شناسهٔ خبر: 18957 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه وشهر‌سازی یزد برخی از مهم‌ترین عملکرد سال ۹۴ را تشریح کرد ؛

نوسازی و ارتقای کیفیت زندگی شهری مهم‌ترین اولویت راه وشهرسازی یزد/ تهیه طرح بازآفرینی در ۸ شهر استان/ احداث و توسعه ۱۴۸کیلومتر از بزرگراه‌های یزد

جاده مدیرکل را ه وشهرسازی یزد با اشاره به اهميت قرارگيري استان در تلاقي كريدورهاي حمل و نقلي شمال- جنوب و شرق- غرب کشور گفت:طول محورهاي در دست احداث و توسعه بزرگراه‌هاي یزد بيش از ۵۵۰ كيلومتر است كه ۱۴۸ كيلومتر آن به بهره‌برداري رسيده و در بيش از ۱۲۰ كيلومتر آن نيز درحال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی محمدرضا نقصان محمدي در خصوص اهميت راههاي استان به خبرنگار پایگاه گفت: با توجه به جايگاه ترانزيتي و مركزيت جغرافيايي استان، يزد بيش از ۲۲۰۰ كيلومتر راههاي بين شهري دارد ،كه در مجموع ۱۱۶۶ كيلومتر آن شرياني و ملي است.

وي در ادامه با اشاره به اهميت قرارگيري استان در تلاقي كريدورهاي حمل و نقلي شمال- جنوب و شرق- غرب، اضافه کرد : اين موقعيت جغرافيايي باعث شده راههاي استان همواره پذيراي ترافيك ملي و فرا ملي باشد؛ به نحوي كه سهم تردد سنگين از كل تردد در محورهاي استان بسيار بالاتر از ميانگين كشوري تعيين شده‌است.

نقصان محمدی طول محورهاي در دست اقدام در حوزه احداث و توسعه بزرگراه‌هاي استان را بيش از ۵۵۰ كيلومتر دانست و گفت: در سال جاری نزديك به ۱۴۸ كيلومتر آن به بهره‌برداري رسيده است و در بيش از ۱۲۰ كيلومتر آن نيز عمليات اجرايي در حال اجرا است.همچنين طول محورهاي در دست احداث يا بهسازي راههاي اصلي نزديك به ۵۰۰ كيلومتر است كه عمليات اجرايي حدود ۲۶۵ كيلومتر آن در دست اجرا است.

مجموع اعتبارات ۱۱۰۳میلیارد ریال

رئیس شورای حمل ونقل استان اعتبار هزینه شده برای پروژه‌های گفته شده را بالغ بر ۲۰۸  ميليارد ريال است و گفت: در سال جاري اعتبارات ابلاغي به اداره كل راه و شهرسازي به رقم ۱۱۰۳ ميليارد ريال بالغ شده است كه  ۲۹۹ ميليارد ريال آن اعتبارات استاني و ۸۰۴ ميليارد ريال نيز از محل اعتبارات ملي دريافت شده است.  يادآور مي‌شود از ۲۹۹ ميليارد ريال اعتبارات استاني ۲۸ ميليارد ریال مربوط به پروژه هاي ساختمان‌هاي دولتي بوده و مابقي به احداث، توسعه و نگهداري راهها اختصاص يافته‌است.

وي افزود : اين اعتبارات شامل ۶۱۱ ميليارد ريال اعتبارات راهداري و ۱۹۳ ميليارد ريال اعتبارات ساخت و توسعه راهها است. علاوه بر اعتبارات مصوب ذكر‌شده ۱۷۵ ميليارد ريال نيز اسناد خزانه اسلامي در ازاء مطالبات پيمانكاران راهسازي و راهداري دريافت و پرداخت شده است.

کاهش ۱۰درصدی تلفات جاده‌ای

 نقصان محمدی در خصوص عملكرد حوزه راهداري و نگهداري و ايمن‌سازي راههاي استان افزود: مهم‌ترين وظايف اين اداره كل نگهداري راههاي موجود و افزايش ايمني راههاي استان است که اجرای خط‌كشي سرد راههای استان به طول ۶۳۴کیلومتر و خط كشي گرم راهها به طول ۲۵۰ كيلومتر،نصب ۴۹۱۲ تابلو و علايم در راهها و روكش آسفالت ۲۴۹ كيلومتر از راههای استان بخشی از اقدامات اداره‌کل راهداری یزد در سال ۹۴ است.
به گفته اداره کل راه وشهرسازی یزد در سال جاری ۶۱ کیلومتر نصب گاردريل انجام شدكه با توجه به اقدامات انجام گرفته اين اداره كل موفق شده در نه ماهه اول سال، ميزان تلفات جاده اي استان را ۱۰ درصد كاهش دهد.

