شناسهٔ خبر: 1889 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری مطرح کرد:

صنعتی سازی مسکن در کشور زیر 5 درصد است / مسکن مهر مستندسازی می‌شود

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: سیاست ما تشویق به انبوه سازی است که عدد صنعتی سازی مسکن در کشور به 10 درصد برسد اما با سیستم‌هایی که عملیاتی می‌شود این عدد کمتر از پنج درصد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روز شنبه 10 آبان ماه با هدف ارائه گزارش فعالیت‌ها در ساختمان ریاست این مرکز برگزار ‌شد.

در این نشست رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که مصالح به کار رفته در ساختمان‌ها باید عمر طولانی داشته باشند، اظهار کرد: عمر مفید مصالح در کشورهای پیشرفته حدود  50 سال است اما در ایران این رقم 20 تا 30 سال کمتر است. از سوی دیگر در شهرهای ما پیش از آن‌که عمر مفید ساختمان‌ها به پایان برسد، ساختمان را تخریب می‌کنند که این بحث در حوزه اجتماعی قرار می‌گیرد.

شکرچی‌زاده با بیان این‌که تخریب ساختمان‌ها پیش از پایان عمرمفید به نوعی اقدام به شهرفروشی است، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی شهرسازی سعی دارد که با اجرای اقداماتی این کار را محدود کند. در برخی کشورها تولید نخاله محدوده خاصی دارد اما متاسفانه در کشور ما چنین ضوابطی وجود ندارد.

وی در ادامه این نشست درباره بهره‌مندی از بتن در راهسازی توضیح داد: بر اساس برنامه وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد که در پایان دوره چهار ساله 10 درصد از رویه‌ جاده‌ها را با رویه‌های بتنی جایگزین کند البته در سال جاری نیز از محل اعتبارات سال 1392 چند پروژه در این حوزه اجرایی شد.

وی افزود: با توجه به افزایش قابل توجه قیمت  قیر و رواج استفاده از بتن در پروژه‌های راهسازی کشورهای جهان، وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد بهره‌مندی از بتن در راهسازی را افزایش داده و همچنین در حوزه مسکن نیز ساختمان‌های فلزی را با بتنی جایگزین کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تولید 100 میلیون تنی سیمان در کشور گفت: در حال حاضر میزان مصرف سیمان در کشور حدود 55 میلیون تن در سال گزارش شده که با توجه به تولید 100 میلیون تنی سیمان در کشور، 45 میلیون تن مازاد تولید وجود دارد.

شکرچی‌زاده به برنامه تاسیس پژوهشکده اقتصادی مالی حمل و نقل و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد و توضیح داد: این پژوهشکده با هدف بررسی، تحلیل و پژوهش بحث مالی و اقتصادی پروژه‌ها فعالیت خواهد داشت. در این مرکز پژوهش‌ها با رویکرد اجرایی بودن پیگیری می‌شود تا نتیجه تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد. فیزیک ساختمان، انرژی، پژوهش‌های مسکن، تاسیسات، زلزله شناسی، ژئوتکنیک، شبکه شتابزدگی، طراحی محیط، فناوری بتن، مصالح و فرآورده‌ها، مهندسی سازه و معماری مسکن از حوزه‌های فعالیتی مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی به شمار می‌آید.

وي در ادامه درباره صنعتی سازی مسکن در کشور ما اظهار کرد: سیاست ما تشویق به انبوه سازی است که عدد صنعتی سازی مسکن در کشور به 10 درصد برسد اما با سیستم‌هایی که عملیاتی می‌شود این عدد کمتر از پنج درصد است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان درباره مطالعاتی که درباره طرح مسکن اجتماعی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفته اظهار کرد: مطالعات درباره این طرح در حال انجام و تعاریف مشخص برای این طرح در نظر گرفته شده است.

شکرچی زاده در ادامه درباره مسکن مهر و پروژه‌های مدنظر آن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مستندسازی مسکن مهر با در نظر گرفتن موضوعات فنی و اجتماعی در حال پیگیری است که امیدواریم این برنامه تا پایان سال به اتمام برسد./

نظر شما