شناسهٔ خبر: 18626 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد:

لزوم رعایت مباحث فرهنگی و اخلاق اجتماعی در شهرسازی/ قانون‌گریزی‌های دولت گذشته دور زدن قانون را برای همه توجیه‌پذیر کرد

حبیب بی‌طرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: طرح‌های توسعه و عمران شهری در ساخت و سازهای شهری کارکرد کم‌اثری دارد در حالی که شهرسازان قبل از هر کاری باید طرحی تهیه کنند که با طرح جامع منطبق باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله بیطرف در همایش جامعه مهندسی و مدیریت اخلاق حرفه‌ای که صبح دیروز یکشنبه ۲ اسفند در ساختمان جامعه مهندسان مشاور ایران با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: طرح‌های توسعه و عمران شهری در ساخت و سازهای شهری کارکرد کم‌اثری دارد در حالی که شهرسازان قبل از هر کاری باید طرحی تهیه کنند که با طرح جامع منطبق باشد. این رفتار نمونه‌ای از بی‌اخلاقی حرفه‌ای است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: رعایت ضوابط مقررات شهرسازی در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود. همچنین یکی دیگر از مواردی که باید در شهرسازی به عنوان نمونه اجرایی اخلاق حرفه‌ای در نظر گرفته شود، رعایت مباحث فرهنگی و اخلاق اجتماعی در شهرسازی است. متأسفانه در حال حاضر دور زدن قوانین شایع شده است. قانون‌گریزی‌های دولت گذشته دور زدن قانون را برای همه توجیه‌پذیر کرده است.

وی با بیان اینکه دو نوع «نظام فنی و اجرایی» برای ساختمان‌های دولتی و «نظام مهندسی ساختمان» برای سازه‌های بخش خصوصی داریم، ادامه داد: در بخش نخست (نظام فنی و اجرایی) دولت نقش حاکمیتی و تدوین قوانین را دارد. اما در ساختمان‌سازی خصوصی اگرچه وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت نقش حاکمیتی و نظارتی دارد، اما در اجرا دست بخش خصوصی باز است. در این نظام شهرسازی (ساختمان‌سازی خصوصی) افرادی چون مالک، کارفرما، طراح، سازنده، مجری، ناظر، مجری ذی‌صلاح، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و ... را داریم که روابط اینها با یکدیگر بسیار پیچیده است و همین پیچیدگی منشأ بی‌اخلاقی‌ها و رفتارهای خلاف ضوابط و قوانین است. اما آیا باید با وجود این توصیفات، اخلاق حرفه‌ای را کنار گذاشت؟ پاسخ خیر است؛ اخلاق حرفه‌ای جایگاه خودش را دارد.

وزیر اسبق نیرو بیان کرد: موازین اخلاق حرفه‌ای در سه حوزه «مهندس با کارفرما»، «مهندس با سایر مهندسان و تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی» و نهایتا «مهندس با عموم مردم و جامعه» تقسیم‌بندی می‌شود. اگر حرفه‌ورز از این کدهای رفتاری و اخلاق حرفه‌ای تخطی کرد باید به دادگاه انتظامی تخصصی معرفی و بازخواست شود. برخی از کدهای رفتاری میان مهندس با کارفرما به این شرح است: ۱. انجام همه تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای که مهندس با کارفرما دارد؛ ۲. خودداری از انجام امور معارض با حقوق کارفرما؛ ۳. حفظ اسرار و اطلاعات کارفرما؛ ۴. رعایت صداقت و شفافیت در گزارش ارسالی به کارفرما؛ ۵. جلوگیری از ورود ضرر و زیان به کارفرما از سوی عوامل اجرایی دیگر در پروژه؛ ۶. اعلام نقایص به کارفرما و در صورت عدم توجه، گزارش به شهرداری؛ ۷. اعلام انصراف از مسئولیت در صورت تداوم موارد نقص توسط کارفرما.

وی سپس نمونه‌هایی از کدهای رفتاری و اخلاق حرفه‌ای مهندس با مهندسان و تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی را چنین برشمرد: ۱. برخورداری از دانش و مهارت لازم نسبت به پروژه‌هایی که مسئولیت اجرای آنها را می‌پذیرد؛ ۲. عدم بزرگ‌نمایی توانایی‌های خود و عدم کوچک‌نمایی توانایی‌های دیگر مهندسان؛ ۳. دانش اندوزی مداوم؛ ۴. به رسمیت شناختن ابداعات و اختراعات دیگران در حوزه حرفه و احقاق حقوق و مالکیت فردی آنها؛ ۵. پرهیز از تباتی و ارتشاء و اقدامات غیر اخلاقی؛ ۶. مسئولیت‌پذیری در برابر تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای؛ ۷. ملاحظه محسنات و ویژگی‌های مثبت دیگر مهندسان.

نظر شما