شناسهٔ خبر: 18165 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سلطانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

گزارش احداث زيرساخت‌های حمل و نقل در سال‌های سخت مالی و تحریم/ اهم اقدامات و برنامه‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ریلی

ابوالقاسم سلطانی مديركل دفتر نظارت و ارزيابي نظامهاي حمل و نقل و تشكلهاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گزارش احداث زيرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در سال‌های سخت مالی و تحریم گفت: اهم اقدامات در حوزه زير ساخت جاده‌ای برای سال ۹۳ شامل احداث، توسعه و بهسازی بيش از ۲۰۰۰ كيلومتر انواع راه‌های اصلی شامل آزاد راه ، بزرگراه و ... بود و برای سال ۹۴ نیز شامل برنامه‌ريزی برای احداث ۲۳۱۸ كيلومتر زير ساخت جاده‌ای است.

ابوالقاسم سلطانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مجموع طرح‌های ملی عمرانی در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی در حوزه زير ساخت حمل و نقل (راه و راه آهن) از محل طرح‌های تملك دارائی‌های سرمايه‌ای ۲۷۸ طرح به طول بيش از ۴۹۰۰۰ كيلومتر است. طرح‌های تملك دارائی‌های سرمايه‌ای شامل‌ احداث آزادراه، احداث باند دوم و چهارخطه كردن، احداث و بهسازي راه اصلي و احداث خطوط ريلي است.

وی افزود: منابع مالي مورد نياز جهت اتمام طرح‌هاي تملك دارائي‌هاي سرمايه‌اي فوق، ۱۲۰۰۰۰۰ (يك ميليون دويست هزار ميليارد ريال معادل ۱۲۰ هزار ميليارد تومان) پيش بيني مي‌شود.

مديركل دفتر نظارت و ارزيابي نظامهاي حمل و نقل و تشكلهاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه احداث آزادراه ۲۲ طرح به طول كلي ۳۵۲۶ كيلومتر و با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۳۶ درصد در دست اجرا است كه براي اتمام اين طرح‌ها معادل ۲۳۰۰۰۰  ميليارد ريال  پيش بيني مي‌شود. در پروژه‌هاي آزادراهي كل سهم هر دو طرف مشاركت محاسبه شده است و همچنين آزادراه تهران-شمال نيز در اين محاسبه لحاظ شده است. در حوزه احداث باند دوم و چهارخطه كردن ۷۷ طرح به طول كلي ۱۲۸۴۱ كيلومتر و با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۳۵ درصد در دست اجرا است كه براي اتمام اين طرح‌ها ۱۷۵۰۰۰ ميلياردريال اعتبار مورد نياز است. همچنین در حوزه احداث و بهسازي راه اصلي ۱۴۴ طرح به طول كلي ۲۲۵۶۹ كيلومتر و با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۳۷ درصد در دست اجرا است كه براي اتمام اين طرح ها ۲۲۰۰۰۰ ميليارد ريال پيش بيني مي‌شود.

وی افزود: در حوزه احداث خطوط ريلي ۳۵ طرح به طول كلي ۱۰۱۹۳ كيلومتر با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۳۰ درصد در دست اجرا است كه براي اتمام اين طرح‌ها ۵۴۰۰۰۰ ميليارد ريال مورد نياز است. در اين برآورد پروژه‌هاي قطارهاي پرسرعت HSR كه هزينه بسيار بالايي را دارند نيز لحاظ شده است.

سلطانی اظهار کرد: اهم اقدامات در حوزه زير ساخت جاده‌اي براي سال ۹۳ شامل احداث، توسعه و بهسازي بيش از ۲۰۰۰ كيلومتر انواع راههاي (اصلي) شامل آزاد راه ، بزرگراه و ... و احداث و توسعه بهسازي و آسفالت راه فرعي و روستايي به ميزان ۹۵۰۰ كيلومتر بود و براي سال ۹۴ نیز شامل برنامه ريزي براي احداث ۲۳۱۸ كيلومتر زير ساخت جاده و راه اصلي واحداث و بهسازي و آسفالت بيش ۱۰۰۰۰ كيلومتر راه روستائي است.

مديركل دفتر نظارت و ارزيابي نظامهاي حمل و نقل و تشكلهاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازی گفت: اهم اقدامات در حوزه زيرساخت ريلي (راه آهن) در سال ۹۳ شامل احداث ۱۳۸كيلومتر خطوط ريلي و عمليات اجرايي جهت گشايش و توسعه ۷ ايستگاه ريلي بود و براي سال ۹۴ شامل برنامه‌ريزي براي احداث ۲۶۸ كيلومتر خطوط اصلي و تراك بندي بيش از ۴۸۸ كيلومتر، برقي كردن ۱۴۲ كيلومتر، دوخطه كردن ۴۳۸ كيلومتر خطوط و همچنين اجراي قطار حومه اي درمجموع به طول ۱۷۴ كيلومتر است كه گزارش نهايي آن در پايان سال مالي ارائه خواهد شد.

 

نظر شما