شناسهٔ خبر: 18153 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعیدنژاد در نشست توسعه همکاری‌های بندری ایران و ایتالیا مطرح کرد:

استقبال از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری ساخت کنارگذر بندرشهیدرجایی/ پیشنهاد حضور اسکله‌سازان ایتالیایی در مناقصه فاز ۳ توسعه بندرشهیدرجایی

نشست مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هندی‌ها خواهان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند؛ اما اولویت ما تأمین بار و تضمین پهلودهی منظم کشتی‌ها در این بندر است؛ توسعه زیرساخت‌های بندر شهید بهشتی در اولویت بعدی ما قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمد سعیدنژاد شب گذشته سه‌شنبه ۲۰ بهمن در دیدار با گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا، در توضیح روند ساخت و بهره‌برداری از بنادر ایران گفت: ساخت زیربناهای بندری ایران معمولا از سوی دولت انجام می‌شود اما فعالیت‌های اجرایی بنادر را بخش خصوصی در اختیار دارد که این شرکت‌ها، هم ایرانی هستند و هم خارجی که در میان آنها چند شرکت ایتالیایی نیز با سازمان بنادر و دریانوردی ایران در این زمینه همکاری دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر علاقه‌مندی این سازمان به توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های ایتالیایی افزود: بزرگ‌ترین بندر ایران، بندر شهید رجایی در جوار تنگه هرمز با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۱۰۰ میلیون تن بار است که این بندر بزرگ‌ترین بندر کانتنری ایران نیز به شمار می‌رود. بندر شهید رجایی موقعیت «هاب دریایی» منطقه شدن را داراست.

وی با بیان اینکه جمعیت استفاده‌کننده از خدمات بندر شهید رجایی به ۴۰۰ میلیون نفر شامل مردم ایران و کشورهای منطقه می‌شود، اظهار کرد: ایران نقطه تعادل منطقه بوده و برخی می‌خواستند این نقطه تعادل را جابه‌جا کنند. در دوران تحریم برخی کشورها می‌خواستند ایران نقطه تعادل منطقه نباشد؛ ولی بر خلاف تلاش آنها، در طول شش ماهی که از انجام توافقات قطعی ایران با کشورهای ۱+۵ می‌گذرد، هر هفته نماینده یکی از شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی آسیایی و اروپایی به سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه و درخواست همکاری با بنادر ایران را ارائه می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که ایران تحریم بود، صاحبان کالا مجبور بودند کالاهای خود را در بنادر کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس تخلیه و سپس از آنجا به مقصد بنادر ایران، مجددا بارگیری کنند که هزینه بسیار زیادی را به آنها تحمیل می‌کرد؛ ولی الآن شما می‌توانید مستقیما کشتی‌های باری خود را در بنادر ایران پهلو دهید. بنادر جنوبی ایران از طریق جاده و ریل به بنادر شمالی ما متصلند که می‌توانید کالاهای خود را از مسیر ترانزیتی ایران به بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان صادر کنید.

وی درباره بندر چابهار اظهار کرد: هندی‌ها خواهان سرمایه‌گذاری در این بندر هستند؛ اما اولویت ما تأمین بار و تضمین پهلودهی منظم کشتی‌ها در این بندر است؛ توسعه زیرساخت‌های بندر شهید بهشتی در اولویت بعدی ما قرار دارد.

سعیدنژاد با اشاره به همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت ایتالیایی سازنده اسکله‌های جدید فاز ۲ توسعه بندر شهید رجایی تأکید کرد: اگر شرکت‌های ایتالیایی می‌خواهند در زمینه اجرای اسکله‌های فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی نیز با این سازمان همکاری کنند، باید حتما با تکمیل اسناد مناقصه، در مناقصه بین‌المللی و رقابتی این پروژه حاضر شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد یک میلیارد دلاری یک شرکت ایتالیایی در زمینه ساخت آزادراه کنارگذر بندر شهید رجایی، گفت: ما از این گونه سرمایه‌گذاری‌ها با رعایت کامل مواد قانونی استقبال می‌کنیم.

اظهارات وزیر حمل و نقل ایتالیا

در ادامه این نشست گراتزیانو دلریو وزیر امور زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا با تأکید بر اینکه کشورش ایران را به عنوان شریک راهبردی خود در منطقه برگزیده، گفت: ایتالیا با توجه به ثبات سیاسی ـ اقتصادی ایران تلاش دارد تا بنادر کشور ایران را به عنوان مرکز صادرات کالاهای ایتالیایی به خاورمیانه برگزیند.

وی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی ایتالیا به سمتی است که می‌خواهیم این شبه‌جزیره را به مرکز فعالیت‌های دریایی جنوب اروپا تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرادادهایی را با بنادر مهم مناطق مختلف دنیا امضا کرده‌ایم تا آن بنادر به هاب دریایی روابط ایتالیا با کشورهای مختلف تبدیل شوند. به عنوان مثال ما همکاری‌هایی با بندر اریتره برای تبدیل شدن این بندر به مرکز تبادلات ایتالیا و شمال آفریقا داریم. از همین رو تلاش داریم تا بندرعباس را به هاب صادرات کالاهای ایتالیایی به خاورمیانه تبدیل کنیم.

وزیر امور زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا ادامه داد: ایتالیا تجارب بسیار ارزنده‌ای در عرصه‌های کشتی‌رانی و بندری از جمله تأمین امنیت ترافیک حمل و نقل دریایی از طریق به‌کارگیری فناوری پیشرفته رهگیری جابه‌جایی‌ها در دریا را داراست. همچنین ما در زمینه تولید نرم‌افزارهای پیشرفته اتوماسیون مدیریت یکپارچه بنادر، جزء کشورهای پیشروی دنیا هستیم که کمک بسیار زیادی به افزایش سرعت خدمات اپراتوری در بنادر می‌کند./

نظر شما