شناسهٔ خبر: 18150 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نگاه ویژه دولت تدبیر وامید به توسعه سواحل مکران

سواحل مکران دوسال پیش که دکترروحانی درجمع مردم جاسک هرمزگان حضور یافت وعده داد که تنها راه نجات شرق کشور توسعه سواحل مکران بوده و از آن زمان تا کنون بارها ایشان و اخیرا هم معاون اول دولت تدبیر وامید برهمین نکته صحه گذاشته تا عملی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا٬ هم‌جواری با آبهای آزاد ، درصد بالای جویای کار، احداث پایانه دوم نفتی ، مخازن بزرگ نفت و گاز، ایجاد واحدهای پتروشیمی ، صنایع فولاد ، آلومینیوم با جذب سرمایه گذاری های خارجی و کمک به توسعه استان هرمزگان در کنار دیگر ظرفیت ها ، تنها بخشی از انگیزه های تشکیل منطقه آزاد جاسک اعلام شده است.

منطقه آزاد محدوده ای از یک کشور است که از شمول برخی از مقررات جاری حاکم بر آن خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات زائد بانکی، اداری و مقررات دست و پاگیراداری به توسعه آن منطقه کمک می کند.

در مناطق آزاد فرآیندهای صادرات و واردات، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری با سهولت بیشتری ایجاد می شود ضمن اینکه منطقه آزاد تجاری – صنعتی جاسک با در نظر گرفتن مزیت هایی ازقبیل مجاورت با آبهای آزاد می تواند نقش بسزایی در زمان پسا تحریم ایفاد کند.

هرچند شرق هرمزگان همپای مرکز و غرب شهرستان بندرعباس روند توسعه را طی نکرده و از لحاظی درردیف مناطق کمتر برخوردار این استان قلمداد می شود اما دراقدام دولت تدبیر و امید مبنی بر ایجاد منطقه آزاد جاسک درآِینده ای نزدیک شاهد پیشرفت و عمران آبادانی در سواحل مکران با محوریت منطقه آزاد جاسک و همچنین سیریک و حتی کنارک از توابع سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

با وجود اینکه دولت یازدهم در فروردین 93 طرح توسعه مکران و منطقه آزاد جاسک را تصویب و آن را راهی مجلس کرد ولی تاکنون به عنوان یک طرح معطل مانده روی دست نمایندگان باقی مانده که عملی شدن آن با توجه به تعطیلی مجلس و رفتن نمایندگان به حوزه های انتخابیه خود به بعد از انتخابات هفتم اسفندماه ماکول می شود.

صرف از اینکه این طرح چقدر عملی می شود و چه پیامدهایی خواهد داشت ولی در مجموع ایده خوبی است که قطعه ای از این کشور که بکر ودست نخورده باقی مانده وارد مدار توسعه کرد و مردمان آن طعم رفاه و آسایش را بچشند وبتوانند همپای سایر نقاط کشور حرکت کنند که نمونه آن شاهد بودیم سد جگین نزدیک به پنج سال بهره برداری شده بود ولی مردم جاسک که کنار آن بودند از داشتن آب سالم محروم بودند.

با بهره برداری از طرح انتقال آب از سدچگین به شهر جاسک بدست معاون اول رئیس جمهوری اواخر هفته گذشته استارت توسعه در شرق هرمزگان بویژه جاسک که در کریدور توسعه شرق قرار گرفته و می رود که سواحل مکران را با ایجاد طرحهای زیر ساختی بویژه در زمینه نفت وگاز، صادرات ، ترانزیت وپردازش کالا به جایگاه اصلی خود برسد.

سواحل مکران وساخت بزرگترین بندر تجاری

بعد از تامین آب که اواخر هفته گذشته از سد جگین به شهر جاسک عملی شد وزمینه را برای رشد وتوسعه جمعیت از یک سو وساخت وساز وفعالیت های عمرانی از سوی دیگر فراهم می کند برای ایجاد دگرگونی در این منطقه به زیر ساخت های بزرگ مثل بندربرای تخلیه وبارگیری کالا و همچنین واحدهای صنعتی بزرگ ضروری بنظر می رسد.

