شناسهٔ خبر: 18355 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی مطرح کرد

۹۹ پروژه راه و شهرسازی با اولویت یک برای رسیدن به مشهد ۲۰۱۷/ تعیین یک هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی/ اختصاص ردیف بودجه کشوری در حوزه حاشیه‌نشینی برای نخستین‌بار

محمد رضا اخوان عبداللهیان رییس راه وشهرسازی خراسان رضوی گفت: ۹۹ پروژه با اولویت یک در زمینه‌های معماری و شهرسازی، حمل و نقل، هوشمندسازی و زیرساخت‌ها با اعتبار یک هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان در قالب ملی، استانی و بخش‌خصوصی برای مشهد ۲۰۱۷ مصوب شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بعد از اینکه آیسسکو مشهد را به عنوان پايتخت فرهنگ اسلامی درسال ۲۰۱۷ نامگذاری کرد، وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از متولیان این کار با همکاری مسئولان استان خراسان رضوی زمینه‌های آماده‌سازی این شهر مقدس را برای این رویداد مهم فرهنگی فراهم می‌کند. اکنون پروژه‌های استانی بسیاری دراین زمینه در دست اقدام است که مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی به شرح بخشی از این فعالیت‌‌ها دراین اداره کل و وزارت راه و شهرسازی پرداخت.

محمدرضا اخوان عبداللهیان در تشریح این فعالیت‌ها به خبرنگار پایگاه خبری گفت: ما جلسات ستادی متعددی در این خصوص در مرکز به ریاست دکتر پیروز حناچی به نیابت از وزیر برگزار می‌کنیم و جلسات استانی در مشهد نیز به ریاست استاندار و معاون عمرانی استاندار تشکیل می‌شود.  همچنین کارگروه‌های مختلف استانی خود را تشکیل داده‌ایم و ۹۹ پروژه با اولویت یک در زمینه‌های معماری و شهرسازی، حمل و نقل، هوشمندسازی و زیرساخت‌ها با اعتبار یک هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان در قالب ملی، استانی و بخش‌خصوصی مشخص شده‌است. حداقل ۱۵ جلسه در مشهد تشکیل شده و متولیان این پروژه‌ها و اعتبار هر پروژه‌ای را مشخص کرده‌ایم.

وی افزود: در جلساتی که در وزارتخانه داشتیم مصوبات خود را در حوزه حمل و نقل و حوزه معماری و شهرسازی ارایه داده‌ایم و طبیعتا ستاد هم در سطح معاونت‌های مختلف وزارتخانه که شامل راهداری، ساخت و توسعه، معماری و شهرسازی، راه‌آهن و فرودگاه می‌شود، مصوباتی دارد که در جلسه‌های مختلف به شرح کارهای خود در این زمینه که با رویکرد فرهنگی و زیرساختی انجام می‌شوند، می‌پردازند.

رییس اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی، مشهد ۲۰۱۷ را فرصتی برای استان خواند که بتوان با اتکا بر آن درجهت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام که جنبه فرهنگی نیز دارند، حرکت کرد و افزود: بخشی از این پروژه‌ها هم در حوزه‌های عمرانی است که در نگاه به مشهد مقدس در حوزه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، تاثیرگذار هستند.

وی درباره فعالیت‌های استان در این زمینه افزود: اکنون در مشهد پروژه‌ها را از لحاظ طراحی و حوزه اجرا، مدیریت می‌کنیم. برای مثال در جلسه‌ای در کارگروه معماری و شهرسازی ۲ پروژه خاص ارگ مشهد و جداره‌سازی اطراف حرم مطهر در دستور کار بود که وارد فاز اجرایی خواهدشد. خوشبختانه با جدیت تمام، دستگاه‌ها پای این کار هستند و خیلی از پروژه‌ها شروع شده و به پیشرفت قابل قبولی رسیده‌است. این امر مهیا نمی‌شد مگر با تدبیری که آقای وزیر در این خصوص انجام دادند؛ در واقع در حوزه عمران زنجیره‌ها به هم متصل شده و کار تیمی خوبی در وزارتخانه و استان خراسان رضوی با همکاری هم در حال انجام است. وزارتخانه راه و شهرسازی با وزراتخانه‌های مرتبط نیز در وضعیت کلان‌تر موضوع در ارتباط هستند.

وی تصریح کرد: ارگ مشهد یک محور فرهنگی‌ـ تاریخی است که متناسب با فرهنگ و تاریخ این محور با اعتباراتی که به آن اختصاص می‌یابد، درحوزه زیباسازی و حوزه جرم‌گذاری و کفپوش‌ها اقداماتی را انجام  می‌دهیم. در حوزه بافت پیرامونی ورودی حرم مطهر نیز بیشتر بحث زیباسازی و جداره‌سازی را متناسب با همین حوزه مذهبی داریم که پس از تصویب وارد مرحله اجرایی خواهدشد.

مهندس اخوان درباره فعالیت‌های این کارگروه در حوزه حاشیه‌نشینی خراسان رضوی گفت:  استان ما در حوزه حاشیه‌نشینی برای اولین بار ردیف بودجه کشوری گرفته‌است. در این راستاحدود ۴۰ میلیارد تومان در مرحله اول اعتبار گرفتیم و قرار شد ۸۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات استانی خود برنامه‌ریزی کنیم.  در این خصوص با اهمیت‌ترین پروژه‌هایی که در حوزه حاشیه‌نشینی اولویت‌دار بودند چه در حوزه عمران و چه در حوزه اجتماعی و اقتصادی و امنیتی به تصویب ستادبازآفرینی استان رسید و قرار است در شورای برنامه‌ریزی استان هم به تصویب برسد. فکر می‌کنم تا رسیدن به مشهد  ۲۰۱۷ اقدامات خوبی  در این زمینه انجام داده باشیم. هرچند شهرداری مشهد نیز اقدامات اجرایی خوبی را در  حوزه حاشیه‌نشینی با کمک دستگاه‌های دیگر انجام داده‌ مثل ساماندهی کشف‌رود، تشکیل خانه‌های شوراهای محلی و اجتماعی. بخشی از اعتباراتی که برای این کار به ما تخصیص داه شد را برای این کارها به شهرداری اختصاص دادیم.

رییس راه و شهرسازی خراسان رضوی در پایان گفت: خراسان رضوی اولین استانی است که برنامه حمل و نقل‌‌اش در حوزه جاده ریل، هوایی و پایانه تا افق ۱۴۰۵ بسته شده‌است. این برنامه در افق کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در شورای برنامه‌ریزی تصویب و اجرا خواهد شد.

نظر شما