شناسهٔ خبر: 18507 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان خبر داد:

قبولی سالانه ۱۵ درصد داوطلبان در آزمون ورود به حرفه/ نتایج آزمون خرداد ماه اعلام می‌شود/ گردش مالی صنعت ساختمان سالی ۸۰ هزار میلیارد تومان

نشست معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، آزمون‌هایی بسیار جدی و مهم هستند که فرآیند طراحی و تصحیح پرسش‌ها و همچنین رسیدگی به اعتراضات در آن از یک روند کاملا استاندارد پیروی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی آزمون ورود به حرفه مهندسان در نشست خبری درباره این آزمون که امروز پنجشنبه ۲۹ بهمن برگزار شد اظهار کرد: بر اساس قانون، انجام کارهای ساختمانی باید توسط افراد صاحب صلاحیت انجام شود که در حال حاضر بهترین روش تشخیص صلاحیت متقاضیان ورود به این صنعت، برگزاری آزمون است. آزمون ورود مهندسان به حرفه ساختمان سالی دو بار برگزار می‌شود که در میان همه آزمون‌های حرفه‌ای و تشخیص صلاحیت، بزرگترین آزمون در کشور است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در آزمون امروز ۱۵۲ هزار متقاضی شرکت کرده‌اند، گفت: در آزمون نخست امسال نیز معادل همین تعداد متقاضی حاضر بودند که مجموعا بیش از ۳۰۰ هزار نفر داوطلب مهندس، کاردان فنی و معمار تجربی ورود به حرفه صنعت ساختمان را شامل می‌شود. این آزمون‌ها بسیار جدی و مهم هستند که فرآیند طراحی و تصحیح پرسش‌ها و همچنین رسیدگی به اعتراضات در آن از یک روند کاملا استاندارد پیروی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه آزمون ورود به حرفه ساختمان در هفت رشته و ۱۸ امتحان تستی، تشریحی و طراحی در ۱۰۷ محل ـ حوزه امتحانی ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود، در خصوص اهمیت تکیه صنعت ساختمان به کاردان‌های فنی تصریح کرد: کاردان‌ها یکی از زنجیره‌های اجرایی اجرا و نظارت در کارگاه‌های ساختمانی هستند که خصوصا در بخش اجرا کار اصلی را انجام می‌دهند؛ برنامه‌ریزی روند اجرای کارگاه سازه باید به گونه‌ای باشد که به ازای هر مهندس، سه کاردان در کارگاه حضور داشته باشند. ولی این استاندارد به دلیل جذابیت مهندسی رعایت نمی‌شود؛ در آزمون امروز نیز تعداد مهندسان از کاردان‌ها بسیار بیشتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان خاطرنشان کرد: هدف اصلی اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، هماهنگ‌سازی نحوه توزیع کار میان مهندسان و واقعی کردن دستمزدهاست. اگر فرآیند به این شکل باشد که سرمایه‌گذار از خدمات مهندسان استفاده و دولت بر آن نظارت کند، همه گروه‌ها از جمله کاردان‌ها هم به جایگاه واقعی خود می‌رسند. در حال حاضر برگزاری آزمون ورود به حرفه با این شکل است که فارغ‌التحصیلان با گذشت سه سال از اتمام دوره تحصیل، می‌توانند در آزمون ورود به حرفه شرکت کرده و صلاحیت حرفه‌ای‌شان سنجیده شود. همچنین نتایج آزمون تستی تا دو ماه بعد و نتایج آزمون‌های تشریحی و طراحی تا خرداد ماه اعلام می‌شود؛ پس از آن نیز رسیدگی به اعتراضات آغاز می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره اهمیت سنجش آمادگی داوطلبان ورود به حرفه مهندسی از طریق آزمون‌های سالانه، گفت: از آنجایی که گردش مالی صنعت ساختمان سالی ۸۰ هزار میلیارد تومان است، لازم است تا برای ارتقای کیفیت این صنعت و همچنین حفظ حقوق شهروندان، از مهندسان با دانش در بحث نظارت و اجرا استفاده کنیم. به همین دلیل بهترین شیوه سنجش میزان آمادگی مهندسان متقاضی ورود به حرفه ساختمان برگزاری آزمون‌های سخت و دشوار است. در حال حاضر سالانه تنها ۱۵ درصد متقاضیان می‌توانند از ۱۰۰ نمره آزمون، نمره قبول (۵۰) را کسب کنند. بنابراین وزارت راه و شهرسازی برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان را با صلابت و قاطعیت دنبال می‌کند./

نظر شما