نیاز داریم تا بتوانیم کل رویه‌هایی که نیاز به آسفالت دارند را روکش کنیم.

وی افزود: باوجود این که هر سال اعتباراتی برای این کار در اختیار ما قرار می‌گیرد، ولی نسبت اعتباری که در اختیار ما قرار می‌گیرد به نسبت مسافتی که باید آسفالت شود، کمتر است. در یکی ۲سال گذشته نیز اعتبارات ما تقلیل پیدا کرده که شاید به دلیل مسایل اقتصادی کشور در سال‌های گذشته بوده‌ و امیدواریم در آینده بهبود یابد.

مدیر راهداری خراسان رضوی درباره پروژه‌های اولویت‌دار این استان اضافه کرد: در حال حاضر، پروژه‌های روکش آسفالت اهمیت اول استان است و در مرحله بعدی، پروژه‌های ایمن‌سازی و رفع نقاط پرتصادف  قرار دارد. ما نقاطی را که با اعتبارات کم‌هزینه و زود بازده می‌توان به بهره‌برداری رساند و آمار تصادف را کاهش داد، در دستور کار قرار داده‌ایم.

خجسته تاکید کرد: عملیات لکه‌گیری جزو برنامه‌های مستمر ما در سال است ولی در قالب پروژه، پروژه‌های روکش آسفالت و رفع نقاط حادثه‌خیز و بالا بردن سطح ایمنی راه‌های استان در دستور کار راهداری است که پیگیر آن هستیم.

مدیر راهداری خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های نوروزی این اداره کل افزود: طرح نوروزی استان در حال آماده‌شدن است و با توجه به اینکه در استان ما مسافران زیادی تردد می‌کنند، از اواسط اسفند، طرح نوروزی استان شروع می‌شود که شامل استقرار گشت‌های ایمنی در محورها و اقدامات ایمنی است که قبل از نوروز باید انجام شود، مثل تامین خط‌کشی راه‌ها، تامین کسری علایم محورها و استقرار راهدارخانه‌هایی به صورت سیار با کانکس و تجهیزات مستقل.

 علیرضا خجسته در پایان تاکید کرد: اکیپ‌های نوروزی خراسان رضوی از ۲۵ اسفند هرسال تا ۱۵ فروردین به مدت ۲۰ روز در جاده‌ها مستقر می‌شوند و امدادرسانی به مسافران و راهنمایی زایران در طول این ایام را عهده‌دار هستند.

 

نظر شما