شناسهٔ خبر: 18825 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اخبار حوزه ریلی کشور در هفته‌ای که گذشت:

امضای موافقت‌نامه شرکت راه‌آهن و DBI آلمان/ پیشرفت ۹۰ درصدی زیرسازی مسیر ریلی قزوین-رشت/ رشد ۱.۵ درصدی میزان جابه‌جایی بار در سال۹۴/ نیاز به ۲۸۰۰ واگن مسافری جدید

قطار امضای موافقت‌نامه شرکت راه‌آهن و DBI آلمان٬ پیشرفت ۹۰ درصدی زیرسازی مسیر ریلی قزوین-رشت٬ رشد ۱.۵ درصدی میزان جابه‌جایی بار در سال۹۴ و نیاز ایران به ۲۸۰۰ واگن مسافری جدید از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل و نقل ریلی کشور در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

احمد خدایی قائم مقام راه آهن

با توجه به اهداف و پروژه‌های تعریف شده حوزه ریلی در سال ۹۵ ٬ این سال برای راه آهن سال بهره‌وری است در همین راستا باید تلاش كنیم تا نسبت به افزایش بهره وری واگن ،لكوموتیو های راه آهن و ... اقدام شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

برای تسریع در اتصال ریلی ایران و آذربایجان، زیرسازی مسیر ریلی قزوین ـ رشت حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۳۰ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است.

در بخش مسافر میزان واگن‌هایی که باید وارد شود حداقل ۲ هزار و ۸۰۰ واگن جدید است. در حالی که در کل ۱۰ سال گذشته تنها ۲۰۰ واگن نوسازی شده است. اگر هر واگن ۴ میلیارد تومان سرمایه بخواهد، یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی کل ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

در راستای احیای جاده ابریشم می‌توانیم به راحتی حرکت قطار پکن-تهران را تا فرانکفورت ادامه دهیم.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن

نشست سه عضو کابینه دولت وزیر راه و شهرسازی٬ وزیر صنعت٬ معدن و تجارت و معاون حقوقی رییس جمهوری درباره تعیین نرخ بلیت قطار نتیجه مثبت داشت.

در سال ۹۴ حوزه ترانزیت با ۱۲۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده كه این رقم با توجه به شرایط كشور قابل قبول بوده است.

سهم راه آهن از حمل بار در سال ۹۴ مثبت ۱.۵ درصد بوده و در مقایسه با كل بار جابجا شده در كشور نشان از رشد ۹ درصدی دارد.

به موجب امضای موافقنامه با شرکت DBI آلمان قراردادهای متفاوتی در زمینه‌های فرآیندها، نرم‌افزارهای مورد نیاز، ساختار سازمانی و مسایلی از این دست برای تغییر ساختار راه‌آهن کشور به امضا خواهد رسید.

نیروی انتظامی پشتیبان توسعه راه‌آهن است.

بر اساس برنامه ششم توسعه میزان جابجایی بار در راه آهن باید طی ۵ سال از ۳۵ میلیون تن به ۹۱ میلیون تن و میزان جابجایی مسافر نیز از ۲۵ میلیون مسافر فعلی در بخش بین شهری به ۴۲ میلیون و در بخش حومه به ۲۰ میلیون یعنی مجموعا ۶۲ میلیون مسافر در سال برساند و همه این اقدامات باید تا سال ۱۳۹۹ که زمان خیلی دوری نیز نیست تحقق پیدا کند.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه ترانزیت ریلی باید به ۸ میلیون تن در سال برسد.

مهرداد تقی‌زاده مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر شرکت راه‌آهن

بسیاری از کشورهای توسعه یافته فاقد مدیریت سیستم حمل‌ونقل یکپارچه٬ پروتکل‌های همکاری بین شهرداری‌ها، وزارت راه، پلیس و سایر نهادهای متولی حمل‌ونقل به امضا می‌رسد تا یکپارچه‌سازی با تصمیمات و تفاهمات میان دستگاهی محقق شود.

سید مصطفی داودی مدیر كل راه آهن جنوبشرق (زاهدان)

كمك به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، محرومیت‌زدایی، افزایش امنیت منطقه، اشتغال‌زایی، افزایش درآمد حاصل از ترانزیت و جابجایی بار در كشور از جمله مزایای احداث محور ریلی چابهار- زاهدان است.

سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده سابق پلیس راه‌آهن کشور

۷ هزار دانش‌آموز از ۱۵۸ مدرسه حاشیه ریل در طرح هم‌قطاران پلیس برای فرهنگ‌سازی و جلوگیری از بزه‌های اجتماعی حاشیه راه‌آهن عضویت دارند.

در سال گذشته آمار سرقت راه‌آهن ۲۳.۵ درصد در قیاس با سال ۹۲ کاهش داشت که این یک موفقیت چشمگیر برای نیروی انتظامی راه‌آهن به شمار می‌آید. در ۱۱ ماه ابتدایی امسال نیز آمارها حاکی از کاهش ۴۳ درصدی سرقت در راه‌آهن است.

در آینده‌ای نزدیک؛

راه آهن‌های ایران و جمهوری آذربایجان براساس موافقت نامه‌ای، برای احداث پل ریلی بر روی رود آستارا تفاهم‌نامه همكاری امضا می‌كنند.

بابك احمدی معاون ناوگان شركت راه آهن

اولین لكوموتیو GT۲۶ بازسازی شده از لكوموتیوهای متعلق به شركت البرز نیرو همزمان با افتتاح یك دستگاه لكوموتیو ملی بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

طی مراسمی در ساختمان شرکت راه‌آهن؛

فرمانده جدید پلیس راه‌آهن کشور طی مراسمی با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سردار شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا معرفی و از زحمات سردار رحمت‌الهی فرمانده سابق پلیس راه‌آهن کشور قدردانی شد.

حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حركت راه‌آهن

میزان جابه‌جایی ریلی بار برحسب تن كیلومتر در سالجاری ۱.۵ درصد رشد داشت.

نظر شما