شناسهٔ خبر: 18336 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجانشرقی:

طول راه‌های آذربایجان‌شرقی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر است

نشست مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی گفت: در سطح استان بیش از ۱۴ هزار کیلومتر انواع راه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجانشرقی, توحید اخلاقی عصر روز یکشنبه در نشست خبری با صداوسیما, خبرگزاریها و روزنامه های سراسری و استانی در تشریح عملکرد اداره کل گفت: در سطح استان ۲۳۵ کیلومتر آزادراه, ۴۳۹ کیلومتر بزرگراه, ۱۰۴۲ کیلومتر راه اصلی, ۱۷۲۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰۵۶۹ کیلومتر راه روستائی وجود دارد.

وی افزود: در دهه فجر امسال حدود ۴۲ پروزه با بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان در حوزه راهسازی در شهرهای مختلف استان افتتاح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: در طول سالجاری ۱۰ پروژه احداث بزرگراه به طول ۶۰۰ کیلومتر در دست احداث است که ۵۰ کیلومتر آن با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال زیر ترافیک رفته است.

وی گفت: ۲۴۵ طرح احداث، بهسازی، آسفالت و روکش آسفالت راه های روستایی به طول ۱۲۰۰ کیلومتر با ۱۲۵۰میلیارد ریال هزینه از محل  اعتبارات ملی و استانی در دست اجراست که از این پروژه ها تعدادی در دهه فجر به بهره برداری رسید و همچنین از مجموع این طرح ها ۵۲ طرح با ۳۵۰ میلیارد ریال به طول ۱۸۰ کیلومتر از راه های روستایی بهسازی و آسفالت، ۱۰۰ کیلومتر در قالب ۲۸ طرح نیز با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال لکه گیری و روکش مجدد شده است.

اخلاقی اضافه کرد: در طول سال جاری ۱۱ هزار تن قیر رایگان در استان از طریق معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی تامین شده که حدود ۵ هزار تن از آن با ضوابط مشخص به شهرداری های استان و ۶ هزار تن نیز برای روکش آسفالت راه های روستایی اختصاص یافته است.

وی گفت: از ابتدای امسال در سطح راه های استان ۲۱۹ کیلومتر روکش آسفالت و یک میلیون و ۲۴۵ هزار متر مربع عملیات لکه گیری انجام شده که بیش از ۳۵۶ هزار تن آسفالت برای این دو عملیات مصرف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی افزود: مبلغ قراردادهای انجام عملیات لکه گیری و روکش آسفالت ها بیش از ۱۴۶۰ میلیارد ریال است که ۷۰۰ میلیارد ریال تا بحال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ابلاغی در سطح استان آذربایجان شرقی ۱۲۲ هزار و ۲۹۷ واحد مسکونی مسکن مهر ساخته خواهد شد که از این تعداد ۸۹ هزار و ۸۸۹ واحد افتتاح و در اختیار مردم قرار گرفته و در دهه فجر نیز ۳۲۵۰ واحد به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: ۷ باب مدرسه آموزشی در سایت های مسکن مهر با متراژ ۶۶۰۰ متر مربع در دست اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: دو باب کلانتری در شهرهای بناب و میانه در حال ساخت است و ساخت کلانتری در شهرهای مرند و اهر نیز مصوب شده که به دلیل عدم تامین اعتبار عملیات اجرایی آنها شروع نشده است.

وی افزود: ساخت ۸ باب مجتمع فرهنگی و مذهبی و مساجد در سایتهای مسکن مهر با بیش از چهار هزار مترمربع وسعت در شهرهای مراغه، آذرشهر، اهر، عجب شیر، بناب، تبریز و اهر در حال اجراست که ۳ باب از این واحدها در شهرهای اهر , تبریز و بناب به اتمام رسیده است.

اخلاقی همچنین از اجرای ۲۰ پروژه ساختمانهای اداری، تربیتی تامینی، آموزشی انتظامی، فرهنگی دینی با زیر بنای ۳۲۶۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۳۱۰ میلیارد ریال توسط این اداره کل در سطح استان خبر داد.

