شناسهٔ خبر: 18987 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در سیزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری اعلام کرد:

ضرورت ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها با هدف افزایش بهره‌وری در لرستان/ استفاده از وضعیت لجستیکی مناسب لرستان برای اشتغال‌زایی/ توسعه گردشگری با اتصال ریلی تهران به خرم‌آباد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری با تأکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها باهدف افزایش بهره‌وری در استان لرستان اعلام کرد: در این استان باید به بهسازی فضاهای عمومی و رویکرد شهری رودخانه‌ها توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سیزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری که امروز سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد درباره وضعیت استان لرستان پیرامون مسایل مؤثر بر مشکل حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی اعلام کرد: به عقیده من لرستان ظرفیت فوق‌العاده‌ای از لحاظ موقعیت دسترسی به جنوب و غرب، موقعیت تاریخی و فرهنگی و همچنین منابع طبیعی کم‌نظیر در کشور دارد. آنچه می‌توانیم در این شرایط  تنگنای مالی و خشکی منابع برای مشکلات این استان انجام دهیم در ابتدا ایجاد هماهنگی و در نتیجه افزایش بهره‌وری در این منطقه است. اقدامی که تاکنون با وجود اعتبارات اندک باعث حل بسیاری از مشکلات و به دست آمدن نتایج قابل توجهی در این استان شده است.

آخوندی در ادامه با توجه به گزارش‌های ارایه شده از سوی مسئولان استان لرستان درباره مشکلات و چالش‌های موجود برای افزایش سطح کیفیت زندگی مردم و بهسازی مناطق ناکارآمد، فعالیت در دو بخش زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را مربوط به حوزه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و افزود: بهبود وضعیت حمل و نقل از جهت زیرساخت و همچنین از نظر سیستم ناوگان می‌تواند کمک بسیاری به این حوزه داشته باشد. در حال حاضر بخش زیادی از نواقص بزرگراه‌ها و کریدورهای اصلی خرم‌آباد اصلاح شده (که این امر در دو سال گذشته از سرعت خوبی برخوردار بوده است) اما همچنان از نظر شبکه مویرگی دارای مشکلاتی است. از سویی دیگر نحوه اتصال این شهر به دهلران نیز نیمه‌کاره باقی مانده است. این دو شهر از طریق تونلی چهار هزار و ۸۰۰ متری به یکدیگر متصل می‌شوند که تا کنون دو هزار و ۷۰۰ متر آن احداث شده است.

وی با تأکید بر اهمیت این مسیر از جهت اقتصادی برای دو شهر دهلران و خرم‌آباد اضافه کرد: این مسیر قطعا نزدیک‌ترین راه از تهران به عراق بوده و می‌تواند کمک اقتصادی بسیاری به این منطقه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص افزود: نکته مهم دیگر در این بخش کریدور بندر امام خمینی(ره) به خرم‌آباد و مرز بازرگان است که کوتاهترین کریدور شمال به جنوب ایران و متصل‌کننده اروپا به خلیج فارس به شمار می‌رود. با وجود اهمیت آن، این کریدور در منطقه خرم‌آباد و کرمانشاه قطع شده و مشکلاتی را در این بخش به وجود آورده است. اگر ما بتوانیم این کریدور را از جهت حمل و نقلی تعریف و ایجاد کنیم شاهد تأثیرات قابل توجه آن در رفع مشکلات خواهیم بود.

آخوندی در سخنان خود با اشاره به وضعیت لجستیکی مناسب لرستان بیان کرد: با بهتر کردن این وضعیت و برخورداری از برنامه‌ریزی‌های لجستیکی می‌توانیم اقدامات خوبی در بهبود سطح کیفی زندگی و اشتغال‌زایی در این استان انجام دهیم.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در ادامه سخنانش ارتقای خدمات ریلی در این استان را نمونه‌ای دیگر از اقدامات کارآمد برای رفع مشکلات دانست و اظهار کرد: با اتصال ریلی تهران به خرم‌آباد و بروجرد نه از طریق ایجاد یک خط جدید بلکه با ارتقای خط ریلی موجود که قطعا هزینه کمتری نیز صرف خواهد کرد می‌توانیم بخشی از مشکلات فعلی را رفع کنیم. با تبدیل این اقدام به برنامه‌ای توسعه‌ای یا یک پروژه سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم در بخش گردشگری نیز مؤثر بوده و آن را به شکل خوبی رونق بخشیم.

وزیر راه و شهرسازی استفاده از طرح‌های حمل و نقلی ریلی و لجستیک پارک‌ها را عاملی برای هم‌افزایی جدی‌تر در این بخش داست و ادامه داد: بخش هوایی نیز در این امر بی‌تأثیر نبوده که خوشبختانه با افزایش میزان پروازها از هفت مورد در هفته به ۳۲ مورد در لرستان از آن بی‌بهره نیستیم.

آخوندی در بخش کیفیت زندگی شهری توجه به بهبود فضاهای عمومی و تمرکز بیشتر به این فضاها به جای دید تک‌بنایی را حائز اهمیت دانست و گفت: رودخانه‌های موجود در استان لرستان به عنوان یک فضای عمومی  یکی از بزرگترین منابع درآمد شهری به شمار می‌روند که با هزینه‌ای کم، قابلیت تبدیل شدن به مرکزی درآمدی را دارا هستند. این نقاط علاوه بر بهبود کیفیت زندگی در بحث جذب توریست نیز بسیار تأثیرگذار هستند. کارکرد شهری رودخانه‌ها مسئله‌ای است که با هماهنگی شهرداری‌ها و سازمان میراث فرهنگی باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر تمرکز بیشتر بر روی فضاهای عمومی به جای تک‌‌بناها اعلام کرد: ما باید در این بخش به خانه‌ محله، خانه بهداشت، فضاهای تاریخی و میدان‌گاه‌ها توجه کنیم که وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل خود را برای همکاری با شهرداری در این حوزه اعلام می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بخشی از سخنانش درخصوص محورهای عبوری از شهرها اعلام کرد: این محورها که جزئی از محورهای حمل و نقلی بین شهری به شمار می‌روند نیز باید ساماندهی شوند که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تمایل زیادی برای فعالیت در این بخش دارد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان بحث‌های مرتبط با شبکه‌های حمل و نقلی را نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین دانست و توضیح داد: با توجه به موارد اعلام شده در این جلسه بهبود شبکه‌های حمل و نقلی، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین و احتیاج به برنامه‌ریزی‌های گسترده دارد ولی بهسازی فضاهای محله‌ای، شهری، رودخانه‌ها و رفع مشکلات محلات و زیرساخت‌های شهری اقدام‌هایی شدنی و آسان‌تر است که برای تحقق آنها سازمان‌های دیگر مانند سازمان آب و فاضلاب و برق نیز باید همکاری کافی را داشته باشند.

در این نشست علاوه بر دکتر آخوندی، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا شافعی معاون عمران و زیرساخت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، هوشنگ بازوند استاندار لرستان، شهرام ملکی مدیرکل اداره راه و شهرسازی لرستان، شهرداران شهرهای این استان و دیگر مقامات محلی و همچنین نمایندگان سایر وزارت‌خانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری نیز حضور داشتند. /

نظر شما