شناسهٔ خبر: 18705 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر کشور، معاون وزیر راه و مدیران شهری خراسان رضوی انجام شد

بهره‌برداری از ۵۱۰واحدمسکونی ثامن در بافت پیرامون حرم‌رضوی/ افتتاح ۹۸پروژه در حاشیه شهر مشهد با اعتباری افزون بر ۱۶۴میلیارد ریال

مراسم ۴۶۱پروژه عمرانی در حوزه حاشیه شهر مشهد، پروژه‌های مسکن ثامن، شهرداری‌های خراسان رضوی و دهیاری‌های استان در مراسمی با حضور وزیر کشور ، معاون وزیر راه و شهرسازی و برخی از مدیران شهری استان در مشهد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، در این مراسم که صبح امروز سه‌شنبه ۴اسفند ماه برگزار شد، با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمدسعید ایزدی معاون عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی، ۴۶۱پروژه عمرانی در حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌های خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.

مجموع اعتبار هزینه شده در این پروژه‌ها به گفته ایرنا برابر با یک‌هزار و ۸۷ میلیارد ریال است که  از این میان ۲۰۵ پروژه را در حوزه دهیاری‌ها با هزینه ۱۰۶ میلیارد ریال دربرگرفته است. ۱۵۸ پروژه نیز در حوزه شهرداری‌های خراسان رضوی با مجموع اعتبار ۸۱۷ میلیارد ریال اجرا شده‌اند. ۹۸ پروژه دیگر نیز شامل آموزشی، ورزشی و خدماتی در نواحی حاشیه‌ای شهر مشهد  است که با هزینه ۱۶۴ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی حاشیه شهر مشهد گفت: موضوع حاشیه شهر به ویژه حاشیه شهرهای بزرگ یکی از معضلات اصلی ما در کشور است که دلیل آن برنامه‌ریزی‌های نادرست و رشد نامتوازن شهرها و توزیع نامتوازن منابع است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌هاگفت: مشهد امروز با مشکل اساسی به نام حاشیه نشینی با ریشه ۴۰ ساله و شرایط خاص مواجه است.

محمد مقدوری افزود: تا ۱۰ سال پیش کلانشهر مشهد فقط ۵۰۰ هزار حاشیه‌نشین داشت اما هم اینک این جمعیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و شرایط دشواری را برای همه شهروندان مشهدی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در دوره فعالیت دولت یازدهم ساماندهی و رسیدگی به وضعیت حاشیه شهر مشهد به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی فعالیت‌های عمرانی دولت تدبیر و امید در مشهد مورد توجه قرار گرفت. به همین منظور از دو سال پیش دو رویکرد اساسی نسبت به حاشیه شهر مشهد شامل ساماندهی و نیز پیشگیری از توسعه حاشیه شهر در برنامه قرار گرفت.

وی افزود: در اجرای رویکرد نخست سه محور در قالب تهیه برنامه ساماندهی، ساختارسازی نسبت به برنامه‌ها و اقدامات اجرایی مد نظر قرار گرفت.

مقدوری ادامه داد: موضوع ساماندهی در چهار بخش فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی طراحی و برنامه ریزی شد و ۲۲ هزار و ۶۰۰میلیارد ریالی برای دوره سه ساله تدوین شد که اعتبار از سه بخش دولتی، خصوصی و عمومی تامین می‌شود. امسال همچنین با وجود تنگناها و محدودیت‌های منابع اعتباری که فقط ۵۶ درصد تخصیص اعتبارات عمرانی شهرداری‌های استان محقق شد این نهاد توانست با مدیریت مناسب این شرایط را پشت سر گذاشته و ۱۵۸ پروژه با اعتبار ۸۱۷ میلیارد ریال را به انجام برساند.

مقدوری گفت: از سه هزار و ۳۳۵ روستای خراسان رضوی دو هزار و ۵۲۳ روستای دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار و دو هزار و ۳۴۹ روستا دارای دهیاری هستند.

وی افزود: در این راستا امروز ۲۰۵ پروژه دهیاری‌ها با اعتبار ۱۰۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

افتتاح بیش از ۵۰۰ واحد مسكن در سه پروژه

همچنین در مراسم امروز ۵۱۰ واحد مسکونی از پروژه‌های مسکن ثامن فاز یک نیز در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با حضور وزیر کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه وشهرسازی خراسان رضوی افتتاح شد.

این واحدهای مسکونی که در قالب پروژه های مسکن ثامن در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی قرار دارند مربوط به پروژه‌های خلیل، ریحانه و نادر هستندکه با افتتاح آن‌ها مجموع تعداد واحدهای مسکونی تحویلی به ۷۶۲ واحد رسید.این پروژه‌هاي نوسازي مسكن در بافت پيرامون حرم مطهر رضوي، در مساحتي بالغ بر ١١٢٩١ متر مربع عرصه و ٥٦١٩٥ متر مربع زير بنا و با صرف هزينه اي بالغ بر ١٠٩٨ ميليارد ريال به سرانجام رسیده است.

پیش از این تعداد ۲۵۶ واحد از پروژه‌های مسکن ثامن فاز یک با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شده که ۹۶ واحد آن مربوط به پروژه بهاران و ۱۶۰ واحد متعلق به پروژه‌ شایسته است.

نظر شما