شناسهٔ خبر: 18502 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مراسم بهره‌برداری از ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور مطرح شد:

تاکید آخوندی بر مدیریت یکپارچه اطلاعات/ مسیری طولانی تا تحقق یکپارچگی دستگاه‌ها وجود دارد/ باید به سمتی حرکت کرد که بهره‌بردار نهایی هزینه را پرداخت کند/ ضرورت دستیابی به پایگاه داده‌ای قوی به عنوان بنیان اولیه ایرانی آباد و توسعه‌یافته

وزیر وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور گفت: این سامانه که یک پروژه عظیم بین‌المللی است امکان افزایش بهره‌وری در مجموعه جاده‌ای کشور را فراهم و به صورت مستقیم برای ۶ هزار نفر اشتغال در کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی صبح امروز ۲۹ بهمن در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست اجرای سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبورو مرور با ابراز خرسندی از اجرای این پروژه مهم اظهار امیدواری کرد که در جهت گسترش سلام و سلامتی و ایمنی شهروندان این پروژه به طور کامل اجرایی شود و راه‌های کشور سرشار از ایمنی برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه آنچه سیاست‌گذاری ما بر آن بنا شده یکپارچگی درون سیستمی و سیستم‌های مختلف با یکدیگر است گفت: هنوز مسیر طولانی تا تحقق این یکپارچگی چه در درون سازمان راهداری میان سامانه‌های ثبت تخلفات سرعت، تردد شمار، ثبت بارنامه‌ها و غیره و چه در وزارتخانه میان مودهای مختلف حمل ونقل و چه در سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران مثل همکاری راهداری و پلیس که در حال حاضر در اوج خود قرار دارد و همکاری سازمان راهداری با سایر دستگاه‌های مدیریت جاده مانند هلال احمر، امداد و نجات و سایر سازمان‌ها وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نگاه ما به این سیستم فقط برای ثبت تخلفات نیست بلکه این نگاه یک نگاه استراتژیک و برای افزایش بهره‌وری و تبدیل ایران به یک شاهراه کریدوری در منطقه است.

آخوندی با یادآوری اینکه پایه‌گذاری این یکپارچه‌سازی اطلاعات در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور انجام گرفته است از تمامی افرادی که در تحقق مفهوم یکپارچگی اطلاعات گام برداشته‌اند تقدیر و تشکر کرد.

وی به موضوع سیستم فناوری اطلاعات و انقلابی که این سیستم در جهان به وجود آورده است اشاره و اظهار کرد: شما ملاحظه کردید که با فشردن یک دکمه‌ چطور در یک لحظه می‌توان  اطلاعات و سرعت مجاز و غیرمجاز خودروهای در حال تردد را ملاحظه کرد. در واقع این سیستم ابزار فوق العاده‌ای برای مدیریت بوده و فقط به بعد ثبت تخلفات نمی‌پردازد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این سامانه امکان افزایش بهره‌وری در مجموعه جاده‌ای کشور را فراهم می‌کند افزود: این پروژه، پروژه عظیمی در حد مرزهای دانش بین‌المللی بوده و فقط به صورت مستقیم برای ۶ هزار نفر اشتغال در کشور ایجاد می‌کند و به صورت غیرمستقیم نیز این تعداد بیشتر خواهد بود. این اشتغال یک نوع اشتغال دانش‌بنیان به شمار می‌آید که مایه افتخار همه ملت ایران است.

آخوندی اجرای پروژه نصب سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور را مرحله‌ای جدید در مدیریت جاده‌های کشور برشمرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به وجود ۲۱۷ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور یادآور شد: این میزان از راه در آینده نزدیک قطعا افزایش خواهد داشت و به ۲۵۰ هزار کیلومتر خواهد رسید بنابراین باید خودمان را برای مدیریت این حجم از راه آماده کنیم.

آخوندی با یادآوری اینکه این طرح ملی ظرف ۳ سال و در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور اجرایی خواهد شد که ۷۵ درصد حجم ترافیک از آن عبور می‌کند گفت: باید برای کل مسیرهای کشور اندیشه کرد و در عین حال نباید این انتظار وجود داشته باشد که تمام سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش، از منابع دولتی باشد.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری راه‌های کشور سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان است ادامه داد: بودجه عمومی کشور توان این حجم از هزینه را ندارد بنابراین باید به تدریج به سمتی رفت که مصرف‌کننده و بهره‌بردار نهایی هزینه استفاده خود را پرداخت کنند و لازمه اخذ این هزینه از مصرف کننده اجرای عدالت و عادلانه بودن سیستم محاسبه هزینه است.

وزیر راه و شهرسازی این سیستم را موجب تقویت پایه‌های اطلاعاتی در جاده‌های کشور دانست و عنوان کرد: در حال حاضر دو گزینه پیش روی ماست، یکی اینکه سعی داشته باشیم سیستم را ارتقا دهیم و هزینه آن را از بهره‌بردار نهایی دریافت کنیم و دیگری اینکه کاری انجام ندهیم که دچار عقب ماندگی شویم. اگر می‌خواهیم به ایرانی آباد و توسعه‌یافته برسیم باید از مدلی پیشروی کنیم که تمام دنیا نیز از آن مسیر رفته‌اند و بنیان‌های اولیه آن یک پایگاه داده‌ای قوی است.

آخوندی به موضوع حفظ جان شهروندان اشاره و اظهار کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته به کمک مردم و هماهنگی دستگاه‌ها میزان تلفات بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد ولی از این پس نیاز داریم که انگاره‌ای جدید در ایمنی داشته باشیم. تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد که شناسایی رفتار پرخطر که عمده آن با همین سیستم IT و نصب دوربین‌ها قابل جلوگیری و بخش دیگری از آن با اعمال سیستم یکپارچه قانون در سراسر کشور می‌تواند تغییر کند.

وی افزود: امیدوارم بعد از اینکه ۵۰ درصد این دوربین‌ها نصب شد آمار جدیدتری از کاهش تلفات، افزایش ایمنی و کنترل رفتارهای پرخطر شاهد باشیم. در حال حاضر اکثریت استفاده کنندگان از جاده‌های کشور قانون‌مدار هستند و مشکل ما اقلیتی است که هم جان خود و هم جان سایرین را به خطر می‌اندازند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: وقتی این ابزارها کارایی خود را دارد که قانون اجرا شود و اگر قانون اجرا نشود دقیقا ضد خودش می‌شود و این سیستم کمک می‌کند که عدالت در اجرای قانون اجرایی شود.

آخوندی با یادآوری اینکه قانون راهنمایی و رانندگی یکی از فراگیرترین قوانین در کشور ما که با هماهنگی پلیس اجرایی می‌شود گفت: ما باید ثابت کنیم که علاوه بر کریدورهای با کیفیت در کشور راه‌هایی ایمن نیز داریم تا همه کاربران جاده‌ای منطقه‌ای به استفاده از جاده‌‌های ایران رغبت کنند.

وی جان هریک از انسان‌ها را به اندازه جان تمام مردم با اهمیت خواند و ضمن تشکر از تمامی افرادی که در این پروژه نقش داشتند از راهدارانی که در ایام راهداری زمستانه فعالیت کردند نیز تقدیر کرد و یادآور شد: پس از کار سنگین راهداری زمستانه که راهداران عملا نیاز به استراحت دارند کار راهداری نوروزی آغاز می‌شود و برای همه این افراد آرزوی موفقیت می‌کنم./

نظر شما