شناسهٔ خبر: 18077 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا مطرح کرد:

بازآفرینی جاده ابریشم در شقوق مختلف حمل و نقل/ برقراری شبکه حمل و نقل یکپارچه درون و برون شهری با همکاری ایتالیا/ به دنبال شرکای پایدار برای توسعه منطقه هستیم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران را کریدور ارتباطی شرق-غرب و شمال-جنوب خواند و گفت: نتیجه گرفتن نقطه تعادل منطقه‌ای از ایران ناامنی برای مردم منطقه و جهان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی امروز سه‌شنبه ۲۰ بهمن در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا که با حضور وزرای حمل و نقل و کشاورزی دو کشور برگزار شد گفت: موقعیت جغرافیایی ایران چه به صورت فیزیکی و چه به صورت تاریخی موقعیتی است که همواره این کشور نقطه تعادل منطقه بوده است. اگر ۲۵۰۰ سال گذشته در ایران جاده ابریشم داشتیم و یکی از بنیان‌های اصلی تمدن ایرانی بود این یک رویداد تصادفی نیست بلکه نشات گرفته از تاریخ ایران است که این کشور را نقطه تعادل قرار داده است.

آخوندی افزود: در یکی دو دهه گذشته عده‌ای از قدرت‌های بزرگ جهانی تلاش کردند که این نقطه تعادل منطقه‌ای را به صورت تصنعی از ایران بگیرند که البته برخی بی‌تدبیری‌های داخلی در آن تاثیر داشت اما نتیجه پس گرفتن نقطه تعادل منطقه‌ای از ایران ناامنی برای مردم منطقه و جهان شد.

وی ادامه داد: آنچه در حال رخ داد است این خواهد بود که یکبار دیگر ایران و دنیا هر دو به این تفاهم رسیدند که باید مجدد ایران به نقطه تعادل اصلی و مرکز ثقل توسعه امنیت منطقه تبدیل شود لذا نشست‌های این چنینی را یک نشست صرفا تجاری نمی‌دانیم بلکه یک اتفاق بزرگ در توسعه و امنیت منطقه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی به تمدن ایران‌شهری اشاره کرد و گفت: این تمدنی است که از یمن تا آسیای میانه و از دریای مدیترانه تا شبه قاره را شامل می‌شود که در این تمدن بیش از ۴۰۰ میلیون نفر حضور دارند بنابراین در نظر داریم مجددا یک ارتباط دوباره و تنظیم نوینی در منطقه ایجاد کنیم.

 آخوندی ادامه داد: امیدواریم با توجه به پایمردی ایران و واقع‌بینی جهان به یک تعادل پایدار مشارکت دراز مدت و توسعه بلند مدت بین ایران و جهان دست یابیم. آنچه در پی آن هستیم صرفا قراردادهای تجاری نیست بلکه به دنبال شرکای دراز مدت برای توسعه منطقه هستیم لذا قراردادهای منعقد شده قراردادهای بلند مدت ۱۰ تا ۲۰ ساله است و این نشان می‌دهد که ما به هیچ وجه به دنبال خریدهای کوتاه مدت نیستیم بلکه به دنبال پایه‌گذاری یک نوع مشارکت منصفانه براساس منافع برد-بردیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر امید با اشاره به اینکه ایران همواره کریدور ارتباطی شرق-غرب و شمال-جنوب بوده است ادامه داد: در پی آن هستیم تا جاده ابریشم را در دنیای مدرن در شقوق مختلف حمل و نقلی هوایی٬ ریلی٬ جاده‌ای و دریایی مجدد بازآفرینی کنیم.

وی افزود: خوشبختانه زمینه همکاری ما با ایتالیا بسیار فراوان است و مذاکرات بسیار خوبی با شخص وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا و همچنین شرکت‌هایی که مستقیما در بخش هایی مختلف هوایی٬ دریایی٬ ریلی و جاده‌ای فعالیت می‌کنند داشته‌ایم.

آخوندی با اشاره به برنامه همکاری ایران و ایتالیا در ۴ بخش حمل و نقل هوایی٬ دریایی٬ جاده‌ای و ریلی افزود: در حوزه هوانوردی به دنبال نوسازی این صنعت هستیم تا ضمن رقابت در عرصه بین المللی و منطقه‌ای سهم خود را از بازار منطقه و جهان کسب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه دو قرارداد بزرگ با ایتالیا در حوزه نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیما منعقد شد که البته این قراردادها تنها مختص خرید هواپیما نبود، بلکه در حوزه توسعه فرودگاهی و ناوبری نیز زمینه‌های همکاری بسیار خوبی وجود دارد. اگر به زنجیره ارزش صنعت هوانوردی از توریسم بخش حمل ونقل نگاه کنیم قاعدتا سایر حلقه‌های ارزش اعم از بنگاه‌ها و گردشگری باید مدنظر باشد.

