شناسهٔ خبر: 18572 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پس از فرود نمادين ايرباس A-۳۵۰ در فرودگاه مهرآباد مطرح شد:

پاسخ‌های پرورش به منتقدان خرید هواپیمای ایرباس ۳۸۰/ خريد مشروط هواپیماهای ایرباس ۳۸۰/ امکان جایگزینی با هواپیمای ایرباس ۳۵۰/ بوئینگ به دنبال بازار ایران است/ ناوگان موجود ایران‌ایر تا ۱۰ سال آینده از رده خارج می‌شود

فرود مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی درباره انتقاد برخی به خرید هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ گفت: اگر شرایط برای ورود این هواپیماها به کشور فراهم نباشد امکان جایگزینی آن با هواپیماهای ایرباس ۳۵۰ وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ فرهاد پرورش امروز شنبه اول اسفند ماه در حاشیه مراسم فرود نمادین یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ در فرودگاه مهرآباد گفت: اخیرا قرارداد اولیه خرید ۱۱۸ فروند هواپیما نو از شرکت ایرباس منعقد شد که ۱۶ فروند از این هواپیماها از نوع ۳۵۰ سری هزار است. ایرباس ۳۵۰ مدرن‌ترین هواپیمای شرکت هواپیماسازی ایرباس است و یک مدل آن هفته گذشته در ایرشو سنگاپور حاضر شد که طی هماهنگی با شرکت ایرباس این هواپیما در مسیر بازگشت به سمت فرانسه برای ساعاتی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

پرورش افزود: هواپیمایی که امروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست از سری ۹۰۰ ایرباس ۳۵۰ بود اما مدل سفارش داده ایران ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ از سری هزار این نوع ناوگان است که هم از بعد مسافت و هم ظرفیت مطلوب‌تر است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما درباره انتقادات برخی نسبت به خرید هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ نیز اظهار کرد: در پاسخ به منتقدان باید گفت، ورود هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ به ناوگان هوایی ایران مشروط بر توسعه زیرساختی فرودگاه‌های کشور است که اگر این شرایط در کشور فراهم نباشد امکان جایگزینی آن با هواپیماهای ایرباس ۳۵۰ وجود دارد.

وی ادامه داد: ۸۰ تا ۸۵ درصد بهای خرید ۱۱۸ هواپیمای سفارش داده شده از محل فاینانس مربوط به ایرباس و بانک‌های اروپایی و ۱۵ تا ۲۰ درصد آن از محل منابع داخلی تامین می شود. البته قرار نیست از منابع خاص برای تامین این هواپیماها استفاده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ طبق هماهنگی‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت هواپیماسازی ایرباس یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰A که مدرن‌ترین محصول ایرباس محسوب می‌شود، امروز به صورت نمادین در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

این نوع هواپیما ظرفیت پذیرش ۴۴۰ مسافر در دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس را داراست که برای حضور در ایرشوی سنگاپور به این کشور رفته بود ولی در بازگشت از شرق آسیا به فرانسه، به صورت نمادین در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

برد پروازی این هواپیما ۱۴ هزار و ۳۵۰ کیلومتر است که برای مسیرهای دوربرد استفاده می‌شود. این هواپیما جدیترین عضو خانواده هواپیماهای پهن‌پیکر تجاری است که برای سفرهای میان برد طراحی شده است. طراحی مدرن و کاهش مصرف سوخت آن راحتی پرواز را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. کاهش هزینه‌ها و سهولت پرواز، آموزش و نگهداری از جمله مزایای ایرباس ۳۵۰ هستند. نخستین فروند از این نوع هواپیما در سال ۲۰۱۴ به شرکت هواپیمایی قطرایرلاینز تحویل شد.

هواپیمای ایرباس ۳۵۰ تحولی در جهت تجربه مسافران از فناوری نسل آینده است. تا کنون ساخت تعداد ۷۷۷ فروند ایرباس ۳۵۰ از سوی ۴۱ مشتری سفارش شده که از این تعداد ۱۵ فروند تحویل داده شده و در حال پرواز از سوی ۴ ایرلاین معتبر دنیا هستند.

بوئینگ به دنبال بازار ایران است/ناوگان موجود ایران‌ایر تا ۱۰ سال آینده باید از رده خارج شود

پرورش درباره دریافت مجوز بوئینگ از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاین‌های ایرانی گفت: ایران ایر از قبل انقلاب بهترین هواپیماهای بوئینگ را در اختیار داشت و این مدل هواپیما همچون هواپیماهای ایرباس برای آسمان ایران مناسب است. با توجه به محدویت‌های آمریکا برای بوئینگ برای مذاکره با ایران تعداد هواپیماهای ایرباس در ایران بیش از هواپیماهای بوئینگ است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه ما اطمینان داریم که بوئینگ به دنبال بازار ایران است ادامه داد: اگر شرکت هواپیماساز بوئینگ مجوز مذاکرات خود با ایران را دریافت کرده قطعا با آنها مذاکره خواهیم داشت و برای استفاده از ناوگان این شرکت نیز در آینده پیش بینی خواهیم داشت.

