شناسهٔ خبر: 18306 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس شورای شهر شیراز مطرح کرد

ضرورت بومی‌سازی تجربیات بین‌المللی در بافت تاریخی شیراز/ شادابی و سرزندگی را به بافت تاریخی بازگردانیم

بافت تاريخي یکی از مسئولان شهر شیراز گفت: باید تجربیات بین‌المللی را با مطالعات اجتماعی قوی، بومی‌سازی کنیم و در بافت تاریخی شیراز مورد استفاده قرار دهیم. نتایج این مطالعات اجتماعی باید در اختیار تیم حرفه‌ای ایتالیایی که قرار است نقش محوری در بازآفرینی بافت تاریخی شیراز ایفا کنند، قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نایب‌رئیس شورای شهر شیراز درباره تهیه طرح بارآفرینی بافت تاریخی شیراز از طریق انعقاد قرارداد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و تیم طراحی ۳نفره ایتالیایی‌که از آرشیتکت‌های بزرگ دنیا هستند، به خبرنگار پایگاه گفت: اولا جای تشکر و  قدردانی دارد که وزارتخانه مسکن وشهرسازی در بحث باززنده‌سازی بافت‌های تاریخی کشور نقش محوری ایفا می‌کند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، استفاده از تجربیات بین‌المللی در این راه است.

محمودرضا طالبان در ادامه افزود: بحث باززنده‌سازی به معنای بازگرداندن زندگی است و بدین معناست که باید شادابی و سرزندگی را دوباره به  بافت تاریخی بازگرداند. در این میان نکته مهم توجه ویژه به بحث مطالعات‌اجتماعی است. من نمیدانم میزان آشنایی افرادی که از کشور ایتالیا به عنوان مشاور می‌خواهند در این زمینه کمک کنند با فرهنگ ایران، چه قدر است.  وی افزود: توجه به این نکته  که چه نوع روابط اجتماعی امروز در بافت‌های تاریخی کشورحاکم است از نکات کلیدی است که با استفاده از مشاور خبره‌ای در حوزه اجتماعی باید انجام شود و نتایج این مطالعات اجتماعی باید در اختیار این تیم حرفه‌ای که قرار است نقش محوری را در بازآفرینی این بافت تاریخی ایفا کنند، قرار بگیرد.

طالبان با تاکید بر بومی‌سازی تجربیات بین‌المللی در بافت تاریخی افزود: ما باید از تجربیات بین‌المللی برای بافت‌های تاریخی خود استفاده کنیم اما نکته مهم‌اش این است که ما این تجربیات بین‌المللی را از طریق مطالعات اجتماعی قوی، بومی‌سازی کرده و مورد استفاده قرار دهیم. این نکته  اساسی است که به نظر من وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری و سازمان میراث فرهنگی که اکنون در این زمینه ورود جدی پیدا کرده‌اند، باید مدنظر قرار دهند.

وی افزود: اگر این مطلب مدنظر قرار نگیرد، فرمایش آقای وزیر که مطرح کردند، بافت‌های تاریخی ما باید به سمت طرح‌های باززنده سازی پیش روند، مغفول می‌ماند. اگر بتوانیم تیم مشاوری که این کار به آن سپرده می‌شود را به درستی هدایت کنیم، آن وقت است که می‌توانیم دارای طرح‌هایی برای بازآفرینی شهری شویم که در آینده بتواند نقشه راه ما شود. چون این جنس اقدامات آنقدر که اجتماعی، اقتصادی است، فنی مهندسی نیست.

نایب رئیس شورای شهر شیراز تاکید کرد: وقتی به بافت‌های تاریخی خود توجه می‌کنیم، می‌بینیم که بافت‌های ما به سمت فرسودگی رفته‌اند؛ به دلیل اینکه جریان زندگی اصیل دیگر در آنها وجود ندارد. وقتی شما می‌توانید جریان زندگی اصیل را به بافت تزریق کنید که مطالعات دقیق و عمیق اجتماعی از آن داشته‌باشید. 

