شناسهٔ خبر: 18827 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها عنوان کرد:

بهره‌برداری شریانی و ترانزیتی از ۸۰ درصد محورهای کردستان/ بحرانی بودن وضعیت کریدور کرمانشاه - میاندوآب از حیث سوانح رانندگی/ علت افزایش سوانح در محورهای استان کردستان

 محمدصادق وجدی مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به بهره‌برداری شریانی و ترانزیتی از ۸۰ درصد محورهای کردستان گفت: کریدور کرمانشاه - میاندوآب از حیث سوانح رانندگی وضعیت بحرانی دارد و ۶۰ درصد تلفات سر صحنه استان در این کریدور اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد صادق وجدی در شصت و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با ارائه گزارشی از وضعیت محورهای استان کردستان گفت: محور میاندواب - کرمانشاه قطعه‌ای از کردیدور شماره ۱۰ (کریدور بازرگان - بندر امام) و محور تهران - همدان - سنندج به سمت مرز باشماق نیز بخشی از کریدور شماره ۲ آسیایی است.

وی با بیان اینکه استان کردستان استان‌ها و بنادر جنوب غرب کشور را به استان‌های غرب و شمال غرب کشور متصل می‌کند افزود: طول کردیدور شمالی این استان ۳۱۲ کیلومتر است که بخشی از محور کرمانشاه - میاندوآب به شمار می‌رود و تاکنون ۶۰ کیلومتر آن ۴ خطه شده و مابقی آن هنوز به صورت دو خط کماکان در حال بهره‌برداری است.

وجدی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای سه مرز باشماق (مرز رسمی)، مرز سیرانبند (مرز غیررسمی) و بازراچه مرزی سیف سقز است، حمل و نقل جاده‌ای را تنها شبکه حمل و نقل فعال درون شهری استان کردستان عنوان کرد و گفت: محاسبات کلی ما نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد بهره‌برداری از محورهای استان در حوزه شریانی و ترانزیت بوده و سهم استانی بسیار کم است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه طول راه‌های شریانی استان ۱۰۹۶ کیلومتر است گفت: محور کرمانشاه - میاندوآب از شرایط بحرانی برخوردار است.

وی با اشاره به آمار تردد وسایل نقلیه در محورهای استان کردستان طی ۹ ماهه گذشته امسال گفت: ‌چند محور سنندج- دهگلان، سقز - بانه، سنندج - دیوان‌دره، بیجار - تکاپ و بیجار- همدان دارای بیشترین تردد هستند که دو مسیر سنندج - دیوان‌دره - سقز- سرا به سمت ارومیه و سنندج- کامیاران به عنوان بخش‌هایی از کریدور کرمانشاه - میاندوآب ۶۰ درصد تلفات سر صحنه استان در این کریدور اتفاق می افتد. البته مسیر سنندج - دیوان‌دره - سقز- سرا با ۴۰ درصد تلفات و محور سنندج کامیاران ۲۰ درصد تلفات را به خود اختصاص می‌دهند. 

وجدی افزود: در سال ۸۷ در راه های برون شهری ۴۹۷ نفر تلفات داشتیم و در سال های ۸۸ تا ۹۲ عمدتا ضریب تلفات با کاهش همراه بود، البته در سال ۹۲ اندکی شاهد افزایش تلفات بودیم. آمار سال ۹۳ حاکی از کاهش تلفات بود اما ۹ ماهه امسال آمار از افزایش تلفات حکایت می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به اينکه گردنه صلوات آباد سنندج بالاترين آمار فوتي را به خود اختصاص داده است تعداد تلفات سرصحنه ناشي از حوادث رانندگي در محورهای برون شهري کردستان در ۹ ماه سال جاري را ۱۰۷ نفر عنوان کرد و گفت: در همین حال ۲۰۳ نفر فوتی در حین انتقال به بیمارستان را شاهد بودیم. بنابراین یک سوم مجموع کل تلفات در سرصحنه تصادف و دو سوم مجموع تلفات در حین انتقال به بیمارستان متاسفانه جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد تلفات رانندگی در محورهای شریانی، ۱۷ درصد تلفات رانندگی در محورهای فرعی و ۸ درصد در محورهای روستایی رخ داده است افزود: بررسی تحلیل تصادفات در محورهای شریانی نشان می دهد که ۵۴ درصد تلفات عمدتا در راه‌های دو خطه، ۳۱ در راه‌های چهارخطه، ۱۵ درصد در راه‌های دارای باند سبقت صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان افزود: در مجموع در سال جاری تاکنون ۱۶ فقره تصادفات بیش از یک نفر فوتی ناشی از تصادف سرصحنه را داشتیم.

وجدی درباره علت رشد تصادفات استان کردستان در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته با وجود بهبود وضعیت راه‌های استان گفت: این موضوع چند دلیل مشخص دارد؛ در تیر و مرداد و شهریور امسال که بیشترین میزان تلفات را داشتیم ۴ میلیون تردد اضافه نسبت به سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان از وزیر راه و شهرسازی درخواست تسریع در تکمیل کریدور کرمانشاه - میاندوآب و نظارت شرکت ساخت و توسعه بر ایمنی در زمان احداث پروژه‌ها را داشت.

نظر شما