شناسهٔ خبر: 18624 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

جلسه شورای هماهنگی مدیران راه‌آهن برگزار شد؛

تاكيد بر ارائه خدمات نوروزی به مسافران/ برنامه‌ریزی برای رشد ۱۰۰ درصدی در حوزه ترانزیت ريلی در سال ۹۵/ تشكیل شركت قطارهای حومه‌ای و تحول در ساختار سازمانی راه‌آهن

محسن پورسید آقایی مدیرعامل شركت راه‌آهن در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه‌آهن با اشاره به برنامه ریزی برای رشد ۱۰۰ درصدی در حوزه ترانزیت در سال ۹۵ بر بستر سازی به منظور ارتقا خدمات در جهت كسب رضایت مسافران نوروزی تاكید كرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن با تاكید بر آمادگی راه آهن در سفرهای نوروزی به مدیران نواحی و مناطق گفت: با توجه به شروع ایام سفرهای نوروزی و رشد تقاضا برای سفر باید برنامه ریزی دقیق و مناسب به منظور ارائه خدمات مطلوب و با كیفیت انجام و بستر سازی برای ارتقا خدمات به منظور كسب رضایت مسافران فراهم شود.

وی افزود: بررسی عملكرد راه آهن در یكسال گذشته در زمینه بار با ۱.۵ درصد رشد روبرو شده اما همچنان در حوزه مسافری به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم .

رشد ۱۲۳ درصدی ترانزیت

مدیرعامل راه آهن تصریح كرد: بهترین عملكرد در سال ۹۴ مربوط به حوزه ترانزیت با ۱۲۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده كه این رقم با توجه به شرایط كشور قابل قبول بوده است.

پور سید آقایی با اشاره به رقم كل بار حمل شده در كل كشور خاطر نشان كرد: سهم راه آهن از حمل بار در سال ۹۴ مثبت ۱.۵ درصد بوده و در مقایسه با كل بار جابجا شده در كشور نشان از رشد ۹ درصدی دارد.

مدیرعامل راه آهن با تاكید بر توسعه بخش مسافری خاطر نشان كرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه های مختلف مسافری از جمله هواپیمایی و .. باید تلاش شود تا با رفع نقاط ضعف نسبت به افزایش اقبال عمومی به استفاده از قطار برای سفر اقدام شود.

مدیرعامل راه آهن برنامه ریزی برای كاهش زمان سیر در حوزه های پر تردد مانند مشهد را از اولویت ها برشمرد و گفت: باید تلاش شود تا در كنار اقداماتی همچون دو خطه كردن خطوط، نصب علائم و سینگنالینگ در جهت ارائه خدمات مطلوب تر و با كیفیت تر و از همه مهمتر كاهش زمان سیر اقدامات لازم عملیاتی شود.

پور سید آقایی در ادامه، احداث خطوط سریع السیر در محور اصفهان ـ تهران را مد نظر قرار داد و افزود: عملیات اجرایی این مهم شروع شده و با راه اندازی كامل آن زمان سیر حركت به ۲ ساعت تقلیل خواهد یافت و قطارها در این مسیر با سرعت ۲۵۰ كیلومتر در ساعت حركت خواهند كرد.

وی تصریح كرد: بهره برداری كامل از این پروژه ۴ سال زمان می برد و پس از آن تلاش خواهد شد تا با بهره گیری از این قطارهای پر سرعت، سرعت سیر در محور تهران ـ مشهد به ۲۰۰ كیلومتر در ساعت رسیده و این مسیر در بازه زمانی ۶ ساعت سیر شود.

مدیر عامل راه آهن از برنامه ریزی به منظور عملیاتی شدن كار مطالعات بحث دو خطه كردن خطوط و برقی كردن در شهرهایی همچون تبریز خبر داد و گفت: عمده سرمایه گذاران خارجی نسبت به تأمین مالی این

پروژه ها از جمله موضوع راه اندازی قطارهای سریع السیر ابراز علاقمندی كردند و این برنامه در بلند مدت دنبال خواهد شد .

رشد ۱۰۰ درصدی در حوزه ترانزیت در سال ۹۵

پور سید آقایی همچنین از برنامه ریزی حداقل برای رشد ۱۰۰ درصدی در حوزه ترانزیت در سال ۹۵ خبرداد و گفت: انتظار داریم تا درسال آینده رقم ۱.۵ میلیون تن ترانزیت را به ۳ تا ۴ میلیون تن در سال برسانیم و تحقق این مهم همت والا و هماهنگی تمام بخش ها را می طلبد .

