شناسهٔ خبر: 18769 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پرورش در مراسم پنجاه و پنجمین سالروز تأسیس شرکت هما-۱۱:

روایت از فعالیت و خدمات هما در دوران جنگ و تحریم/ قرارداد با ایرباس مقدمه‌ای بر انقلاب جدی در صنعت هوانوردی است

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت و خدمات هما در دوران جنگ و تحریم گفت: قرارداد با ایرباس مقدمه‌ای بر انقلاب جدی در صنعت هوانوردی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ فرهاد پرورش امروز چهارشنبه ۵ اسفند در مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما" گفت: پنجم اسفند سالروز ولادت «هما» و به عبارتی سرآغاز و شروع خدمات منظم هوایی به مردم سرزمین ایران عزیز است. شاید آنگاه که بنیان‌گذارانش سنگ‌بنای آن را می‌نهادند هرگز تصور نمی‌کردند که چه راه دشوار و عاشقانه‌ای در پیش است.

وی افزود: سبب اجتماع امروزمان همین زادروز فرخنده و مبارک است بنابراین شایسته می‌دانم به نمایندگی از همایی‌ها مقدم مهمانان به ویژه رئیس جمهور،  وزیر راه و شهرسازی و مسئولان کشوری و لشکری را گرامی ‌بدارم.

پرورش با بیان اینکه روند رشد شرکت هواپیمایی هما پیش از انقلاب به یقین مرهون اتصال لایزال به منابع مالی و مبادی فنی و مهندسی بین المللی بود گفت:  پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تلألو حضور هما در شرایطی آسمان ایران‌زمین را نورافشانی می‌کرد که در سرفصل تحریم‌های استکبار جهانی قرار گرفته بود و در بحبوحه جنگ تحمیلی هر آنچه داشت در طبق اخلاص قرار داد.

وی با بیان اینکه فضای شرکت هواپیمایی هما همچنان معطر به عطر وجود جانبازانی است که هما وظیفه جابه‌جایی آنان را در سراسر تاریخ جنگ به عهده داشت افزود: این شرکت چندین بار در طول جنگ زخم‌کاری خورد، هواپیماهایش را بارها ربودند. بر زمین شیراز منهدمش کردند٬ بر فراز خلیج همیشه فارس همراه با قریب به ۳۰۰ دسته گل پررش کردند٬ لیک قد خم نکرد. هر آن‌گاه که حادثه‌ای رخ می‌داد هما پیشگام و البته گم‌نام بود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی یادآور شد: زلزله رودبار٬ زلزله بم٬ جنگ تحمیلی٬ آتش‌سوزی منا٬ حوادث مترتب بر حجاج٬ حادثه لیبی٬ حادثه سوریه و ده‌ها حادثه که هر کدام داستانی مفصل دارد. در شب حادثه بم همگان چشم‌شان به پرواز اجنبی بود اما همایی‌ها مشغول بازکردن صندلی‌ها و آمبولانس کردن هواپیما بودند.

وی با بیان اینکه غرب در دوران تحریم تمامی راه‌ها را بر شرکت هواپیمایی هما بست گفت: اجازه ورود قطعه به ایران را سلب و در تمامی مقاصد غربی نیز سوخت‌رسانی به هواپیماهای این شرکت را قطع کردند. تمامی ارائه‌دهندگان خدمات حتی بدیهی‌ترین پشتیبانی را از تداوم همکاری با هما منع کردند به طوری‌که تمام حساب‌های این شرکت هواپیمایی مسدود و از تمام خدمات یاتا (انجمن بین‌المللی هوانوردی) محروم شد. علاوه بر این از ارائه بار به پروازهای این شرکت هواپیمایی و از ورود پروازهای باری این شرکت هواپیمایی به اروپا جلوگیری کردند.

پرورش با بیان اینکه رویت پرچم ایران با هواپیمایی هما موج یأس و ناامیدی در دل دشمنان این آب و خاک ایجاد می‌کرد یادآور شد: یاد دارم در یک فرود سخت به مقصد شهرهای اروپایی یکی از تایرهای هواپیما را از دست دادیم که حتی از ارائه یک جک برای تعویض تایر به ما دریغ کردند. ضمن آنکه بار دیگر به علت نقص فنی در برج مراقبت بیش از یک‌ساعت در آسمان لندن در انتظار صدور مجوز فرود بودیم اما فرودگاه لندن از ارائه حتی یک تن سوخت جهت رساندن همان هواپیما به نقطه سوم خودداری کرد. قصد غرب قطعا زمین‌گیر کردن شرکت‌ هواپیمایی هما بود.

وی افزود: از روز نخست دولت تدبیر و امید نوع نگاه‌ها به صنعت هوانوردی متفاوت شد و وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات صنعت هوانوردی کشور و هما کمر همت بست. شروع این همت با شروع مذاکرات هسته‌ای منطبق شد و با عنایت مذاکره کنندگان سوژه تحریم‌های هوایی در شمار موضوعات جدی مورد بحث گنجانده شد و به حق شایسته دست مریزاد بود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تفاهم اولیه هما با ایرباس که البته در پی بیش از یک سال مذاکره جدی٬ مدیریت شد تمام صنعت از آن بهره‌مند شدند٬ تفاهمی که گرچه با موج حملات منتقدان مواجه شد اما به شدت در گرد و غبار مرافعات سیاسی و بعضا نیمه حرفه‌ای مظلوم واقع شد.

وی افزود: البته قرارداد اخیر پایان کار توسعه صنعت هوانوردی نیست بلکه مقدمه‌ای بر انقلاب جدی در صنعت است. اقتصاد هواپیمای نو با اقتصاد هواپیماهای پیشین متفاوت است عنصر زمان در تداوم بهره‌وری٬ حیاتی و مدل اقتصادی برگزیده‌شده برای این تفاهم‌نامه از جنس کار٬ فعالیت و هوشمندی است.

وی عنصر بهره‌وری را شرط حیات و تداوم فعالیت خواند و افزود: هواپیما طلا و جواهر و دارایی نیست که آن را در صندوقچه دارایی خود ذخیره کنیم و به داشتن آن ببالیم بنابراین از ساعت نخست ورود اعتبار آن به بهره‌وری آن‌ است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: هیچ شرکت هواپیمایی دنیا٬ به تعداد هواپیماهای خود به صورت مجرد افتخار نمی‌کند٬ بلکه تعداد مسافر حمل شده و درآمد حاصل٬ عملکرد سالیانه آن را مشخص خواهد کرد. مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بحمدالله به نیکی به این مهم واقف است و از این رو موضوع تغییر ساختار "هما" در صدر اهداف وزارتخانه قرار گرفته است؛ اگر چنین نکنیم این افتخار امروز به اسباب خجالت و شرمساری فردای‌مان خواهد انجامید.

نظر شما