شناسهٔ خبر: 18069 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا پیشنهاد داد:

تفاهم ایران و ایتالیا برای توسعه حمل‌و‌نقل بین‌شهری و طراحی ایستگاه‌های چند منظوره

وزیر حمل و نقل ایتالیا وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا برگزاری نشست مشترک و امضای تفاهم‌نامه میان ایران و ایتالیا را فرصت جدیدی برای توسعه روابط میان دو کشور دانست و گفت: این دیدارها جهش توسعه‌ای مناسبی میان دو کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ بهمن در نشست فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و بخشی از هیئت دولت ایران و بخش خصوصی به کشور ایتالیا از اینکه رئیس جمهور ایران اولین سفر غربی خود را به کشور ایتالیا اختصاص داد تشکر کرد و از دکتر آخوندی که پیگیر پروژه‌های زیربنایی، فرودگاهی، زمینی و راه آهن است تقدیر کرد.

وی با تاکید براینکه این دیدار و ملاقات‌ها موجب ارتقای تبادلات میان بخش خصوصی و فعالان دو کشور می‌شود یادآور شد: ایران و ایتالیا در طول تاریخ مراودات زیادی داشتند و تجربه هزار ساله در بخش حمل و نقل بیانگر این مسئله است. ایران پیش از کانال سوئز در قرن ۱۴ کانال و مرکز ارتباطات حمل‌ونقلی بود. همچنین راه شاهی به طول دو هزار کیلومتر که تخت جمشید را به ترکیه متصل می‌کرد یکی دیگر از تمدن‌های حمل و نقلی ایران به شمار می‌آید.

وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا با بیان اینکه ایتالیا نخستین همتای تجاری برای ایران بوده است گفت: در سال ۲۰۱۱ تبادلات تجاری ۷ میلیارد یورویی در بخش انرژی و نیرو، زیربنا و مسائل مختلف حمل و نقلیبین دو کشور برقرار شد و شرکت‌های ایران و ایتالیایی اقدامات بسیار خوبی برای عمران و آبادانی ایران و ایتالیا انجام داده‌اند.

دلریو  با یادآوری اینکه این دیدار پس از چند هفته ملاقات روسای جمهور و بخش خصوصی دو کشور در حال روی دادن است گفت: امیدوارم برنامه‌هایی که برای اجرا بین دو کشور تفاهم شده و در خصوص آن یادداشت تفاهم به امضا رسیده است با همکاری‌های بیشتر اجرایی شود.

وی ایران را کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری دانست و یادآور شد: جمعیت ۸۰ میلیونی ایران که بخش عمده‌ای از آن تحصیلکرده، دانشگاهی و نیرو متخصص هستند ظرفیت مناسبی به لحاظ نیروی انسانی در ایران پدید آورده است.

وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا، ایران را منطقه‌ای دانست که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می‌کند و رابط بسیار خوبی بین آسیای مرکزی و شبه قاره هند عنوان کرد و تاکید کرد: ایتالیا می‌تواند در ایجاد شبکه ریلی پر سرعت و توسعه حمل و نقل شهری و بین شهری و همچنین طراحی ایستگاه‌های چند منظوره به ایران کمک کند چون تجربه بالایی در این حوزه‌ها دارد.

دلریو اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌های فشرده‌ای که طی این دو روز اجلاس میان بخش دولتی و خصوصی دو کشور طراحی شده است فرصت جدیدی برای توسعه روابط میان دو کشور ایجاد شود و یک جهش توسعه‌ای میان دو کشور به وجود آید.

وی افزود: با اجرای این یادداشت تفاهم‌ها ایران می‌تواند به جایگاه استراتژیک خود باز گردد و در این زمینه لازم است که همه فعالان اقتصادی به یادداشت تفاهم‌های میان دو کشور توجه داشته باشند. هفته آینده نیز سفر رئیس مجلس ایتالیا به ایران را در برنامه داریم که دیدار و ملاقات مهمی به شمار می‌آید و در این شرایط فعالان اقتصادی دو کشور نقش مهمی برای توسعه روابط دو کشور خواهند داشت./

نظر شما