مدیر عامل راه آهن تقویت و برنامه ریزی به منظور پوشش بارها در محورهای مهم ترانزیتی مانند سرخس و بندرعباس را مد نظر قرار داد و گفت: رسیدن به سهم حداقل ۳ میلیون تنی در حوزه ترانزیت تحول جدی در این مناطق را می طلبد و بایستی مدیران به شكل جدی نسبت به اجرای كار بازرگانی در این زمینه اقدام كنند.

پور سید آقایی در ادامه به امضای توافق نامه با راه آهن آذربایجان برای جابجایی بار از بندرعباس به دریای سیاه اشاره كرد و گفت: ۲ هدف به منظور جابجایی بار از بندرعباس به قزوین و بعد آستارا و یا از طریق بندرامیر اباد در این تفاهم نامه دنبال می شود.

به گفته وی توجه به ترانزیت می تواند بخش زیادی از مشكلات مالی راه آهن را مرتفع كند.

پور سید آقایی با اشاره به برنامه ریزی برای دستیابی به رشد ۲۲ درصدی حوزه مسافری در برنامه ششم توسعه خاطر نشان كرد : با توجه به عملكرد موجود رسیدن به این رقم تلاش گسترده ای می خواهد و لازمه آن حركت به سمت تجاری سازی راه آهن و دنبال كردن بارهای جدید است.

تشكیل شركت قطارهای حومه‌ای

مدیرعامل راه آهن از تقویت حوزه قطارهای مسافری و برنامه‌ریزی برای این مهم خبر داد و گفت: براساس مصوب دولت بنا داریم تا شركت مستقل قطارهای حومه ای زیر نظر راه آهن شكل گیرد و این مساله از جمله سیاست های مهم راه آهن است.

وی با اشاره به سیاست دنبال شده در میان شهرداری نجف اباد با راه آهن در خصوص احداث خطوط حومه ای و تقسیم كارها در این زمینه گفت: براساس تفاهم صورت گرفته بحث زمین و زیرسازی با شهرداری و مسئله روسازی و تامین ناوگان با راه آهن بوده و در كل خواست شهرداری های شهرهای حومه ای شهرهای بزرگ برای اجرای این مهم نكته مهمی است.

مدیرعامل راه آهن در ادامه از سیاست كلی راه آهن برای متمركز شدن قراردادهای نیروی های شركتی راه آهن خبرداد و گفت: با این اقدام قراردادهای نیروی انسانی راه آهن در ۵ یا ۶ قرار داد محدود می شود.

تحول در ساختار سازمانی راه‌آهن

مدیرعامل راه آهن در ادامه با مطرح كردن بحث تحول سازمانی در راه آهن خاطر نشان كرد: برای رسیدن به این مهم نیازمند یك انقلاب و تحول در راه آهن هستیم و در این راستا تلاش شده تا با الگو برداری از راه آهن توسعه یافته آلمان و شبیه سازی راه آهن ایران با آن در راستای دستیابی به راه آهن توسعه یافته گام برداریم .

پور سید آقایی با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای كار مشخص راه آهن به نیروهای كار معین خاطر نشان كرد: با مكاتبات صورت گرفته درصدد خروج راه آهن از شمول قانون خدمات كشوری هستیم تا این شركت با مقررات خاص خود اداره شود.

وی افزود: براساس پیگیری صورت گرفته و مصوبات اخذ شده ۷۵ درصد پست های سازمانی راه آهن مشمول قانون كار شدند و در فاز بعد تلاش خواهد شد تا سایر پست ها نیز مشمول این موضوع شود و به نوعی یكپارچگی در این سیستم حاكم شود.

پور آقایی تصریح كرد: در این راستا با برگزاری ۳ مناقصه، ۳ شركت متولی این مساله در كل كشور می شوند و علاوه بر متمركز شدن قراردادها كلیه پرداختی ها توسط راه آهن انجام خواهد شد و طبق ضوابط آن كلیه پرداخت حقوق و مزایای این افراد شبیه پرسنل داخل راه آهن خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن با تاكید بر این موضوع كه هیچ سرمایه ای به اندازه نیروی انسانی با اهمیت نیست خاطر نشان كرد: نیروهای با انگیزه می توانند به توسعه و رشد سازمان كمك كنند و مدیران باید نسبت به حفظ این نیروها اقدام كنند.

پور سید آقایی در خاتمه به مدیران تاكید كرد تا با رسیدگی و نظارت كافی بهترین امكانات و خدمات را به مسافران قطار به خصوص در ایام نوروز ارائه كنند.

نظر شما