شناسهٔ خبر: 18815 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل ایمنی و حریم راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور:

شناسایی ۲۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور/ بدهی ۳۵۰ میلیارد تومان به پیمانکاران فعال در حوزه ایمنی راه‌ها

راهداری مدیرکل ایمنی و حریم راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: این سازمان در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران فعال در این حوزه دارد. این بدهی در بحث ایمنی راه ها از قبیل علائم، خط کشی و حفاظ های راه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، مهران قربانی که به منظور بازدید دوره ای از شبکه راه‌های کشور به خراسان شمالی سفر کرده بود در رابطه با وضعیت خراسان شمالی گفت: این استان با توجه به پیگیری انجام گرفته و برگزاری دوره های آموزشی و نیروی انسانی موجود و عوامل متخصص کاملا با سیاست‌های مرکز به لحاظ ایمنی هماهنگ است و متناسب با اعتبارات در قالب مورد نظر کار می کند.

وی اظهار کرد: با اشاره به تدوین ضوابط جدید در بحث نقاط حادثه خیز و تصادفات در کمیسیون ایمنی راه ها، افزود: فهرست جدیدی از این نقاط نیز تهیه شده که به مرکز استان ارسال شده تا با رویکرد جدید در کمیسیون نسبت به ارتقاء آنها اقدام شود.

قربانی افزود: هم اکنون راه های استان نسبت به برخی استان ها در خصوص خود معرفی راه و ارائه تجهیزات و علائمی که بتواند خوانایی کافی داشته باشد وضعیت خوبی دارند.

مدیرکل ایمنی و حریم راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: این سازمان در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران فعال در این حوزه دارد.  این بدهی در بحث ایمنی راه ها از قبیل علائم، خط کشی و حفاظ های راه است.

وی با اشاره به محدودیت منابع برای ارائه خدمات به راه ها، افزود: در این میان منابع عمئومی نیز به دلیل نوسانات قیمت نفت با مشکلاتی مواجه است.

وی گفت: با این وجود با همفکری انجام گرفته تلاش شده تا حداقل منابع لازم برای بحث ایمنی و نگهداری راه ها و افزایش ضریب ایمنی تامین شود.

قربانی اظهار کرد: به همین منظور در دو سال گذشته پیمانکاران پای کار آمده و بار کمبود منابع مالی را به دوش کشیده اند که امیدواریم در سال آینده گشایشی ایجاد شود و منابع لازم برای این شرکت ها را تامین کنیم.

وی با اشاره به عضویت سازمان راهداری کشور در مجامع جهانی و فدراسیون جهانی راه، گفت: همین امر باعث شده تا به آخرین استانداردها و تغییرات و ضوابط دسترسی کافی داشته باشد.

وی کاهش تلفات جاده‌ای را نتیجه تلاش های سازمان‌های درگیر در بحث ایمنی و به ویژه اصلاح هندسی راه‌ها و اقدامات ایمن سازی در جهت حداکثر خودمعرفی و خوانایی و بخشندگی راه ها دانست.

مدیرکل ایمنی و حریم راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: همچنین رصد نواحی مستعد حادثه و در نتیجه اقدام به منظور ایمن سازی در قالب اصلاح این نقاط نیز در افزایش ایمنی بی تاثیر نبوده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون با وجود محدودیت منابع مالی برای امور راهداری و ایمن سازی باز هم اقدامات در چارچوب استاندارد بین المللی انجام می شود.

اصلاح طرح هندسی نقاط حادثه‌خیز

قربانی در رابطه با نقاط پرحادثه نیز گفت: این نقاط در چند دهه گذشته در چندین مرحله شناسایی و نسبت به رفع آنها در دو قالب اقدامات کم هزینه و پر هزینه به صورت اصلاح طرح هندسی مسیر اقدام شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح نقاط پرحادثه فرآیندی است که هر سه سال یک بار در کشور تکرار می شود، گفت: حتی در کشورهای پیشرو نیز هنوز اصلاح نقاط پرحادثه را در برنامه کاری خود دارند چرا که هر چه قدر وضعیت جاده در نقاط مختلف ایمن تر شوند باز هم نقاط دیگری به وجود می آید که نیاز به اصلاح دارند.

شناسایی ۲۵۰۰ نقطه حادثه خیز

مدیرکل ایمنی و حریم راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به ارتقاء سطح ایمنی راه ها در نواحی مختلف، اظهار کرد: در این راستا هر سه سال دو هزار و ۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی و نسبت به اصلاح انها اقدام می شود.

وی افزود: از چهار ماه گذشته نیز دستورالعمل اجرایی جدید به این منظور ابلاغ شده که ضوابط جدید و به روز در آن دیده شده و طی ان عوامل راهداری و پلیس راه تا اوایل سال ۹۵ باید نسبت به بازنگری جدید اقدام کنند./

نظر شما