شناسهٔ خبر: 17960 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

طالبی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مزایا و خواستگاه لجستیک پارک‌ها/ صدور نخستین موافقت اصولی احداث لجستیک پارک عمق کشور/ تدوین آیین‌نامه واگذاری نصاب اراضی به لجستیک‌پارک‌ها/ استفاده از تجارب آمریکا و ۵ کشور اروپایی

بابک طالبی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مزایای وجود مرکز لجستیک در مرز یا نزدیکی پایانه مرزی گفت: آمریکا٬ آلمان٬ هلند٬ ترکیه٬ فرانسه و ایتالیا ید طولایی در بهره‌مندی از لجستیک پارک‌ها دارند و در مطالعات خودمان استفاده از تجربیات آن کشورها را مدنظر قرار دادیم.

بابک طالبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت جایگاه‌های پشتیبانی در صنعت حمل و نقل کشور گفت: این جایگاه‌ها در ۳ قالب لجستیک‌پارک٬ مرکز لجستیک و شهر لجستیک تعریف می‌شود. فلسفه وجودی آنها نیز در راستای کاهش هزینه تمام شده کالا است وگرنه سرمایه‌گذاری در این عرصه کاری عبث به شمار می‌‌آید.

خواستگاه لجستیک‌پارک‌ها مرزها و قطب‌های مصرف یا تولید کالا هستند/ آیین‌نامه لجستیک پارک‌ها در حال تدوین است

وی خواستگاه لجستیک‌پارک‌ها را مرزها و قطب‌های مصرف یا تولید کالا خواند و افزود: معتقدم احداث لجستیک‌ پارک‌ها کار زمین‌مانده دولت است برنامه‌ریزی برای داشتن چنین جایگاه‌هایی در کشور صرفا یک مقوله حمل و نقلی و کار وزارت راه و شهرسازی است. بر همین اساس کمیته‌ای در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشکیل شد و هم اکنون این کمیته در حال تدوین آیین‌نامه لجستیک پارک‌ها است.

فعالیت سه مرکز لجستیک در کشور

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: هم اکنون ۳ نقطه در ۲ مرز تمرچین و بازرگان مرکز لجستیک وجود دارد که ۲ نقطه در تمرچین یکی مختص به کالاهای سوختی و دیگری برای صادرات و واردات کالاهای خشک است.

وی ۹۵ درصد رویه‌های مرز تمرچین را صادراتی خواند و افزود:  تمرچین ایران با کشور عراق هم‌مرز است علت آنکه در تمرچین ۲ مرکز لجستیک احداث شد این بود که عراق عضو یکسری از کنوانسیون‌های بین‌المللی مثل CMR و TIR نیست بنابراین کالایی که می‌خواهد به آن کشور برود نمی‌تواند تضمین شود و اگر تضمین نشود لاجرم باید آن کالا بازرسی و کاملا توسط همکاران گمرکی رویت شود. طبیعتا در آنجا باید فضایی برای آن موضوع پیش‌بینی می‌شد. مشکل دیگر آن بود که دولت بغداد به دلایلی همچون حفظ بازار اشتغال برای کامیون‌های عراقی و طرح موضوعات امنیتی اجازه ورود به کامیون‌های ایرانی را به داخل کشور خودشان نمی‌دهند بنابراین کالاها باید در مرز تخلیه و در ناوگان عراقی بارگیری ‌شود. لاجرم باید برای صادارات کالاهای ایرانی ۲ مرکز لجستیک برای تخلیه و بارگیری و ترانشیپ منت کالاهای نفتی و غیرنفتی در مرز تمرچین شکل می‌گرفت.