استاندار هرمزگان در گفت وگو با ایرنا با اشاره به موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری در شرق این استان با محوریت جاسک ابراز داشت: بخش خصوصی نیز با استقبال از برنامه های دولت تدبیر و امید در خصوص عمران سواحل مکران؛ درخواستی در زمینه ساخت بزرگ ترین بندرتجاری در سواحل غرب جاسک به شورای برنامه ریزی هرمزگان ارائه کرده است.

جاسم جادری با استقبال ازطرح های ارائه شده از سوی بخش خصوصی گفت: سواحل شرق هرمزگان با محوریت جاسک و سیریک با مزیت هایی ازقبیل عمق زیاد آب (100 تا200متر)، قرارگیری در بالادست بنادرامارات متحده عربی، فاصله بسیار کوتاه در مقایسه با دیگر بنادر بزرگ آبهای خلیج فارس با آبهای اقیانوس هند و همچنین نزدیکی به خطوط بین المللی کشتیرانی مناسب ترین مکان برای این منظور است.

وی با تاکید بر دریامحور بودن برنامه های اقتصادی این استان تصریح کرد: دسترسی به توسعه متوازن نیز تنها با جهت گیری و سوق دادن برنامه ها به سمت و سوی این حوزه و عمل به نظریه 'بازگشت به دریا' اتفاق می افتد.

استاندار هرمزگان با اشاره به نقش اینگونه مناطق در عمران و آبادانی و همچنین جبران عقب ماندگی ها می گوید: در همسایگی خودمان شاهد هستیم مناطقی که جزء کشورهای عقب مانده بودند اما با ایجاد مناطق آزاد، امروز در ردیف ثروتمندترین کشورها قرار گرفته اند.

جاسم جادری با تاکید بر تلاش برای اجرای درست و صحیح این طرح افزود: بنا داریم با بهره گیری از نقاط ضعف و قوت سایر مناطق آزاد موجود در کشور و حتی بین المللی این طرح را به بهترین نحو ممکن اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: اگر طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک درست اجرا نشود این منطقه به دروازه واردات تبدیل و اشتغال کمی نیز درآن ایجاد خواهد شد در حالی که ما در راه اندازی این طرح بحث صادرات، واردات و تولید برای صادرات را پیش بینی کرده ایم.

استاندارهرمزگان از جمله مزیت های مناطق آزاد به حذف بروکراسی و تشریفات اداری اشاره کرد و گفت: برخی کاغذ بازی ها سرعت توسعه را کم می کند درحالیکه مناطق آزاد از این مساله مبرا هستند.

جادری با تاکید بر این مطلب که مردم باید منافع زودگذر خود را فدای منافع دراز مدت منطقه کنند گفت: اگر کمک و همفکری در اجرای این طرح وجود داشته باشد با وجود طبیعت بسیار زیبای جاسک (فرورفتگی در دریا و بلندی های مشرف بر ساحل و سواحل شنی و جنگل های شناور چندل و حرا) به خصوص سواحل زیبا به یکی از زیباترین مناطق ازاد کشور تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیر ساخت ها به ویژه توسعه راه های متناسب با منطقه آزاد جاسک گفت: جاده میناب به جاسک و جاسک به کنارک در دست احداث است و در صورت تامین منابع مالی تا پایان سال آینده( 95 ) بطورکامل به بهره برداری می رسد.

بخشی ازبرنامه ششم توسعه اقتصادی کشور به عمران سواحل مکران اختصاص دارد

استاندارهرمزگان ادامه داد: بخشی از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه اقتصادی کشوربه موضوعات خاص ازجمله مکان محور، به عمران و آبادانی سواحل مکران اختصاص دارد.

