شناسهٔ خبر: 1849 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد علی اسدی مطرح کرد:

شناسایی ۶۶۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در همدان

محمدعلی اسدی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان همدان از شناسایی ۶۶۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در استان همدان خبر داد و گفت: این سکونتگاه‌ها در شهر همدان و ملایر واقع شده‌ و در اولویت نخست ساماندهی استان قرار گرفته‌اند.

محمد علی اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر ضرورت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در سراسر کشور از شناسایی ۶۶۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در هفت نقطه از شهرهای همدان و ملایر به عنوان اولویت‌های ساماندهی خبر داد و اعلام کرد: نتیجه مطالعات مشاور طرح شناسایی ۵۹۵ هکتار از مناطق حاشیه شهر به عنوان اولویت‌های ساماندهی در شهر همدان و ۶۵ هکتار نیز در شهر ملایر بود. این سکونتگاه‌ها در شهر همدان در پنج نقطه شامل مناطق منوچهری، مزدقینه، حصار امام(ره)، شهرک ولی عصر(ع) و خضر شناسایی شدند و طرح آن در سال ۱۳۸۵ به تصویب کمیسیون ماده پنج و متعاقبا به تصویب ستاد ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی رسید.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان همدان با بیان این‌که پنج نقطه حاشیه‌ای شهر همدان به عنوان محلات هدف شناسایی شده‌اند ادامه داد: پروژه‌های پیشنهادی در طرح توانمندسازی این مناطق در هشت گروه زیرساختی، کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، ظرفیت سازی و مسکن سرپناه ارائه شده است. در شهر ملایر نیز دو منطقه به نام شمس‌آباد و سرجو به وسعت ۶۵ هکتار به عنوان اولویت مداخله شناسایی شده و به تصویب هردو مرجع رسیده است.

وی درباره فرایند شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی استان همدان در سال‌های گذشته گفت: در دهه‌های اخیر به تدریج محلات نابسامان و سكونتگاه‌های غیر رسمی، به طور عمده در حاشیه شهر همدان و خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شكل گرفته و گسترش یافته است. این محلات خودرو یا حاشیه نشین، به بیان بهتر اسكان غیر رسمی نامیده شده‌اند و كاركرد اصلی آنها تامین زمین و الگوی ساخت متناسب با توان مالی و مشاغلی نامطمئن است. در واقع چنین سکونتگاه‌هایی محیطی آماده را برای پذیرش ناهنجاری‌های اجتماعی و تولید فقر فراهم می‌کنند و خطر پذیری بالایی در برابر سوانح طبیعی دارند.

اسدی افزود: در همین راستا سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سكونتگاه‌های غیر رسمی در بهمن ماه سال ۱۳۸۲  به تصویب هیئت دولت رسید كه هدف از این سند تامین و بهسازی زیر ساخت‌ها و ارتقاء محیط زیست به منظور كاهش گسست كالبدی از پیكره اصلی شهر و رفع تبعیض و خدمات‌رسانی فراگیر به ویژه برای گروه‌های كم درآمد آسیب پذیر اعلام شد تا از یك سو ظرفیت‌سازی و مدیریت شهری و از سوی دیگر بستر سازی اجتماعات این سكونتگاه‌ها مد نظر قرار گیرد.

پراکندگی سکونتگاه‌های غیررسمی در استان همدان در جدول زیر آمده است:

ردیف

نام محله

مساحت

( هكتار)

میزان جمعیت

نسبت مساحت محله به كل

نسبت جمعیت محله به كل

۱

خضر

۱۵۰

۳۱۳۲۰

۲۵%

۳۲%

۲

دیزج

۱۶۶

۱۹۷۲۰

۲۸%

۲۰%

۳

حصار امام

۱۹۳

۲۹۲۶۰

۳۳%

۳۰%

۴

مزدقینه

۴۶

۳۶۶۰

۷%

۴%

۵

منوچهری

۴۰

۱۳۹۴۰

۷%

۱۴%

جمع کل

۵۹۵

۹۷۹۰۰

۱۰۰٪

۱۰۰%

نظر شما