شناسهٔ خبر: 18874 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به مهم‌ترین فعالیت‌های عمرانی‌ اداره‌کل راه و شهرسازی‌ آذربایجان‌شرقی در سال ۹۴

ارائه بیش از ۲۵هزار تسهیلات بانکی به متقاضیلان بافت فرسوده استان/ بهره‌برداری از ۴۲پروژه راهسازی با اعتبار ۱۰۵میلیارد تومان/ نهایی‌شدن قرارداد احداث آزادراه تبریز- مرند- بازرگان با سرمایه‌گذار خارجی

توحید اخلاقی مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجان شرقی با تاکید براینکه در سال ۹۴ بیش از ۵هزار واحد مسکن مهر تحویل شهروندان استان شده است، گفت: در طول سال ۹۴ نزدیک به ۴۲ پروژه با بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان در حوزه راهسازی در شهرهای مختلف استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، توحید اخلاقی در تشریح جزییات بیشتر عملکرد این اداره کل و با اشاره به اینکه  در سطح استان ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۳۹ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۴۲ کیلومتر راه اصلی، ۱۷۲۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰۵۶۹ کیلومتر راه روستایی وجود دارد گفت: درسال ۹۴ توانستیم نزدیک ۴۲ پروزه با بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان در حوزه راهسازی در شهرهای مختلف استان را به بهره‌برداری برسانیم که بخش زیادی از این افتتاحیه‌ها در دهه فجر روی داد.

مدیرکل راه وشهرسازی ادامه داد: در طول سالی که گذشت ۱۰ پروژه ساخت بزرگراه به طول ۶۰۰ کیلومتر در دست احداث داشتیم که بیش از ۵۰ کیلومتر آن با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال زیر ترافیک رفت.

اخلاقی همچنین از ۲۴۵ پروژه ساخت، بهسازی، آسفالت و روکش آسفالت راه‌های روستایی در سال‌94 خبر داد و افزود: این راه‌ها به طول۱۲۰۰ کیلومتر و  با ۱۲۵۰میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات ملی و استانی در دست اجرا است که از این میان تعدادی در دهه فجر به بهره‌برداری رسید. همچنین ۵۲ طرح از این  ۲۴۵ پروژه با ۳۵۰ میلیارد ریال به طول ۱۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی بهسازی و آسفالت شده است و  ۱۰۰ کیلومتر نیز در قالب ۲۸ طرح با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال لکه‌گیری و روکش مجدد شده است .

اخلاقی اضافه کرد: در طول سال پیش ۱۱ هزار تن قیر رایگان در استان از طریق معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی تامین شده که حدود ۵ هزار تن از آن با ضوابط مشخص به شهرداری‌های استان و ۶ هزار تن نیز برای روکش آسفالت راه‌های روستایی اختصاص یافت.

وی سپس درباره راههای استان نیز تو ضیح داد: ازابتدای سال در سطح راه‌های استان ۲۱۹ کیلومتر روکش آسفالت و یک میلیون و ۲۴۵ هزار متر مربع عملیات لکه‌گیری انجام شد که بیش از ۳۵۶ هزار تن آسفالت برای این دو عملیات مصرف شد.

اخلاقی ،مبلغ قراردادهای انجام عملیات لکه گیری و روکش آسفالت‌ها را بیش از ۱۴۶۰ میلیارد ریال دانست وافزود : بیش از ۷۰۰میلیارد ریال از این مبلغ هزینه شده‌است.

سرمایه‌گذاری خارجی در آزادراه تبریز- مرند

به گفته اداره کل راه وشهرسازی آذربایجان‌شرقی توافق نهایی برای امضای قرارداد احداث آزادراه تبریز- مرند- بازرگان نیز به عنوان اولین پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی با ۶۵ درصد آورده سرمایه‌گذار خارجی و ۳۵ درصد دولتی نیز از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل  در سال 94 بود که در صورت امضا قرار است در طی  ۵ سال ساخته شود و ۱۸ سال بهره‌برداری این پروژه به سرانجام برسد.

توحید اخلاقی همچنین  از مطالعه احداث خط آهن تبریز- بازرگان - قارص ترکیه در سال ۹۴ گفت و افزود:پیشنهاد اختصاص فاینانس خارجی برای این پروژه و دریافت مجوز برای برنامه‌ریزی در این پروژه نیز از دیگر اقدامات ما در سال جاری است.