این مسئول در ادامه بافت تاریخی شیراز را ۴۰۰ هکتار برآورد کرد و افزود: ابتدا باید یک محدوده ۲۰ تا ۳۰ هکتاری از این بافت به عنوان پایلوت انتخاب شود و مطالعات‌اجتماعی که روی آن انجام می‌شود در اختیار تیم قراربگیرد تا آنها بتوانند نقشه‌راه را به مدیریت شهری بدهند. آن وقت است که این نقشه راه را می‌توان به سایر نقاط بافت تاریخی نیز تعمیم داد. اما اگر بخواهیم این کار را در ۴۰۰ هکتار به طور کامل انجام دهیم، اعتقادی ندارم که موفق شویم.

طالبان عمده‌ترین مشکلات بافت تاریخی شیراز را مشکلات اجتماعی دانست و افزود: اولین مشکلی که در این زمینه داریم، خالی‌شدن بافت از جمعیت و سکنه بومی شیرازی است که به دلایل مشکلات عدیده‌ای که در طول زمان داشته‌اند از جمله این که زندگی پیشرفت کرده اما  محلات به همان شکل قدیم مانده‌اند، از این محله‌ها رفته‌اند و افرادی از شهرهای دور و نزدیک و حتی مهاجرانی از کشورهای دیگر، سکنه این بافت شده‌اند. عمده‌ترین مشکلی که ما اکنون در این بافت داریم، نبود احساس تعلق خاطر نسبت به محل زندگی این افراد است. یعنی این که ما به عنوان مسئولان شهری و کسانی که دستی بر آتش این مطلب داریم، درصحبت با ساکنان این محلات متوجه می‌شویم که آنها دغدغه‌ها و مشکلات خاص خودشان را دارند و عرق و علاقه‌ای که مثل گذشته باید به این مکان وجود می‌داشت، دیگر در آنها نیست. این از مشکلاتی است که اکنون در این بافت داریم و باید به صورت جدی برای آن فکر و چاره‌ای پید کرد.

وی با‌اشاره به‌اینکه بافت‌تاریخی شیراز هم ازلحاظ بافت‌جمعیتی و هم ازلحاظ ساختار و کالبدی فرسوده‌است، ادامه داد: این بافت نام تاریخی به خودش گرفته ولی در مجموع شاهد فرسودگی‌هایی نیز هست و در آن کم و بیش شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله بزه و اعتیاد و غیره نیزهستیم که این مشکلات از شاخصه‌های بافت‌های تاریخی فرسوده ما است که از رفتارهای اجتماعی ناشی می‌شود.

طالبان افزود: از نظر کالبدی نیز، امروز زندگی‌ها پیشرفت کرده و مردم نیاز به تردد در بافت با ماشین دارند. در واقع زندگی امروزی با نگاهی که ما به بافت تاریخی داریم دچار تناقض است.  مسئولان بیشتر اعتقاد به استفاده از پیاده‌راه در این بافت دارند و معتقدند ماشین نباید به داخل بافت تردد کند. بنابراین مشکل دیگر این است که باید زندگی امروز مردم ساکن بافت را با کالبد بافت تاریخی هماهنگ کنیم که هم مردم بتوانند آنجا زندگی کنند و هم نیازهای اولیه‌شان در زندگی برآورده شود. مثل آوردن ماشین به نزدیک‌ترین نقطه منزل آنها که مسئولان امر باید به آن توجه و از تجربیات جهانی برای حل این مشکلات استفاده کنند.

نایب رئیس شورای شهر شیراز در پایان گفت: در بافت تاریخی شیراز طی سال‌های گذشته تخریب‌هایی اتفاق افتاده‌است اما چندین سال است که دیگر نمی‌شنویم در خانه‌های تاریخی که به ثبت رسیده باشند، تخریبی اتفاق افتاده‌باشد.

نظر شما