شناسهٔ خبر: 18196 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حوزه هوایی در هفته ای که گذشت؛

راه‌اندازی پروازهای درون استانی با خرید هواپیماهای ATR/ راه‌اندازی رسمی نخستین متروی فرودگاهی کشور/ رتبه نخست فرودگاه کیش در بخش خدمات فرودگاهی کشور/ ۴ چالش بحران‌زا در صنعت فرودگاهی

هواپیما ATR راه‌اندازی پروازهای درون استانی با خرید هواپیماهای ATR ٬ راه‌اندازی رسمی نخستین متروی فرودگاهی کشور٬ رتبه نخست فرودگاه کیش در بخش خدمات فرودگاهی کشور و ۴ چالش بحران‌زا در صنعت فرودگاهی از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مهمترین اخبار حوزه هوایی به شرح زیر است:

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی

پروازهای درون استانی با خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد ATR راه‌اندازی می‌شود. اگر شرایط فراهم شود ۲۰ فروند دیگر از این نوع هواپیماها از شرکت ATR خریداری خواهد شد.

عباس آخوندی

در هوایی زمینه دو قرارداد بزرگ با ایتالیا در حوزه نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیما منعقد شد که البته این قراردادها تنها مختص خرید هواپیما نبود، بلکه در حوزه توسعه فرودگاهی و ناوبری نیز زمینه‌های همکاری بسیار خوبی وجود دارد.

گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا

در خصوص چهار یا پنج فرودگاه مشخص در ایران برای سرمایه‌گذاری مذاکره انجام داده‌ایم و شرایط برای حضور بخش خصوصی در این زمینه فراهم است

پیش‌بینی می‌کنیم حجم قراردادهای منعقد شده میان ایران و ایتالیا بسیار زیاد باشد چرا که همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف شبکه‌های راهی٬ ریلی٬ فرودگاهی و بنادر خواهد بود و رقم آن به چندین میلیارد یورو خواهد رسید.

توماس آندرس مدیرعامل آلمانی گروه ایرباس

سفارش ۱۱۸ هواپیما، يك سفارش بزرگ است اما بايد توجه داشت كه تمامي اين هواپيماها در يك يا دو سال تحويل نمي‌شوند بلكه زماني چند ساله براي تحويل لازم است.

ايرباس در خصوص تامين مالي همكاري بسياري از خود نشان داده است زيرا تامين مالي هنوز به دليل محدوديت‌هاي موجود با مشكلاتي مواجه است.

هواپيماي A۳۸۰ بسيار كارآمد است و اين مساله كه بيشترين آمار فروش ما را كشورهاي خاورميانه تشكيل مي‌دهند تصادفي نيست چون‌كه اين منطقه از حيث جغرافيايي و ژئوپولتيكي به صورتي است كه استفاده از اين هواپيماها سودآور است.

هواپيمايي امارات بيش از ۷۰ فروند A۳۸۰ را در ناوگان هوايي خود دارد و تعدادي از اين هواپيماها در ايرلاين قطر نيز مشغول به كار هستند و در ابوظبي نيز به همين ترتيب است.

درباره بحث زيرساخت‌ها بايد بگويم كه ما A۳۸۰ را امسال يا سال آينده تحويل نمي‌دهيم و افق زماني ما ۲۰۲۰ است و در اين فاصله مي‌توان روي سازگار كردن زيرساخت‌ها كار كرد. بنابراين تا آن زمان به شركاي خود در ايران اير كمك خواهيم كرد تا آمادگي كامل براي اضافه كردن A۳۸۰ را به ناوگان خود داشته باشند.

ما جزو گروه ايرباس هستيم و  بخشي از تامين مالي را انجام مي‌دهيم. باور داريم كه تامين كننده‌‌گان مالي به زودي اين اطمينان را به دست مي‌آورند كه وارد بازار ايران شوند اما ما بايد اطمينان اوليه را به آنها بدهيم.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

دریافت عوارض از بهای بلیت هواپیما در حالی است که شهرداری‌ها هیچ خدماتی در روند فعالیت شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها ارائه نمی‌دهند بنابراین ۶ پیشنهاد به مجلس و سازمان امور مالیاتی برای حذف یا اصلاح بخش دریافت عوارض شهرداری از بهای بلیت هواپیما در قانون مالیات بر ارزش افزوده .ارائه دادیم

کوروش فتاحی مدیرکل فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه کیش در بخش خدمات فرودگاهی رتبه نخست کشور را به دست آورد.

رحمت الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها

 

۲۰۱۵ تا ۲۰۳۱ زمان طلایی حمل و نقل هوایی کشور برای جذب سهم مناسب از بازار منطقه و دنیا است. برای نیل به پیشرفت در حوزه حمل‌و‌نقل هوایی زمان زیادی نداریم. اگر این فرصت طلایی تا سال ۲۰۳۱ نیز از ایران گرفته شود خسارات وارده بزرگ و جبران‌ناپذیر خواهد بود

یکبار از دست دادن فرصت طلایی در صنعت هوانوردی را با از دست دادن سه کرسی‌ مهم سیاستگذاری در اتحادیه بین‌المللی فرودگاهی تجربه کرده‌ایم تا حدود ۷ سال پیش ایران با حضور در کمیته‌های سیاست‌گذاری در کنار مدیران و نمایندگان برترین فرودگاه‌های جهان برای این صنعت مهم جهانی تصمیم‌گیری می‌کرد.

در سنوات گذشته مجبور بودیم بسیاری از تجهیزات ناوبری و فرودگاهی را تا حدود ۲۵ درصد بیش از نرخ واقعی خریداری کنیم که ان شاءالله در دوران پس از تحریم بخشی از این هزینه‌ها قابل حذف است و می‌توان از آنها برای تسریع توسعه بهره برد.

حضور دلالان و واسطه گران یکی از چالش‌های مهم تحریم برای کشور بود که علاوه بر افزایش هزینه‌های توسعه و هزینه جاری، باعث افزایش فساد و رانت خواری نیز شده بود .

کمبود شدید منابع، نظام ناکارآمد مالیاتی، برداشت سود سهام توسط دولت از عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و همچنین شمول قوانین نامناسب بر این صنعت از جمله مهمترین چالش‌های موجود صنعت فرودگاهی کشور است.

با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی

نخستین متروی فرودگاهی کشور در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به طور رسمی افتتاح شد.

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور

نخواهیم گذاشت مردم ایران در هواپیماهای کهنه با ترس و لرز بنشینند٬ ناوگان هوایی و ریلی را نوسازی می‌کنیم.

نظر شما