شناسهٔ خبر: 1845 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنایی با شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شرکت آزمایشگاه فنی و مکاتیک خاک در سال 1334 برای اولین بار با نام شرکت مهندسین مشاور جان و مولم جهت تحقیق و مطالعه خاکهای ایران در ساخت راههای اصلی تحت عنوان آزمایشگاه خاکشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز نمود.

این شرکت  و پس از 2 سال این آزمایشگاه تحت نظر سازمان برنامه و بوسیله شرکت Aman And whitney برای مدت یکسال دیگر به کار خود ادامه داد و سپس مستقیما زیر نظر سازمان برنامه و با مسئولیتها و شرح وظایف جدید شروع بکار کرد.

در سال 1342 به استناد مصوبه شماره 4296 هیئت وزیران با نام آزمایشگاه فنی خاک شناسی تغییر نام یافت.در سال 1350 این مرکز به دلیل حجم بالای پروژه های بخش عمرانی، راه سازی و سایر پروژه های مرتبط با وزارت راه و ترابری و مصوبه شماره 144914 هیئت وزیرانبا نام آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به وزارت راه و ترابری انتقال یافت.

سپس در سال 1363 اساسنامه آن با نام شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تائید شورای محترم نگهبان رسید. نهایتا در سال 1384 نیز به استناد مصوبه شماره 11887ت/32724 هیئت محترم وزیران جایگاه این شرکت در نظام فنی و اجرایی کشور ارتقا یافته و در حال حاضر بصورت یک شرکت صد در صد دولتی و مادر تخصصی فعالیت می نماید.

این خدمات طیف وسیعی از فعالیتها به شرح زیر را شامل می گردد :

1 – مطالعه خواص فیزیکی ، مکانیکی و شیمیایی خاک ها و مصالح و مصنوعات ساختمانی.

2 – انتخاب و تعیین روش های مناسب در انجام آزمایش های مربوطه.

3 – انجام آزمایش های فنی و کنترل اجرایی پروژه های عمرانی در حین اجراء.

4 – فراهم نمودن امکانات مطالعات علمی، فنی و تحقیقاتی به منظور آموزش کارکنان شرکت و همچنین سایر دستگاهها، هماهنگ با تحولات و پیشرفتهای علم مکانیک خاک و سنگ.

5 – محاسبه، مطالعه، طرح و همچنین نظارت و مشاوره در زمینه های مکانیک خاک و سنگ ژئوتکنیک و راه .

6 – تدوین استانداردهای مرتبط طی همکاری با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.

7 – انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی کاربردی مرتبط.

8 – ارتباط با منابع علمی داخلی و خارجی بمنظور تبادل اطلاعات و روشهای جدید.

این شرکت هم اکنون در قالب یک سـازمان مرکـزی در تهـران و با حضور در 30 استان کشور و 200 شعبه و 1000 واحد محلی و با داشتن بیش از 1400 نفر نیروی متخصص و مجرب گسترده ترین و مجهز ترین شرکت در زمینه کنترل کیفیت و ارائه خدمات مشاوره ژئوتکنیک به پروزه های عمرانی و نیز بخش خصوصی در سطح کشور می باشد.

 اهداف و وظایف شرکت مادر تخصصی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

این شرکت با هدف مطالعه و تحقیق در مورد مصالح ساختمانی، انجام آزمایشات مکانیک خاک، طراحی مشاوره، تطبیق و کنترل مصالح و مواد با مشخصات فنی و همچنین نظارت بر حسن اجرای پروژه های راه سازی، بنادر، اسکله ها، سدها و تاسیسات مورد نیاز وزارت خانه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی تاسیس گردید.

منبع: شرکت آزمایشگاه فنی و مکاتیک خاک

نظر شما