طالبی یادآور شد: فضا جغرافیایی مرز تمرچین کوهستانی است و این امکان وجود داشت تا به موازات پایانه مرزی مرکز لجستیک تعریف شود این مسئله موضوع الزام داشتن ویزا را منتفی می‌کند چون وقتی راننده‌ای تابعیت کشور دیگری را دارد و به قلمرو گمرک مرزی وارد می‌شود می‌تواند بدون داشتن ویزا فعالیت تخلیه و بارگیری کالا را انجام دهد اما این مزیت دیگر مشمول ورود به عمق کشور نمی‌شود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: البته اکثر مواقع معایب چسبیدن مراکز لجستیک به مرز بر مزایای آن غلبه می‌کند بنابراین جز استثنائاتی همچون مرز تمرچین که این امکان وجود داشت به موازات مرز درب دیگری برای ورود و خروج کامیون‌ها باز شود بهتر است مرکز لجستیک در ۱۰ تا ۵۰ کیلومتری از مرز باشد.

لجستیک‌ پارک بدون وجود گمرک معنا ندارد

 وی با بیان اینکه لجستیک‌ پارک بدون وجود گمرک معنا ندارد٬ افزود: امروز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و گمرک با یکدیگر هم‌عقیده‌اند که در مرز‌ها رویه‌های گمرکی نباید اتفاق بیفتد بلکه در ۱۰ تا ۵۰ کیلومتری از مرز در محدوده همان اقلیم و فرمانداری یک فضایی تحت عنوان مرکز لجستیک اختصاص پیدا کند تا رویه‌های گمرکی آنجا انجام شود کاری که در ترکیه اتفاق می‌افتد.

مرز باید صرفا محلی برای ورود و خروج کالا باشد/ لجستیک پارک به کالا آهنگ حمل می‌دهد

وی ادامه داد: هیچ رویه گمرکی در مرز ترکیه انجام نمی‌شود همه کامیون‌ها به عمق کشور ترکیه در دوبایزید می‌روند بنابراین ترک‌ها همواره مرز خلوتی دارند. معتقدیم در ایران نیز مرز باید صرفا محلی برای ورود و خروج کالا باشد بر همین اساس الان نگاه آن است که اصلا در مرز پارکینگی احداث نشود چون هر گونه رسوب و توقف کالا به فلسفه وجودی پایانه مرزی لطمه می‌زند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه رویه ترانزیت ۴ تا ۵ ساعت زمان می‌برد تأکید کرد: زمانی که نیاز باشد کالا ترخیص شود صاحب کالا باید عوارض‌های مختلف را پرداخت کند چه بسا کالا نیاز به قرنطینه و آزمایش نمایندگی سازمان استاندارد در مرز داشته باشد که همه اینها موجب توقف کالا می‌شود لجستیک پارک دقیقا راهکار درمان این مشکل است.

وی افزود: نگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این است که مرکز یا لجستیک پارک در نقاطی جانمایی شود که حداقل ۲ تا ۳ مرز را پوشش دهد مثلا در غرب کشور ۲ لجستیک پارک داشته باشیم که بتوانند هر کدام‌شان ۳ مرز را پشتیبانی کند. اگر جایی درخواست بخش خصوصی نبود زیرساخت‌هایش می‌تواند توسط دولت تأمین شود و با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله BOT در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا اپراتورهای مختلف بیایند و در لجستیک پارک خدمات ارائه دهند.

صدور نخستین موافقت اصولی احداث لجستیک پارک عمق کشور در زنجان

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیشنهادها و قابلیت‌هایی برای ایجاد لجستیک پارک در مناطق زنجان٬ یزد٬ سمنان٬ جیرفت٬ میناب و بستان‌آباد یعنی عمق کشور وجود دارد اظهار کرد: البته فقط کار صدور موافقت اصولی لجستیک پارک زنجان نهایی شده و سرمایه‌گذار مطالعات لازم را انجام داده است. بقیه موارد در مرحله ارسال درخواست است. در مجموع سرمایه‌گذارانی علاقه‌مندند در این حوزه فعالیت کنند می‌توانند به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه و طرح خود را ارائه دهند و این آمادگی برای صدور موافقت اصولی وجود دارد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به فواید احداث لجستیک پارک‌ها در قطب‌های تولید و مصرف توضیح داد: وقتی در منطقه‌ای ظرف بازه زمانی یک‌ماهه حجم عظیمی از کالاهای فاسدشدنی تولید می‌شود اگر امکان نگهداری منطقی و کم هزینه برای این تولیدات فراهم نشود مشکل اساسی برای نظام حمل و نقل ایجاد می‌کند ضمن آنکه صاحب کالا نیز متضرر می‌شود چون باید محصول خود را زیر قیمت بفروشد و با هزینه گزافی هم آن را به بازار حمل کند. مزیت لجستیک‌ پارک‌ها آن است که می‌آید این فضا را مدیریت و ساماندهی می‌کند و به کالای تولیدی آهنگ حمل می‌دهد.