جادری با اشاره به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب در خصوص عمران سواحل مکران اظهارکرد: احداث بندرتجاری از سوی بخش خصوصی، ایجاد مخازن بزرگ نفتی (از سوی وزارت نفت با مشارکت بخش خصوصی)، اجرای طرح های شیلاتی و فعالیت منطقه آزاد تجاری جاسک بعنوان محورهای اساسی (اقتصاد دریامحور) دراین زمینه مطرح هستند

وی با اشاره به موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری در شرق این استان با محوریت جاسک ابراز داشت: بخش خصوصی نیز با استقبال از برنامه های دولت تدبیر و امید در خصوص عمران سواحل مکران؛ درخواستی در زمینه ساخت بزرگ ترین بندرتجاری در سواحل غرب جاسک به شورای برنامه ریزی هرمزگان ارائه کرده است.

تصمیم داریم بندرهای بزرگ و ترانزیتی در سواحل مکران ایجاد کنیم

رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید سال 92 در سفر به هرمزگان با حضور در بین مردم جاسک طی سخنانی از احداث بندرگاه ویژه صادرات نفت خام به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های دولت یازدهم در خصوص عمران سواحل مکران نام برد و گفت: بندرجاسک در آینده نزدیک به مهم ترین مرکز صنعتی و اقتصادی تبدیل خواهد شد.

دکتر حسن روحانی،در آن سفر با ابراز امیدواری نسبت به احداث این بندرگاه در دوره فعالیت دولت یازدهم افزود: تلاش داریم تا صنایع جدیدی را برای توسعه این منطقه در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم و همچنین پایانه و مخازن نفتی و صنایع پتروشیمی ایجاد کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: با استفاده از خط لوله گازی که از این منطقه عبور می کند صنابع جدیدی از پتروشیمی گرفته تا فولاد و آلومینیوم را در این خطه از سواحل مکران به وجود خواهیم آورد که بنای آن تبدیل جاسک به یک منطقه آزاد صنعتی است.

درکمتر از 23 ماه از سفر اول رئیس جمهوری به هرمزگان و حضور در بین مردم جاسک، شاهد عملی شدن وعده های داده شده بودیم؛ به طوریکه جاسک در ابتدا به منطقه ویژه و سپس به منطقه آزاد صنعتی تبدیل و لایحه آن از سوی هیات دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که اخیرا به تایید کمیسیون اقتصادی مجلس نیز رسیده است.

در راستای فرامین رهبر فرزانه انقلاب در خصوص عمران سواحل مکران و همچنین برنامه های دولت تدبیر و امید از فروردین ماه سال 93 تاکنون برنامه های مختلفی در این زمینه پیش بینی شده، که اجرای هر یک از آنها از جمله پروژه های نفتی می تواند عمران و آبادانی را درشرق هرمزگان به دنبال داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری در سفر روز پنجشنبه هفته گذشته خود مصادف با 15 بهمن ودر چهارمین روز از دهه فجر امسال به هنگام افتتاح طرح آبرسانی از سد جگین به شهر جاسک هرمزگان به صراحت اظهارداشت:تصمیم داریم بنادر بزرگ و ترانزیتی در سواحل مکران ایجاد کنیم.

اسحاق جهانگیری افزود: کشورهای منطقه که می خواهند با ما کار کنند، بدانند ایران تصمیم دارد بنادر بزرگ و ترانزیتی را در این سواحل ایجاد کند و باید بین دریای عمان وخلیج فارس ودریای سیاه ارتباط برقرار کنیم و ایران بهترین مسیری است که کالا از این طریق به صورت ترانزیت و راه آهن به دریای سیاه می تواند منتقل شود و از آنجا به سمت اروپا برود و این برنامه قطعی ما است که آن را دنبال خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: این منطقه حتما یکی از مهمترین بندرگاه های صادرات نفت ایران خواهد شد و این تصمیم راهبردی است که رئیس جمهوری گرفته اند و رهبر معظم انقلاب نیز آن را تایید کرده اند.

جهانگیری گفت: دولت مصمم به صادرات نفت است و به همین منظور دهها واحد پالایشگاهی، پتروشیمی و صنعتی در منطقه جاسک مستقر خواهیم کرد و دولت برنامه ریزی لازم را برای مشارکت بخش خصوصی با شرکای خارجی انجام داده است.