آخوندی درباره مشارکت ایران و ایتالیا در زمینه حمل و نقل ریلی نیز گفت: با توجه به پیشرفتی که ایتالیا در حوزه ریلی به ویژه قطار سریع‌السیر دارد گفت‌وگوهای خیلی موثری در این بخش انجام شده به طوری که اولین قرارداد بین ایران و ایتالیا در حوزه ریلی منعقد شد. قرارداد نظارت بر اجرای راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به همراه شریک ایرانی است. البته در زمینه‌های همکاری با ایتالیا در حوزه‌های توسعه زیرساختی، قطار سریع‌السیر، برقی کردن محورهای مهم و نوسازی ناوگان نیز همکاری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم تمام راه‌های شبکه ریلی آسیا که از کریدور ایران عبور می‌کند را تکمیل کنیم. علاوه بر این با توجه به توسعه صنایع و ترانزیت باید بخش قابل توجهی از حمل ونقل در جاده به ریل منتقل شود. صمن اینکه در حوزه مسافری به دنبال ایجاد حمل ونقل یکپارچه درون شهری و حومه‌ای هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه نظام حمل ونقل حومه‌ای برای ایران بسیار مهم است گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۴ میلیون تردد از حاشیه شهرهای مادر به کلانشهر و بالعکس انجام می‌شود لذا یک نکته مهم برای ما یکپارچگی حمل و نقل درون شهری و  حومه است که به دنبال ایجاد یکپارچگی هستیم.

آخوندی یادآور شد: در حوزه حمل ونقل ریلی همچنین نوسازی ناوگان ریلی باری و مسافری برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که این موضوع نیز در دستور کار است.

وی درباره نوسازی صنعت حمل ونقل جاده‌ای نیز گفت: در این خصوص مذاکرات زیادی با ایتالیا داشتیم. ایران هم در شبکه راه‌های آسیایی و هم در کریدورهای مختلف شمال و جنوب و تراسیکا می‌تواند محل اتصال بسیاری از کشورها باشد. از این رو ۱۰ کریدور جاده‌ای مهم در کشور شناسایی شده اما یکی ازمشکلات ما در این کریدورها نداشتن سطح سرویس یکپارچه و بخش‌های مفقود در برخی این کریدورها است. لذا ارتقای سطح سرویس و تکمیل حلقه‌های مفقود این کریدورها بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی مدیریت جاده‌ها، ایمنی، سیستم یکپارچه اخذ عوارض آزادراهی و نوسازی ناوگان را از دیگر محورهای مذاکره با ایتالیا در جلسات تخصصی خواند.

آخوندی درباره مشارکت در حوزه بنادر و دریانوردی نیز گفت: باتوجه به توسعه فازهای ۲ و ۳ بندر شهید رجایی و توسعه بندر چابهار، ایجاد کریدور جدید شرق ایران از بندر چابهار به شمال کشور در حال ایجاد است که پاکستان و افغانستان را می‌تواند پوشش دهد.

این عضو کابینه دولت یازدهم به محور مذاکرات در حوزه مسکن و توسعه شهری با ایتالیا اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۱۸ میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت ایران در بافت‌های تاریخی، بافت‌های میانی، روستاها یا بافت‌های حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که از نظر سکونت و کارآمدی شهری وضعیت مناسبی ندارند. بنابراین در حوزه توسعه شهری نیز می‌توانیم مذاکره کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به روش‌های تامین مالی اشاره کرد و گفت: آنچه مهم است تعیین یک روش مالی خوب برای اجرای پروژه‌ها است تا ضامن موفقیت ما باشد. در این زمینه و به منظور تعیین روش‌های مالی برای اجرای پروژه‌ها با وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا مذاکراتی صورت گرفته است.

آخوندی به روش مالی BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال)، BLT (ساخت، اجاره، انتقال) و روش مالی اجاره و اجاره به شرط تملیک، به عنوان سه روش تامین مالی اجرای پروژه‌های زیربنایی اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری به روش ‌BOT در پروژه‌هایی مانند آزادراه‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر که بازگشت مالی خوبی دارند قابل طرح است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روش تامین مالی  به روش BLT نیز طی یک نوع فاینانس برای پروژه‌هایی است که در نهایت دولت خریدار محصول نهایی می‌شود. این نوع روش مالی می‌تواند در پروژه‌های نوسازی و ارتقای سطح سرویس کریدورهای زمینی قابل اجرا باشد.

وی ادامه داد: روش‌های مالی اجاره و اجاره به شرط تملیک نیز می‌تواند در حوزه‌های نوسازی ناوگان مورد استفاده قرار گیرد که این روش تامین مالی در حوزه نوسازی ناوگان ریلی، جاده‌ای و تا حدودی ناوگان دریایی قابل استفاده است.

آخوندی ادامه داد: البته در نظر داریم تا امکان دریافت تسهیلات ترجیحی از طرف ایتالیا فراهم شود که در این زمینه این تسهیلات برای راه آهن تهران-مشهد را از چین دریافت کردیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: دولت ایتالیا و شرکت‌های ایتالیایی به شدت مصمم به آغاز دوره جدید مشارکت و همکاری با ایران هستند که مذاکرات مستقیم و تعیین پروژه‌های مشخص نشان از عزم دولت ایتالیا برای توسعه روابط دو کشور دارد./

نظر شما