شناسهٔ خبر: 18068 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با همتای ایتالیایی مطرح کرد:

نیاز به نوسازی ناوگان باری جاده‌ای با ۶۵‌هزار کامیون/ پیشنهاد ساخت راه‌آهن سریع‌السیر قم‌ـ‌اراک و تهران‌ـ‌همدان به ایتالیایی‌ها/ سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت و اپراتوری بنادر ایران

دیدار وزیر راه وشهرسازی با وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا با اشاره به بسترهای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی٬ جاده‌ای٬ دریایی و فرودگاهی ایران گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند با روش BOT یا BLT انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی در دیدار با گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا که صبح امروز (۲۰ بهمن) در محل این وزارت برگزار شد، با خیر مقدم گویی به هیئت اقتصادی ایتالیایی و آرزوی تحکیم روابط دو کشور گفت: ایران و ایتالیا دو کشور به قدمت تمدن بشری هستند که از دیرباز روابط خوبی با یکدیگر دارند و امیدوارم این روابط در دوره جدید خود با قدرت بیشتری ادامه یابد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار است هیئت‌های اقتصادی ایران و ایتالیا در این سفر تفاهم‌نامه‌های همکاری متعددی امضا کنند؛ ما خواهان تفاهم دو کشور در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی ایران هستیم که عمدتا در بخش زیرساخت‌های مرتبط با فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی با شرکت ATR، ادامه داد: سایر زمینه‌های همکاری وزارت راه و شهرسازی ایران با وزارت حمل و نقل ایتالیا در بخش‌های توسعه فرودگاهی، توسعه سیستم‌های راهبری و ناوبری هوایی، گسترش همکاری های حمل و نقل دریایی، توسعه زیرساخت بنادر، راهسازی، ریل‌سازی و ... است.

آخوندی با بیان اینکه ایران در تلاش است تا همه کریدورهای ترانزیتی در مودهای مختلف حمل و نقلی را توسعه دهد، اظهار کرد: ۱۰ کریدور جاده‌ای در ایران طراحی شده که قصد داریم آنها را به سرعت اجرایی کنیم. بخشی از آنها در حال ساخت هستند و برخی از پروژه‌ها هم به دلایلی متوقف شده‌اند. این کریدورها می‌توانند با روش‌های مختلف، تأمین مالی شوند که جذاب‌ترین آنها برای شما روش BOT یا BLT است. به این صورت که دولت ایتالیا یا شرکت‌های ایتالیایی زیرساخت و ناوگان حمل و نقلی را تأمین می‌کند و ما از طریق اخذ عوارض از استفاده‌کنندگان از خدمات آن کریدور و آزادراه‌ها، اصل و سود سرمایه‌گذار را بازمی‌گردانیم.

وی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی همه اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت این کریدورها را در اختیار شرکت‌های ایتالیایی قرار می‌دهد. ما شرایط بسیار عالی برای شما فراهم کرده‌ایم و مطمئنم اگر شرکت‌های ایتالیایی به مطالعه طرح‌های عمرانی پیشنهادی ما بپردازند حتما به اجرای آنها علاقه‌مند می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های این وزارت در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، نوسازی ناوگان است. ما نیاز به خرید ۶۵ هزار کامیون نو داریم که شما می‌توانید در زمینه خرید این تعداد کامیون از شرکت‌های اروپایی تولیدکننده خودروهای باری سنگین و فروش لیزینگی آن به ایران سرمایه‌گذاری کنید. این پروژه بسیار سنگینی است که لازمه آن، انجام مطالعات دقیق از سوی دو طرف است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به تلاش ایران برای سرمایه‌گذاری گسترده در بخش حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: پروژه طلایی ایران در زمینه سیستم حمل و نقل ریلی، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان است. بخشی از این پروژه را چینی‌ها می‌سازند و بخش دیگری از آن به خصوص راه‌اندازی قطار سریع‌السیر قم ـ اراک به طول ۱۰۰ کیلومتر را به شرکت‌های ایتالیایی پیشنهاد می‌دهیم. توسعه سامانه قطار سریع‌السیر در مسیرهای مختلف یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است و در صورت موفقیت شرکت‌های ایتالیایی در ساخت سامانه قطار سریع السیر قم ـ‌ اراک، دیگر مسیرهای در دست مطالعه نیز به آنها پیشنهاد می‌شود.

وی پروژه دیگر را ریل‌گذاری مسیر سریع‌السیر تهران ـ همدان و راه‌اندازی این مسیر برای تنها کلانشهر غرب ایران معرفی و بیان کرد: ایجاد زیرساخت این مسیر برای ما اولویت دارد و شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند در این پروژه پس از مطالعه، سرمایه‌گذاری کنند. در درجه بعدی نیز تهیه واگن و لکومویتو برای مسیرهای ریلی فوق‌الذکر است که پیشنهاد ما خرید لیزینگی است.

آخوندی در تشریح زمینه‌های همکاری ایران و ایتالیا در بخش حمل و نقل دریایی، گفت: ایران بنادر بسیار مهمی در شمال خلیج فارس دارد که به عنوان نمونه، بنادر واقع در بندرعباس به خصوص بندر شهید رجایی از زیرساخت‌های بسیار پیشرفته‌ای برخوردارند و می‌توانند میزبان کشتی‌های اقیانوس‌پیما باشند. با این حال ما همچنان آمادگی داریم تا شرکت‌های ایتالیایی هم در بخش زیرساخت و هم در بخش اپراتوری بنادر جنوب ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ این سرمایه‌گذاری می‌تواند صرفا ایتالیایی و نیز به صورت همکاری با شرکای ایرانی باشد.

وی با یادآوری زمینه همکاری وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا در بخش توسعه فرودگاه‌های ایران، تأکید کرد: ایران همچنین پذیرای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ساختمانی ایتالیا در بخش‌های ساخت مسکن و ساختما‌ن‌سازی است.

اظهارات وزیر حمل و نقل ایتالیا

در ادامه این نشست گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا با ابراز خوشحالی از دیدار مجدد با دکتر آخوندی پس از جلساتی که در سفر وی به ایتالیا بین دو طرف برقرار شده بود، همکاری ایران و ایتالیا در زمینه خرید هواپیما از شرکت ATR را یادآور شد و گفت: حضور ما در ایران به این معنی است که خواهان ادامه همکاری‌ها هستیم و شرکت‌های ایتالیایی در زمینه ساخت و توسعه کریدورهای ریلی و ساخت فرودگاه‌های پیشرفته علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

این مقام دولت ایتالیا با بیان اینکه کریدورهای ریلی و جاده‌ای ایران نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر اتصال آسیا به اروپاست، ابراز امیدواری کرد تا علاقه‌مندی شرکت‌های ایتالیایی برای ساخت راه‌آهن سریع‌السیر قم ـ اراک و تهران ـ همدان، به عقد قرارداد منجر شود.

در این نشست علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سیدمحسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل نیز حضور داشتند./

نظر شما