همچنين با توجه به لزوم نگهداري به موقع راهها به عنوان سرمايه هاي ملي استان و كشور اعتباري بيش از ۳۵۰ ميليارد ريال در قالب پروژه هاي بهسازي و روكش آسفالت راههاي شرياني تدر سال جاری تصويب شد که  عمليات اجرايي آن در دست انجام بوده و يا به اتمام رسيده است.

هر خانوار یک واحد مسکونی

مدیر کل راه و شهرسازی یزد در خصوص وضعيت عملكردي اين اداره‌كل در حوزه ساخت و توليد مسكن نیز گفت: با وجود ۲۵۱ هزار واحد مسكوني در برابر ۲۵۹ هزار خانوار استان نشان مي‌دهد كه تقريباٌ در برابر هر خانوار يك واحد مسكوني  داریم که بر این اساس برنامه‌ريزي‌ها بيشتر  به سمت نوسازي ،مقاوم سازي و نيز ارتقاء كيفيت ساخت و سازها است. اتمام طرح مسكن مهر و برنامه ريزي و نظارت بر ساخت و سازها نيز يكي ديگر از وظايف اين اداره كل بوده كه با توجه مزيت مسكن مهر استان يزد (پراكندگي نقاط  مكان‌هاي ساخت) و نيز مجاورت با بافت مسكوني شهر، استان يزد در زمينه تأمين خدمات زيربنايي و روبنايي و خدمات عمومي دستگاههاي خدمات رساني با مشكلات كمتري مواجه بوده است.

آمار مسكن مهر استان شامل  ۸۶۸۰ واحد تعاوني مسكن مهر، ۱۸۱۸ واحد سه جانبه مسكن مهر، ۹۴۳ واحدخيرين، ۶۰۷  واحد  بهزيستي، ۱۱۰۲ واحد اجاره داري ۵ ساله، ۵۱۵۱ واحد خودمالكين، ۳۷۴۵ واحد شهرهاي زير۲۵۰۰۰ نفرجمعيت است كه جمعا" ۲۲۰۴۶ واحد است . تاكنون نیز  ۱۷۳۷۸ اين واحدها افتتاح شده كه ۲۳۹۲ واحد آن در سال ۹۴ بوده است. برنامه ريزي براي اتمام واحدهاي باقيمانده در ابتداي سال آينده نیز انجام شده است.

تصويب بافت تاريخي ۱۰ شهر استان در شوراي عالي شهرسازي

مدير شهرسازي استان يزد نیز در خصوص فعاليت هاي اين اداره كل در حوزه شهرسازي و بافت ناكارآمد شهري نیز گفت : با توجه به گستردگي بافت ناكارآمد شهري، يكي از وظايف اصلي اداره كل راه و شهرسازي ،بهسازي و نوسازي بافت فرسوده و شهري است كه در اين راستا تهيه ويرايش اول سند بازآفريني استاني عمران و بهسازي شهري از جمله اين اقدامات اين اداره كل در سال جاری بود.  همچنین تصویب بافت تاریخی ۱۰شهر استان در شورای عالی شهرسازی ، تهیه طرح بازآفرینی ۸ شهر استان یزد  (تهیه طرح بهسازی ونوسازی)، ادامه بدنه سازی میدان بعثت (سیدمصطفی خمینی) و احداث مرکز بهداشت جاده فرودگاه از جمله اين اقدامات اين اداره كل در حوزه شهري در سال ۹۴ است.

جعفریان  در ادامه عملكرد اين اداره كل در حوزه مديريت شهرسازي و معماري نیز افزود :يكي از اهداف و وظايف مهم اداره كل راه و شهرسازي تهيه و بروز آوري طرح هاي توسعه  شهري است كه از تعداد ۲۲ طرح جامع، تفصيلي وجامع – تفصيلي در دست اقدام سال جاری ، ۷ طرح تهيه و تصويب شده و مابقي در حال تهيه و يا تصويب هستند. همچنين طرح مجموعه شهري يزد به عنوان مهم‌ترين طرح كالبدي كه سياست‌هاي توسعه كالبدي چندين شهرستان را مشخص و هماهنگ مي‌کند با پيشرفت فيزيكي ۶۰درصد در دست تهيه است که  طراحي شهري و مناسب سازي محيط خيابانهاي امام خميني (ره)، حد فاصل چهارراه شهدا تا خيابان مسجد جامع نيز يكي از این طرحها است  كه امسال در كميسيون ماده ۵ شهر يزد به تصويب رسيده است.

استان یزد با وسعت ۷۴۶۵۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارای ۶۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۶۶۳ کیلومتر راه اصلی و بیش از ۹۰۰ کیلومتر راه فرعی است. طول راههای آسفالت روستایی استان نیز ۲۱۷۵ کیلومتر است.اين استان داراي ۱۰ شهرستان است و اداره كل راه و شهرسازي استان نيز داراي ۱۱ اداره تابعه شهرستاني است./

نظر شما