شناسهٔ خبر: 18454 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان خبر داد:

تهیه اسناد ۱۷ شهر با ساختار و مبانی نظری بازآفرینی شهری/ پیشنهاد حمایت همه‌جانبه از برنامه مدیریت یکپارچه

پنل تخصصی میراث فرهنگی، توسعه پایدار و راه و شهرسازی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان با تاکید بر اینکه حمایت همه‌جانبه از برنامه مدیریت یکپارچه به تحقق مفهوم ایران شهر می‌انجامد از تهیه اسناد ۱۷ شهر با ساختار و مبانی نظری بازآفرینی شهری و توجه جدی به میراث‌فرهنگی در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منا عرفانیان در نخستین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار که ۲۸ بهمن ماه در موزه ملی ایران برگزار شد با ارایه گزارشی به نقش وزارت راه و شهرسازی در توسعه پایدار و حمایت از میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: سخنرانی دکتر آخوندی در افتتاحیه نخستین همایش میراث‌فرهنگی و توسعه پایدار به روشنی تمامی دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی را نسبت به میراث‌فرهنگی و اهمیت آن در امر توسعه نشان داد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان با یادآوری ادغام دو وزارت‌خانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری افزود: زمانیکه وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری با هم ترکیب شدند همه ما از این اتفاق ناراحت شدیم اما هم‌اکنون که نزدیک به سه سال از آن می‌گذرد دیگر به آن ادغام به عنوان تهدید نمی‌نگریم بلکه آن را به عنوان یک فرصت می شناسیم.

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: با رویکردی که در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و بیشتر با دیدگاهی که خود وزیر محترم نسبت به توسعه اندیشه ایران‌شهری دارند تلاش‌ها در این جهت است تا از مسیر توسعه نامتوازنی که در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی داشتیم به جایگاه درست گذشته بازگردیم. بدین‌معنا دارد تلاش می‌شود تا گسستی که اتفاق افتاده است را از طریق مطرح کردن بازخوانی آنچه که به آن تعلق داریم، آنچه که به عنوان ایران و ایرانی باید راجع به آن تفکر کنیم به مسیر اصلی بازگردانیم.  

عرفانیان گفت: قطعا بحث راه و بحث شهرسازی در کنار هم بخش زیادی از عرصه توسعه را در برمی‌گیرد. همچنین رویکردی که امروزه در وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر بحث بازآفرینی پایدار شهری مطرح می‌شود در واقع بر یک نگاه یکپارچه در بحث مدیریت و توسعه‌شهری تاکید می‌کند. در واقع بحث حرکت، هویت، سرزندگی و زنده بودن و کیفیت بخشی به شهر همه در یک مدیریت یکپارچه فکر شده و این فرصت ارزشمندی است که در اختیار مسئولان قرار دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان افزود: تقاضا داریم که این نگاه و مدیریت یکپارچه از طریق همه بخش‌ها حمایت شود و موردتوجه قرار بگیرد. ما همکاری خوبی را در یکسال گذشته با حوزه راه‌آهن داشتیم در حالیکه هیچوقت فکر نمی‌کردیم که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که همیشه به بحث‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده می‌پرداخت تا این اندازه بتواند در گفتگو با راه‌آهن موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه شاید این علامت سوال وجود دارد که رویکرد وزارت راه و شهرسازی چه نفعی برای میراث‌فرهنگی دارد؟ گفت: با نگاه یکپارچه و همکاری و حمایت همه‌جانبه‌ای که به همت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شد در واقع ساختارها و مبانی نظری بازآفرینی شهری در دست تهیه قرار گرفت و اسناد پایلوت ۱۷ شهر با رویکرد بازآفرینی شهری تهیه شد.

عرفانیان در پایان تاکید کرد: این آخرین اقدامات و رویکردهایی است که در این راستا اتفاق افتاده است و امیدواریم بتواند مفاهیم پایداری‌شهری را در توسعه متجلی کند. /

نظر شما