پرورش با اشاره به اینکه تعداد هواپیماهای مورد نیاز ایران طی ۱۰ سال آینده بیش از میزان پیش‌بینی شده است، افزود: هواپیماهای موجود ایران‌ایر تا ۱۰ سال آینده باید به تدریج از ناوگان این شرکت خارج خواهند شد و بخشی از ناوگان ایرباس که قرارداد اولیه آن منعقد شده جایگزین هواپیماهای فعلی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ در پاسخ به منتقدانی که عنوان می کنند قرارداد برای خرید تعداد ۱۱۸ فروند زیاد گفت: به نسبت خریدهای محدود ۴-۵ فروند در زمان تحریم‌ها تعداد ۱۱۸ فروند زیاد است اما این میزان برای یک دوره ۱۰ ساله خواهد بود.

راه‌اندازی مسیرهای جدید بین المللی با ورود هواپیماهای جدید

وی درباره توسعه شبکه پروازی بین‌المللی شرکت هواپیمایی هما نیز گفت: در صورت ورود هواپیماهای جدید به طور طبیعی تعداد پروازهای برخی مسیرهای اروپایی فعلی افزایش خواهد یافت. علاوه بر این به دنبال راه‌اندازی مسیرهای جدید بین‌المللی هم خواهیم بود.

سهم حدود ۴۰ درصدی هواپیماهای کوتاه‌برٌد ATR در دنیا

پرورش همچنین درباره توافق با شرکت هواپیمایی ATR برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای.تی.آر ۷۲ برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما)  نیز گفت: این هواپیماها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که سهم پروازهای زیادی در سطح دنیا را به خود اختصاص داده است به طوریکه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار دنیا را در اختیار دارد.

پرورش با بیان اینکه این هواپیماها در مسیرهای کوتاه پروازی و داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند افزود: هواپیماهای ATR۷۲ قابلیت نشست و برخاست در فرودگاه‌ها و باندهای کوچک را دارد. ضمن اینکه نیازمند تجهیزات زمینی خاصی نیست حتی پله این هواپیماها برای ورود و خروج مسافران به خود هواپیما متصل است.

وی گفت: برای نشست و برخاست هواپیماهای ATR سرمایه گذاری زیادی نیاز نیست. این هواپیمای کوتاه‌برد قابلیت پرواز در ایران را دارد البته مشابه هواپیماهای ATR قبلا در ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی آسمان نیز وجود داشت و تجربه استفاده از این هواپیماها در ایران خوب است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما، فایناس خرید ۲۰ فروند ATR توسط شرکت فروشنده را مهمترین امتیاز این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: طبق تفاهم‌نامه قرار است ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع این هواپیماها توسط شرکت ATR و بانک‌های اروپایی فاینانس شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد آن نیز توسط ایران تامین خواهد شد.

پرورش با تاکید بر اینکه مذاکره برای خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت ATR در حد تفاهم نامه‌ است گفت: بعد از صدور مجوزهای لازم از سوی دو طرف و تامین فاینانس مورد نیاز توسط شرکت فروشنده این تفاهم نامه تبدیل به قرارداد خواهد شد.

ورود ۳ تا ۴ فروند هواپیمای ATR تا پایان ۲۰۱۶

وی گفت: قرار است ۳ تا ۴ فروند از هواپیماهای کوتاه برد ATR تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی وارد کشور شوند و تعداد باقی مانده نیز تا سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما افزود: این هواپیماها برای فرودگاه‌های مناطق کم‌برخوردار و مسیرهای درون استانی مناسب هستند.

راه‌اندازی پروازهای فوق‌العاده نوروزی برای پروازهای داخلی

پرورش در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه ریزی برای پروازهای نوروزی گفت: تعداد پروازهای برنامه‌ای فعلی برای مسیرهای بین‌المللی به نظر کافی خواهد بود و درخواست زیادی برای افزایش این پروازها نداریم.

وی ادامه داد: البته برای پروازهای داخلی در ایام نوروز به ویژه در مسیرهای مشهد، کیش و شهرهای گردشگر پذیر تقاضا افزایش می‌یابد که به تناسب آن، علاوه بر پروازهای برنامه‌ای، پروازهای فوق‌العاده نیز راه‌اندازی می‌شود./

نظر شما