شناسهٔ خبر: 18450 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در مراسم هفته ایمنی راه‌آهن:

افزایش ۵.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی با ایجاد ایمنی در حمل و نقل/ رتبه‌بندی نواحی راه‌آهن را از نظر ایمنی/ استخدام لکوموتیوران جسور برای راه‌آهن حسن نیست

پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم هفته ایمنی راه‌آهن با بیان اینکه در گزینش‌ها و استخدام‌های خود باید در بخش ایمنی مراقبت کنیم تا افراد منضبط و محافظ کار بر سر کار بیایند٬ گفت: استخدام لکوموتیوران جسور برای راه‌آهن حسن نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ مراسم هفته ایمنی راه‌‌آهن امروز چهارشنبه ۲۸ بهمن با حضور محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران٬ سیدحسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی، مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و سیدعاشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن در شرکت راه‌آهن برگزار شد.

محسن پورسیدآقایی در همایش بزرگداشت هفته ایمنی راه‌آهن گفت: به هیچ وجه نباید برای ارائه آمار عملکرد بالا و مناسب در راه آهن ریسک کرد و من به عنوان رئیس این سازمان، حفظ جان مسافران را اولویت اصلی می‌دانم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه تمام مزیت راه‌آهن به ایمنی آن است و اگر قرار است ایمنی به خطر بیفتد، آمار جابه‌جایی مسافر و بار هیچ اهمیتی ندارد، گفت: آنچه راه‌آهن را سرپا نگه داشته، ایمنی است و نباید خدشه‌ای به موضوع ایمنی وارد شود و در واقع پس از تأمین ایمنی باید به دنبال افزایش بهره‌وری و نرخ رشد رفت.

وی با اشاره به روش مدیریت راه‌آهن‌های دنیا از سال ۱۹۸۰ اظهار کرد: در تمام دنیا یک روز را به نام روز بدون سانحه یا بدون نقص نامگذاری می‌کنند و در ایران نیز فردا پنج‌شنبه ۲۹ بهمن ‌به همین نام در هفته ایمنی نامگذاری شده است. این فقط یک نامگذاری ساده نیست چون باعث می‌شود رویه‌ای در میان همه کارکنان شکل بگیرد که نه به صورت اتفاقی بلکه با علم و آگاهی همه برنامه‌ریزی و تمرین کنند تا یک روز بدون سانحه را داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی چنین برنامه‌ریزی‌ای را موجب فرهنگ‌سازی و تکرار روزهای بدون حادثه در راه‌آهن دانست و ادامه داد: داشتن فرهنگ ایمنی عامل بسیار مهمی در رعایت آن است و ما باید بیش از پیش به این موضوع توجه کنیم.

مزایای هوشمندسازی حرکت قطارها/ تکمیل پروژ تا پایان سال ۹۵

وی با اشاره به اقدامات سخت‌افزاری صورت گرفته در راه‌آهن مانند نصب علائم و ارتباطات و هوشمندسازی قطارها (ATC) اظهار کرد: این اقدام به طور کامل یک سال است که در مسیر تهران مشهد اجرایی شده و بخش عمده‌ای از مسیر بافق بندرعباس نیز تا پایان سال تحت پوشش شبکه ATC قرار می‌گیرد. برنامه راه‌آهن به این شکل است که در سال ۹۵ همه ایستگاه‌های کشور تحت پوشش این سیستم باشند و به این ترتیب هیچ قطاری نتواند با سرعت غیر مجاز وارد ایستگاه راه‌آهن شود.

استخدام لکوموتیوران جسور برای راه‌آهن حسن نیست

پورسیدآقایی با تأکید بر نقش مهم فرهنگ ریسک نکردن در ایمنی یادآور شد: ما در ایران روحیه ریسک‌پذیری بالایی داریم و باید در گزینش‌ها و استخدام‌های خود در بخش ایمنی مراقبت کنیم تا افراد منضبط و محافظ کار بر سر کار بیایند. به کار گرفتن لکوموتیوران جسور و شجاع برای راه‌آهن اصلا خوب نیست چرا که این احتمال ریسک‌پذیری بالا موجب سانحه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی لکوموتیورانان که همواره با سرعت بالا سیر می‌کنند، ۳۶۴ روز سال را بدون سانحه سپری کنند ولی آن یک روز سانحه‌خیز به کل سال نمی‌ارزد. بخشی از این روحیه با آموزش و بخشی دیگر با مراقبت و به‌کار گیری افراد صالح درست می‌شود.

تبدیل تقاطع‌های همسطح به غیرهمسطح منسوخ شده است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن نکته دیگر قابل توجه در رعایت ایمنی در راه‌آهن را تقاطعات هم‌سطح دانست و تأکید کرد: این تفکر که عنوان می‌شود هر چه تقاطع هم‌سطح داریم باید به غیر هم‌سطح تبدیل شود، منسوخ شده است و دلیل ندارد این اقدام با انجام هزینه‌های بسیار بالا انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه اتفاقا تقاطع‌های هم‌سطح باید در کشور افزایش یابد، گفت: هدف ما آشتی راه‌آهن با مردم است و باید شرایط را طوری فراهم کرد که مردم بتوانند به راحتی از گذرگاه‌ها عبور کنند.

پورسیدآقایی با اشاره به گسست ناشی از عبور راه‌آهن از سطح شهر و روستا بیان کرد: نباید مانع عبور مردم از خطوط راه‌آهن شد و برای عبور آنها باید گذرگاه‌های بیشتری در نظر گرفت. متأسفانه در کشور ما این برداشت وجود دارد که گذرگاه‌ها فقط مخصوص عبور خودرو است در صورتی که در تمام دنیا برخی گذرگاه‌ها فقط به تردد مردم اختصاص دارند و با یک سازه بتنی برخی گذرگاه‌ها طول یک متری دارند که مخصوص عبور مردم تعبیه شده است.

وی به هوشمندسازی گذرگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: این روش در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود که با آن می‌توان با اعتبار دو تا سه گذرگاه غیر هم‌سطح، چند ده گذرگاه ایمن هوشمند ایجاد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با جنگ دائمی مدیران کل نواحی راه‌آهن با مسئولان استانی اشاره کرد و گفت: احداث همین گذرگاه‌ها مسائل زیادی را برای مدیران کل نواحی راه‌آهن به وجود آورده است.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه سعی کردیم نواحی راه‌آهن را از نظر ایمنی رتبه‌بندی و ارزیابی کنیم، توضیح داد: البته نمی‌توان شاخص دقیقی برای محاسبه نواحی با یکدیگر در نظر گرفت؛ ولی سعی کردیم این اقدام را با همین شاخص‌ها شروع کنیم.

پورسیدآقایی با اشاره به تلاش فراوان دولت‌ها برای رسیدن به رشد ۱ یا ۲ درصدی تولید ناخالص ملی در پایان هر سال گفت: تنها تصادفات برون‌شهری ما موجب هدررفت ۳،۵ درصد تولید ناخالص داخلی می‌شود و اگر ایمنی کامل فقط در تصادفات برون‌شهری کنترل شود به رشد سه و نیم درصدی اقتصادی خواهیم رسید. در کنار این ایمنی، اگر حوادث درون‌شهری هم کنترل شود این رشد به پنج و نیم درصد خواهد رسید که عدد بسیار بزرگی است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تکرار هفته ایمنی در سال‌های آینده شاهد کمترین سانحه و معلولیت ناشی از آن باشیم.

در پایان این مراسم از تمبر یادبود هفته ایمنی ریلی و کتاب تحلیل حوادث ریلی رونمایی شد./

نظر شما