وی با اشاره به طرح آبرسانی جاسک افزود: این طرح با بیش از 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری امروز به بهره برداری رسید اما واقعیت این است که کشور از نظر آب در منطقه خشک قرار دارد و سال گذشته در این موقع سال یکی از دغدغه ها عبور از تابستان به دلیل بحران کم آبی بود که به لطف خداوند و تدبیر وزارت نیرو و مدیریت مردم تابستان سخت را پشت سر گذاشتیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: هر متر مکعب آب بنا به گفته وزیر نیرو سه هزار تومان هزینه دارد و این آب به مردم 300 تومان به فروش می رسد، بنابراین مردم باید از مصرف بی رویه آب خودداری کنند و این صرفه جویی در بخش های کشاورزی و شرب نیز صورت گیرد.

امیر سیاری : در زمینه عمران سواحل مکران همکاری خوبی با دولت داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمینه عمران سواحل مکران همکاری بسیار خوبی با دولت داریم واین همکاری موجب پیشرفت کارها ظرف چند سال اخیرشده و ازاین پس نیز شاهد بهترشدن و گسترش آنها خواهیم بود.

امیردریادارحبیب الله سیاری در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش و دولت دست به دست هم داده اند طوریکه می توان گفت که این دو بعنوان مکمل هم در سواحل مکران عمل می کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه اگر این همدلی و هماهنگی نبود اتفاقی نمی افتاد ابراز داشت:امروز ما بعنوان سربازان ملت درحال پیگیری مسائل هستیم و دولت نیزخوب پشتیبانی می کند.

امیردریا دار سیاری با اشاره به اجرای طرح های عمرانی از سوی دولت در سواحل مکران گفت: درچند سال اخیرجاده میناب تا جاسک (به طول 210کیلومتر)از درجه دو به

درجه یک تبدیل شده وبازسازی مسیرجاسک تا کنارک موجب شده تا این محورنیزبه بهترین مسیربرای گردشگری تبدیل شود و نباید این همه فعالیت را نادیده بگیریم و
ما نیز درراستای برنامه عمران مکران درحال استقرار در سواحل شرق هرمزگان و کنارک (استان سیستان و بلوچستان) هستیم.

وی با بیان اینکه استقرار نیروها در ابعاد مختلف آبادانی به همراه دارد ابرازداشت: پیگیری می کنیم که اقدامات دولت نیز زودتر به نتیجه برسد تا شاهد پیشرفت جهشی در سواحل مکران باشیم.

به گفته وی ، دولت درمدت سه سال گذشته در مسیر مواصلاتی میناب به جاسک و کنارک پلهای بزرگی احداث کرده که همه فکر می کردند ساخت آنها چندین سال دیگرزمان می برد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ، به نقل از مدیران آبفای هرمزگان پیشرفت طرح تامین آب آشامیدنی جاسک را 92درصد اعلام و گفت: وصل شدن آب سد جگین به این شهر و روستاهای مسیر کار بزرگی خواهد بود که شرق هرمزگان را در مسیر توسعه بیشتر قرار می دهد.

امیردریا دارسیاری تاکید کرد: ازابعاد مختلف واهمیت، مکران مهم ترین جای کشوراست که تا قبل از انقلاب به دلیل خواست استکبار خیلی پیشرفت نکرده و امروز نیز هر کسی مخالفت کند پا جای پای انگلیسی ها می گذارد زیرا استعمار انگلیس ما را از دریا و سواحل مکران دور نگه داشت.

وی ادامه داد: تنها با وجود اقتدار در دریا است که می توانیم ازتوسعه سواحل مکران برای پیشرفت طرح های دریا محور استفاده کنیم که هم اکنون ناوهای جمهوری اسلامی ایران با استقرار تا مدار 10درجه ، مقتدرانه در سطحی بیش ازدو تا سه هزار کیلومترمربع در حال گشت زنی هستند.

فرمانده نداجا این حضور را نشان دهنده توان ایران دانست و گفت: وقتی توان داشته باشیم امنیت در دریا برقرارمی شود و قادر خواهیم بود که درعرصه دریا در ابعاد مختلف پروژه اقتصادی اجراکنیم و این در حالی است که برنامه های نداجا نیزبطور هم زمان جلو می افتد./

نظر شما