شناسهٔ خبر: 18076 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرآبادی خبر داد:

اعلام شرایط جدید ثبت‌نام ۷۵ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در هفته آینده/ تکمیل یک میلیون و ۸۶۵ هزار واحد تاکنون/ ثبت‌نام مجدد ۹۵ هزار نفر از انصراف‌دهندگان مسکن مهر

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر تعداد کل واحدهای مسکن مهر منعقد شده با بانک‌های عامل در سطح کشور را دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: سامانه ثبت‌نام مسکن مهر برای تکمیل ظرفیت این تعداد واحدها همچنان برای تمامی استان‌های کشور باز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد اصغری مهرآبادی در نشست خبری امروز ۲۰ بهمن‌ماه که در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد درخصوص وضعیت سایت مسکن مهر کل کشور اعلام کرد: از ابتدای شروع طرح مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ تاکنون دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد با بانک‌های عامل عقد قرارداد شد که از این تعداد تا به امروز یک میلیون و ۸۶۵ هزار واحد به اتمام رسیده است. درحال حاضر حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر به صورت نیمه‌تمام در کشور وجود دارند که از این تعداد ۲۰۵ هزار واحد در مرحله نازک‌کاری، ۹۵ هزار در مرحله سفت‌کاری و مابقی در مرحله ساخت اسکلت و سقف هستند.

مهرآبادی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای تکمیل سایت مسکن مهر کشور تا پایان سال ۹۵ با تلاش همه دستگاه‌ها ذی‌ربط بیان کرد: از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز ۶۲۵ هزار واحد افتتاح شده است. در دهه فجر سال جاری (از آغاز دهه فجر تا پایان سال) نیز افتتاح ۱۵۰ هزار واحد در سطح کشور پیش‌بینی شده است که تاکنون ۴۵ هزار واحد آن در استان‌های مختلف و شهرهای جدید به افتتاح رسیده است.

وی افزود: اگر زیربنای هر واحد به طور متوسط در کل کشور را یکصد متر مربع درنظر بگیریم می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت تحقق این هدف ۷۰ میلیون متر مربع زیربنای کل را در این دولت تکمیل و احداث کرده و شرایط برای سکونت رقمی حدود ۲/۵ میلیون نفر را در این دولت در واحدهای مسکن مهر فراهم خواهیم کردیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به تنگناهای مالی بسیار دولت در سال‌های اخیر اضافه کرد: با وجود این مشکل به کمک تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها اعم از تعاونی‌ها، انبوه‌سازان، گروه‌های ساخت، شرکت‌های خدمات‌رسان، استاندار و بانک‌های عامل توانستیم رقم قابل توجهی از پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

مهرآبادی با بیان اینکه در داخل پروژه‌های باقیمانده و نیمه‌تمام نزدیک به ۷۵ هزار واحد بدون متقاضی واجد شرایط داریم گفت: در تیرماه گذشته رقم واحدهای بدون متقاضی برابر با ۸۸ هزار و ۵۰۰ واحد بود که در این فاصله از طریق اعمال شیوه‌نامه‌های گوناگون توانستیم این رقم را به ۷۵ هزار واحد برسانیم.

وی با تأکید براینکه سامانه ثبت‌نام مسکن مهر همواره برای سایت‌های دارای ظرفیت باز بوده است گفت: در همه استان‌ها در حد تکمیل ظرفیت پروژه‌ها اجازه ثبت‌نام بوده ولی امکان افزایش آن وجود نداشته است.

به گفته مهرآبادی از آنجایی که پروژه‌های مسکن مهر از محل تسهیلات بانکی و آورده‌های مردمی تکمیل می‌شود در صورت عدم پرداخت آن‌ها پروژه متوقف شده و یا روند آن کند می‌شود بنابراین برای تکمیل این پروژه‌ها و بسته شدن سایت مسکن مهر کشور، باز بودن سامانه و فراهم بودن امکان تکمیل ظرفیت سایت‌ها امری بدیهی است.

وی در ادامه تعداد ثبت‌نام شدگان در دوسال گذشته را ۲۲۲ نفر و همچنین تعداد بازگشت انصراف دادگان را ۹۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در طول این دو سال بیش از ۳۲۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام مسکن مهر نام‌نویسی کرده‌اند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی عواملی مانند جانمایی نادرست، عدم دسترسی مناسب به این مناطق و مشکلات تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی را دلایل اصلی وجود این واحدهای بدون متقاضی در کشور دانست و افزود: در تلاش هستیم با همکاری بیشتر وزارت نیرو هرچه زودتر پرونده این سایت بسته شود.

مهرآبادی همچنین درخصوص مصوبه اخیر دولت مبنی بر تعدیل شرایط ثبت‌نام مسکن مهر برای تعیین تکلیف هرچه زودتر واحدهای فاقد متقاضی در کشور اعلام کرد: دولت به منظور رفع این مشکل این اجازه را به وزارت راه و شهرسازی داد تا ضوابط اجرایی لازم برای این اقدام را اعلام کند که هم اکنون تیم اجرایی مخصوص برای تدوین آن در حال فعالیت است.

وی در این خصوص ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها و مذاکرات انجام شده این دستورالعمل نهایی را تا پایان هفته آینده به تمامی استان‌ها ابلاغ می‌کنیم که از این روز ادارات مربوطه موظف به اجرای آن و ثبت نام متقاضیان جدید براساس ضوابط تعیین شده هستند.

این مقام مسئول نحوه اجرای این مصوبه و تعدیل شرایط را به صورت مرحله‌ای اعلام کرد و گفت: به هنگام اجرای این قانون، شروط قابل تعدیل به صورت مرحله به مرحله حذف می‌شوند که هدف تمامی این اقدامات چیزی جز تسهیل امر ثبت‌نام و واگذاری واحدها نخواهد بود.

مهرآبادی با بیان اینکه هم‌اکنون بخش عمده‌ای از خدمات روبنایی لازم در سایت مسکن مهر از سوی وزارت راه و شهرسازی و از محل منابع فروش اراضی این وزارتخانه درحال ساخت است گفت: برای رسیدن به اهداف اصلی این دولت و پایان پرونده مسکن مهر باید گام‌های لازم از سوی سایر دستگاه‌ها نیز برداشته شود تا هرچه سریعتر امکان اسکان متقاضیان این واحدها فراهم شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در ادامه هفت استان یزد، زنجان، کهگیلویه و بویر احمد، قزوین، کردستان، خراسان جنوبی و چهارمحال بختیاری را بدون واحد فاقد متقاضی اعلام کرد و گفت: در حدود ۹ استان دیگر نیز تعداد واحدهای بدون متقاضی کمتر از یکهزار واحد است درحالی که استان‌های دیگری از جمله خوزستان، البرز، اصفهان و گیلان نیز دارای بیشترین تعداد واحدهای فاقد متقاضی هستند.

به گفته مهرآبادی سایت‌های مسکن مهر کشور به تعداد دو هزار و ۲۵۲ باب مدرسه، ۳۰۴ کلانتری و ۸۲۸ باب مسجد نیاز دارد که تاکنون ۱۷۹ باب مدرسه، ۳۴ کلانتری و ۲۳۲ باب مسجد آن به بهره‌برداری رسیده و تعداد ۲۹۸ مدرسه، ۲۳ کلانتری و  ۱۹۲ مسجد نیز در حال ساخت است./

نظر شما