مزایای وجود مرکز لجستیک در مرز یا نزدیکی پایانه مرزی

وی افزود: همین اتفاق می‌تواند در مرزها رخ دهد مثلا در آذربایجان غربی یک کیلو خرما و گیوی تولید نمی‌شود ولی به واسطه وجود ۵ مرز بزرگترین قطب صادراتی این محصولات آذربایجان غربی است. در واقع تجار ما بازارهای جهانی این محصولات را می‌شناسند و از اقصی نقاط کشور گیوی و خرما را خریداری و در شهرهای مختلف آذربایجان غربی همچون ارومیه و پیرانشهر اقدام به بسته بندی آنها می‌کنند. پس با ایجاد لجستیک پارک امکان فرآوری٬ بسته‌بندی و ارزش افزوده با حداقل هزینه برای کالاهای صادراتی ایجاد می‌شود.

طالبی با اشاره به مزایای دیگر وجود مرکز لجستیک در مرز یا نزدیکی پایانه مرزی گفت: وقتی مرز کشور مقابل به هر دلیلی بسته ‌شود راننده می‌تواند بار خود را در مرکز لجستیک تخلیه کند و برگردد اما در صورت فقدان مرکز لجستیک هزینه‌های هنگفتی به صاحبان کالاهای وارداتی یا صادراتی وارد خواهد شد چون کامیون در مرز به اجبار توقف می‌کند تا زمانی که امکان عبور پیدا کند. اتفاق دیگر آن است که سند حمل مشکل داشته باشد و لازم باشد از کشور ارسال کننده استعلام شود که این مسئله معطلی بار  از چندروز تا چند ماه در مرز را در پی دارد یا آنکه کالای وارداتی در کشور یا صادراتی در خارج از کشور مشتری ندارد در مرکز لجستیک تخلیه٬ کار فرآوری٬ بسته‌بندی و ارزش افزوده روی آن انجام و سپس آهنگ حمل برایش تعریف می‌شود.

تدوین آیین‌نامه واگذاری نصاب اراضی به لجستیک‌پارک‌ها

طالبی اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان امور اراضی مردادماه امسال روی آیین‌نامه واگذاری نصاب اراضی به لجستیک‌پارک‌ها تفاهم کردند. الان کسانی که برای اخذ موافقت اصولی احداث لجستیک پارک‌ها مراجعه می‌کنند حدنصاب زمین قابل واگذاری به آنها مشخص است و سازمان امور اراضی این را می‌پذیرد تا برابر مساحت تعریف شده بسته به حجم کاری سرمایه‌گذار زمین واگذار کند. این یک پروسه قانونی مهم بود که انجام شد.

استفاده از تجارب آمریکا و ۵ کشور اروپایی در حوزه لجستیک‌پارک

وی با بیان اینکه آمریکا٬ آلمان٬ هلند٬ ترکیه٬ فرانسه و ایتالیا ید طولایی در بهره‌مندی از لجستیک پارک‌ها دارند ادامه داد:‌ در مطالعات خودمان استفاده از تجربیات آن کشورها را مدنظر قرار دادیم.

مطالعه تدوین نقشه جامع لجستیک‌‌پارک‌ها/پیش‌بینی قطب‌های مصرف و تولید برای ۵۰ سال آینده

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: مطالعه تدوین نقشه جامع لجستیک‌‌پارک‌ها را در دستور کار داریم البته مکان‌یابی نیاز به آمایش سرزمین دارد و باید قطب‌های مصرف و قطب‌های تولید حداقل برای ۵۰ سال آینده پیش‌بینی شود از این رو کار مطالعه روی این مسئله را شروع کردیم./

نظر شما