 روند تکمیل راه آهن تبریز- میانه نیز از دیگر  اقدامات این اداره است که تا کنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است و برای خرید ریل آن از هندوستان اقدام شده و وزارت راه و شهرسازی در حال مذاکره برای خرید آن است.

باقیمانده مسکن مهر درسال آینده

به گفته اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی طبق برنامه ابلاغی، ۱۲۲ هزار و ۲۹۷ واحد مسکونی مسکن مهر سهمیه استان آذربایجان شرقی بود که از این تعداد تاکنون ۸۹ هزار و ۸۸۹ واحد افتتاح شد و در اختیار مردم قرار گرفت. در دهه فجر نیز  ۵۶۰۲ واحد به بهره‌برداری رسید  و  ۲۶۸۰۶ واحد نیز باقی‌مانده است که درسال 95 افتتاح وتحویل متقاضیان خواهد‌شد.

مدیرکل راه و شهرسازی درباره فراهم کردن امکانات زیرساختی در پروژه مسکن مهر استان نیز افزود: در حال حاضر ساخت ۷ باب مدرسه با متراژ ۶۶۰۰متر مربع  را در دست اجرا داریم که عملیات ساخت این پروژه از ابتدای سال 94 آغاز شده‌ و امیدواریم در سال 95 آن را به پایان برسانیم.

اخلاقی ساخت دو باب کلانتری در شهرهای بناب و میانه را یکی دیگر از اقدامات اجرایی استان در سال 94 دانست و اضافه کرد: ساخت ۸ باب مسجد و مجتمع فرهنگی در سایت‌های مسکن مهر مراغه، آذرشهر، اهر، عجب‌شیر، بناب، تبریز و اهر با بیش از چهار هزار متر مربع مساحت نیز از دیگر پروژه‌های سال پیش در آذربایجان‌شرقی است که ۳ باب از این واحدها در شهرهای اهر, تبریز و بناب به پایان رسید.

تصویب ۱۰طرح جامع تفصیلی

اخلاقی اضافه کرد: ۴ باب بیمارستان در شهرستان‌های سراب، مراغه، عجب شیر و آذرشهر با زیربنای ۴۵ هزار مترمربع با اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال و ۱۱۲۶تخت بیمارستانی نیز در دست اجراست که بیمارستان مراغه و سراب در سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.همچنین احداث بیمارستانی در شهر تبریز با زیربنای ۴۲ هزار متر مربع و یک هزار و ۵۰۰ تخت در حال مطالعه است که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی احداث خواهد‌شد.

اخلاقی با اشاره به تهیه وتصویب ۶ طرح توسعه و عمران شهرهای استان توسط مدیریت شهرسازی ومعماری اداره کل، افزود: تهیه وتصویب ۱۰ طرح جامع تفضیلی و همچنین تهیه وتصویب ۶ طرح توسعه و عمران ناحیه‌ای برای شهرهای مختلف استان از سایر عملکردهای این حوزه است.

توحید اخلاقی در خصوص اقدامات انجام شده در سکونتگاه‌های غیر‌رسمی نیز بیان کرد: مساحت سکونتگاه‌های غیر‌رسمی در استان بالغ بر ۳۵۶۰هکتار است که هفت درصد سکونتگاه‌های غیر‌رسمی کشور را شامل می شود و ۵۰۹ هزار نفر از جمعیت استان و هشت درصد جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی کشور را در خود جای داده‌است .

وی سهم تبریز را ۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان ۶۵/ ۵ درصد مجموع آمار استان است و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۷۳ درصد جمعیت ساکن استان در سکونتگاه‌‌های غیررسمی را شامل می‌شود.

اخلاقی ادامه داد: مساحت بافت فرسوده شناسایی شده در استان نیز  ۵۸۰۰هکتار است که ۱۳ درصد بافت فرسوده کشور را شامل می‌شود و جمعیتی حدود یک میلیون نفر را در خود اسکان داده‌است و تبریز با ۲۵۰۰هکتار بافت فرسوده بعد از تهران، بیشترین مقدار بافت فرسوده کشور را داراست که حدود ۵۰۰هزار نفر در آن ساکن هستند .

وی افزود: از این رو تا ابتدای بهمن ماه سال‌پیش ۲۵ هزار و ۱۰۲ فقره تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده در اختیار متقاضیان قرار گرفته‌است.

نظر شما