شناسهٔ خبر: 18391 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در همایش صنعت فولاد اعلام کرد:

آمادگی راه‌آهن برای حمل ۱۰۰ میلیون تن فولاد و مواد معدنی در سال/ حذف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای حمل شده از سال آینده

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از آمادگی راه‌آهن برای حمل ۱۰۰ میلیون تن فولاد و مواد معدنی در سال خبر داد و گفت: با تصویب برنامه ششم توسعه از سال آینده مالیات بر ارزش افزوده کالاهای حمل شده توسط راه‌آهن حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محسن پورسید آقایی که در ششمین همایش چشم انداز فولاد و معدن ایران سخن می گفت ، افزود: سهم راه آهن از مجموعه حمل و نقل مواد اولیه و مواد اولیه و مواد معدنی با تغییر سیاست های راه آهن از سال ۹۳ رشد کرده و به ۵۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی هستیم و باید در برخی از مسیرها که با مسیر جاده ای فاصله داریم فاصله خود را کم کنیم .

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه برنامه بعدی راه آهن برای حمل ۱۱۵ میلیون تن مواد اولیه فولاد است ، گفت : اگر مواد جانبی فولادی هم اضافه شود ۱۶۵ میلیون تن باید حمل ونقل داشته باشیم که برای چنین رقمی حمل و نقل در جاده با هزینه های بالای آن امکان پذیر نیست.

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه اگر تکیه فولاد فقط به حمل ونقل جاده ای باشد نقطه ضعف بزرگی است ، گفت : ‌در این صورت ما نمی توانیم در زمینه صادرات با کشورهای دیگر رقابت کنیم چون حمل و نقل در جاده هزینه ها و قیمت های زیادی خواهد داشت.

وی گفت: اگر بخواهیم حمل و نقل انبوه داشته باشیم باید در راه آهن ۵ برابر حمل و نقل فعلی را انجام دهیم تا صنعت فولاد به حیات و صادرات خود ادامه دهد.

پورسید آقایی در خصوص خروجی ها سنگان گفت: خروجی های این مجموعه ۲۳ میلیون تن است که ۲۰ میلیون تن آن باید با حمل و نقل ریلی انجام شود و این امر نیاز سرمایه گذاری های زیاد دارد.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه دولت توانایی سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی را با توجه به درامدهای دولت ندارد ، افزود:‌ مجموعه سرمایه گذاری های مورد نیاز در این بخش ۱۵ هزار میلیارد تومان است که متاسفانه دولت نمی تواند آن را تامین کند.

وی ادامه داد: در ۵ سال آینده باید سالانه ۳ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری داشته باشیم تا شبکه ریلی منسجم و خوبی ایجاد کنیم.

وی گفت: با توجه به ناتوانی دولت سرمایه گذاران خصوصی باید فعال شوند تا مشکلات موجود را برطرف کنند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال ۹۲ حدود‌ ۵۳ درصد هزینه حمل از صاحبان کالا دریافت می شد ، افزود: این رقم در سال جاری به ۳۱ درصد رسیده است و باید برای کاهش هزینه های ریلی به کمتر از ۲۰ درصد برسد.

مدیر عامل راه آهن گفت:‌ هزینه های خارجی و حمل و نقل جاده ای برای کامیون های سنگین ۳۴ یورو در هر هزار تن است و این رقم در راه آهن ۷.۹ یورو است .

وی ادامه داد: در هر هزار کیلومتر ۲۶ یورو در حمل و نقل جاده ای بیشتر هزینه می شود و این امر به اقتصاد ملی ضرر می رساند.

پورسیدآقایی درباره مشکل دیگری که در راه آهن وجود دارد ، افزود: اتصالات فرعی اغلب به راه آهن متصل نیست و این امر برای فولادی ها مشکل آفرین است.

وی در خصوص تامین مالی در زمینه حمل و نقل ریلی گفت:‌ در این زمینه چند اقدام مهم می توان انجام داد از جمله دریافت عوارض در واردات از مصرف کننده و هزینه کردن آن در توسعه ریلی.

مدیرعامل راه اهن ادامه داد: این عوارض را از مصرف کننده نهایی هم می توان دریافت کرد تا مشکلات موجود برطرف شود .

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی مثل سرمایه گذاری در مناطق محروم است ، گفت:‌ افرادی که در حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری می کنند از تمام مزایای سرمایه گذاری در مناطق محروم برخوردار هستند.

وی افزود : ‌از جمله این مزایا دریافت وام از صندوق توسعه ملی با سود پایین و همچنین استفاده از منابع بانک هاست.

پورسید آقایی خاطرنشان کرد : با تشکیل یک راه آهن پایدار و ایمن می توانیم قیمت تمام شده فولاد را در کشور کاهش دهیم و منافع ملی را هم در جهت توسعه آبادانی کشور حفظ کنیم.

نظر شما