شناسهٔ خبر: 1823 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد:

دو اتفاق بزرگ در راه‌آهن ایران تا پایان دولت یازدهم

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن از احداث و بهره برداری از دو پروژه برقی‌سازی خط تهران – مشهد و احداث قطار رسیع‌السیر تهران – اصفهان تا پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: عزم جدی دولت و رییس جمهور تحویل نخستین قطار برقی و قطار سریع‌السیر ایران تا پایان دولت یازدهم است.

محسن پورسید آقایی در برنامه تلویزیونی بیست درباره راه‌آهن ایران گفت: تعیین قیمت بلیت برعهده راه آهن نیست و طبق قانون با شرکت‌های مسافری است و پس تایید هیات مدیره شرکت راه‌آهن مصوب و ابلاغ می‌شود. شرکت راه‌‌آهن سالی یکبار براساس هزینه‌ها و تورم با پیشنهاد بخش خصوصی نسبت به افزایش قیمت بلیت قطار موافقت می‌کند. مهرماه امسال بهای بلیت قطار میانگین ۲۰ درصد افزایش داشت. در واقع قطارهای مسافری راه‌آهن ایران مجموعا امسال ۹۳ حدود ۲۶ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش بهای داشتند.

وی ادامه داد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران معمولا با افزایش بهای بلیت سالی یکبار و اغلب در زمان‌های غیر پیک موافقت می‌کند. در مردادماه امسال بر اساس قانون با توجه به بهره‌برداری از ایستگاه‌های راه‌آهن و برای ارتقای این ایستگاه هزینه خدمات ایستگاهی را بر بلیت قطارهای مسافری اضافه کردیم، این هزینه بابت خدمات در طول مسیر، بهبود وضعیت نمازخانه‌ها و تجهیز ایستگاه‌ها به پله برقی مصرف می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: هزینه خدمات ایستگاهی مختص راه‌آهن ایران است و به طور جداگانه بر بلیت قطارها درج شده است. این هزینه رقم بسیار ناچیزی است، برای مسیرهای زیر ۵۰ کیلومتر هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و مسیرهای ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر یک هزار تومان، از ۴۵۰ تا ۶۵۰ کیلومتر ۱۵۰۰ تومان، از  ۶۵۰ تا ۸۵۰ کیلومتر ۲۵۰۰ تومان، از ۸۵۰ تا ۱۳۵۰ کیلومتر ۴۰۰۰ تومان و از ۱۳۵۰ کیلومتر به بالا حداکثر ۵ هزار تومان دریافت می‌شود.

وی افزود: شرکت راه‌آهن خیلی بیش از هزینه خدمات ایستگاهی در راه‌آهن ایران هزینه می‌کند البته برای رسیدگی به وضعیت ایستگاه‌ها به هزینه‌های زیادی نیاز داریم و ضرر بی‌توجهی به ایستگاه مستقیما به مردم بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه از این پس شرکت‌های مسافری صرفه‌جویی حاصل از سوخت در حمل و نقل مسافری را خود دریافت می‌کند گفت:  شرکت راه‌آهن و وزارت نفت به توافق رسیدند که هر کسی که واگن مسافری جدیدی وارد شبکه ریلی کند، به ازای هر نفر کیلومتر دولت هزینه‌ای را به مالک واگن می‌دهد. راه‌آهن با همکاری وزارت نفت به ازایه انتقال هر مسافر محور تهران – مشهد ۲۵ هزار تومان غیر از هزینه بلیت به مالک واگن می‌پردازد. این اقدام به تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه برای داشتن توجیه اقتصادی کمک می‌کند.

پورسیدآقایی یادآور شد: صندوق توسعه ملی هم به افراد سرمایه‌گذار در این بخش برای خرید واگن وام دهد. همه این اقدامات را برای توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران به کار بستیم.

وی درباره ردیف اعتبار ویژه راه‌آهن توضیح داد: با همکاری و حمایت مجلس و دولت امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان ردیف متفرقه‌ای به اعتبارات راه‌آهن ایران اضافه شد که صرف دو خطه کردن و رفع گلوگاه‌های راه‌آهن در خطوط شود اما این هزینه بابت خرید ناوگان مسافری نیست زیرا دولت برای سرمایه‌گذاری منع دارد. بخشی از این اعتبار حدود ۵۰ میلیارد تومان را در بانک گذاشتیم و بانک نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه می‌کند تا این هزینه برای وام در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن قول داد که تا پایان دولت یازدهم راه‌‌آهن خوب و مدرنی را تحویل مردم ایران خواهیم داد. به گفته وی احداث خط تهران سریع‌السیر مشهد با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در  ساعت است و برقی‌سازی محور تهران – مشهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر از جمله برنامه‌های وزارت راه و شهرساز است. برای برقی‌سازی خط تهران - مشهد ریل را ارتقا خواهیم داد، الان قرار داد این قطار منعقد شده و عزم جدی دولت و رییس جمهور تحویل نخستین قطار برقی و قطار پرسرعت ایران تا پایان دولت یازدهم است.

وی ادامه داد: قطار پرسرعت تهران – اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سیر خواهد کرد، قرار داد این پروژه قبلا منعقد شده بود اما مشکلاتی با فاینانسر چینی داشت و اکنون در حال مذاکره برای حل آن هستیم و دولت درصدد است.

پورسیدآقایی یادآور شد: به زودی مسیر مسافری مهم دیگر یعنی تهران - تبریز را دو خطه کرده و خط جدید میانه – تبریز را احداث می کنیم. امسال محور تهران – کرج را ۴ خطه و کرج تا قزوین را دو خطه کرده و در سال ۹۴ از قزوین تا زنجان را هم دو خطه خواهیم کرد. اکنو محور میانه- تبریز دو خطه جدید در حال احداث است که به زودی یکی از این خطوط افتتاح می‌شود و خط دیگر آن به موازاتش در حال احداث است. با این اقدامات در ۳ مسیر مسافری کشور تحولات جدی ایجاد خواهد شد./

نظر شما