اخلاقی اضافه کرد: ۴ باب بیمارستان در شهرستان های سراب، مراغه، عجب شیر و آذرشهر با زیربنای ۴۵ هزار مترمربع با اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال و ۱۱۲۶ تخت بیمارستانی نیز در دست اجراست که بیمارستان مراغه و سراب در سال ۹۵ به بهره برداری خواهد رسید. 

وی ادامه داد: احداث بیمارستانی در شهر تبریز با زیربنای ۴۲ هزار متر مربع و یک هزار و ۵۰۰ تخت در حال مطالعه است که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی احداث خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: احداث ندامتگاه مرکزی تبریز با ظرفیت ۵ هزار نفر و  ۲۵۰۰ تخت و زیربنای ۶۳ هزار مترمربع و با اعتبار ۱۱۲۰ میلیارد ریال و ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

اخلاقی با اشاره به تهیه و تصویب ۶ طرح توسعه و عمران شهرهای استان توسط مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل, افزود: تهیه و تصویب ۱۰ طرح جامع تفضیلی و همچنین تهیه و تصویب ۶ طرح توسعه و عمران ناحیه ای برای شهرهای مختلف استان از سایر عملکردهای این حوزه است.

وی گفت: در سالجاری ۲۹۰ فقره رای از محاکم قضایی به نفع دولت در پرونده های مطروحه گرفته شده که بر اساس این رای ها از ۷۳ هکتار اراضی تصرف شده با ارزش تقریبی ۹۶۰ میلیارد ریال رفع تصرف شده است.

توحید اخلاقی در خصوص اقدامات انجام شده درسکونتگاه های غیررسمی نیز بیان کرد: مساحت سکونتگاههای غیررسمی در استان بالغ بر ۳۵۶۰ هکتار است که هفت درصد سکونتگاههای غیررسمی کشور را شامل می شود و ۵۰۹ هزار نفر از جمعیت استان و هشت درصد جمعیت سکونتگاههای غیررسمی کشور را در خود جای داده است.

وی سهم تبریز را ۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان ۶۵.۵ درصد مجموع آمار استان است و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۷۳ درصد جمعیت ساکن استان در سکونتگاه های غیررسمی را شامل می شود.

اخلاقی ادامه داد: مساحت بافت فرسوده شناسایی شده در استان ۵۸۰۰ هکتار است که ۱۳ درصد بافت فرسوده کشور را شامل می شود و جمعیتی در حدود یک میلیون نفر را در خود اسکان داده است و تبریز با ۲۵۰۰ هکتار بافت فرسوده بعد از تهران, بیشترین مقدار بافت فرسوده کشور را داراست که حدود ۵۰۰ هزار نفر در آن ساکن هستند.

وی افزود: تا ابتدای بهمن ماه سالجاری ۲۵ هزار و ۱۰۲ فقره تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد، با ۴ هزار و ۵۰۰ سهمیه جدید برای بافت‌های فرسوده در آذربایجان‌شرقی از وزارت راه و شهرسازی که بعد از تهران بیشترین سهمیه بوده بتوانیم در ماههای پایانی به تمام متقاضیان در نوبت تسهیلات در استان پاسخگو باشیم.

اخلاقی به نواقص بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومانی آزادراه پیامبر اعظم(ص) در آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: برای تامین مالی این مبلغ با طرف مشارکت کننده که بانک ملی است توافقاتی انجام شده است تا تهویه مطبوع و سیستم روشنایی این آزادراه و تونل های دوقلوی شبلی حل و فصل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌ شرقی  درباره تازه ترین وضعیت آزاد راه تبریز - بازرگان هم اعلام کرد: قرارداد ساخت این آزاد راه نهایی شده و مراحل نهائی آن درحال اتمام است تا برای اجرا ابلاغ شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در خصوص تکمیل راه آهن میانه ـ تبریز گفت: ۱۱۰ کیلومتر از این خط آهن سال آینده تا بستان آباد به بهره برداری می رسد و نظردولت این است که تا پایان سال ۹۶ راه آهن تبریز ـ میانه مورد بهره برداری قرار گیرد.

اخلاقی از برنامه ریزی برای احداث کنارگذر دوم تبریز خبر داد و گفت: از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در این پروژه دعوت می کنیم و اطمینان می دهیم این پروژه توجیه اقتصادی خیلی خوبی دارد.

نظر شما