شناسهٔ خبر: 18101 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

احیای مکتب فرش قزوین نخستین گام در اجرای دستور کار ۲۱ محلی قزوین

تقدیر با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور تفاهم‌نامه‌ای برای احیای مکتب فرش قزوین بین استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری قزوین و جهاد دانشگاهی در محل تاریخی حمام حاج میرحسن به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، این تفاهم‌نامه در راستای اجرای دستور کار محلی ۲۱ قزوین که با هدف بازآفرینی محلات ناکارآمد و همچنین بافت‌های ارزشمند و تاریخی قزوین بر اساس دستورالعمل بین‌المللی تهیه و تدوین شده، به امضا رسید.

محل پیش‌بینی شده برای اجرای این برنامه و بازگرداندن فرش قزوین به جایگاه تاریخی خود که در سال‌های گذشته غبار فراموشی گرفته، حمام تاریخی حاج میرحسن در محله دیمج شهر قزوین است.

دکتر حبیبی معاون عمرانی استاندار در این نشست گفت: ظرفیت‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در قزوین وجود دارد که یکی از آنها همین فرش است.

وی افزود: امیدواریم با انجام یک بازمهندسی دوباره و همچنین با کمک دستور کار محلی ۲۱ قزوین، نوسازی و بهسازی محلات تاریخی را به بهترین شکل پیش ببریم و گام‌های موثری در این حوزه برداریم.

مهندس مانی‌فر نیز در این مراسم گفت: محلات تاریخی ما محرک اصلی توسعه پایدار در شهرها هستند که دستور کار محلی ۲۱ قزوین با پیش‌بینی چنین طرح و برنامه هایی در دل این محلات، سندی جامع برای باززنده سازی بافت‌های ارزشمند شهر است.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه محله دیمج به عنوان پایلوت اجرای این دستورالعمل انتخاب شده افزود: صدور فرش قزوین در حمام حاج میرحسن در دل این محله تاریخی می‌تواند آغازگر رویدادی باشد که نشاط و سرزندگی ناشی از آن علاوه بر این محله در شهر نیز تاثیرگذار شود و دوباره شاهد این باشیم که فرش تاریخی قزوین به جایگاه بین المللی خود بازگردد.

مهندس مانی فر همچنین عنوان کرد: سند احیای بافت‌های ناکارآمد شهری که به تصویب هیات دولت رسیده می‌تواند پشتوانه‌ای قانونی و استوار برای اجرای این قبیل برنامه‌ها باشد.

وی در این راستا گفت: ما هم تلاش می‌کنیم تا با تصویب دستور کار ۲۱ محلی قزوین در ستاد ملی بازآفرینی که به ریاست رییس محترم جمهور تشکیل می‌شود، امکان فعالیت و اقداماتی از این دست را بیش از پیش فراهم نماییم.

این تفاهم‌نامه در حمام تاریخی حاج میرحسن محله دیمج قزوین با حضور منوچهر حبیبی معاون عمرانی استاندار، حامد مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی، مسعود نصرتی شهردار قزوین و همچنین حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور برای احیای مکتب فرش قزوین در راستای اجرای دستورالعمل ۲۱ محلی قزوین به امضا رسید.

نظر شما