شناسهٔ خبر: 19044 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور پروفسور محمد منصور فلامکی برگزار می‌شود

همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران در یزد/ بررسی گونه‌شناسی و معماری بومی ایران با حضور چهره ماندگار معماری

همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران با حضور محمدمنصور فلامکی چهره ماندگار معماری ایران، ۱۳ اسفندماه با هدف شناخت و تحلیل معماری بومی کشور در دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهر یزد با برگزاری همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران پنجشنبه ۱۳ اسفند میزبان دانشجویان معماری و شهرسازی خواهد بود. این همایش با هدف بررسی و تحلیل وضعیت معماری بومی ایران و با حضور پروفسور محمدمنصور فلامکی چهره ماندگار معماری ایران برگزار می‌شود.

در این همایش، پویا خزائلی معمار برگزیده سال ۹۴ کشور، نریمان فرحزا رئیس پژوهشگاه معماری بومی ایران، محمدحسین آیت‌الهی رییس دانشکده هنر و معماری یزد، محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه وشهرسازی استان یزد و مهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد حضور دارند. همچنین سمیه امیدواری دبیری همایش فوق را برعهده دارد.

محورهای همایش ملی معماری و شهرسازی شامل گونه‌شناسی معماری بومی، معماری بومی شهرها و روستاهای ایران، پایداری در معماری و شهرسازی بومی کشور، ذهنیت، عینیت و روند در معماری بومی ایران، ماندگاری در معماری بومی و سنتی، افق‌های معماری و شهرسازی بومی، تاثیر فرهنگ و بازپروری هویت فرهنگی در معماری بومی، جایگاه هویت و تدوین الگوهای ارزیش در بناهای بومی و بررسی معیارهای کالبدی-فضایی در معماری و شهرسازی بومی است.

همچنین از دیگر محورهای این همایش می‌توان به اصول و مفاهیم معماری بومی، شیوه‌های فرآیند طراحی معماری بومی، تاثیر فرهنگ بر معماری و شهرسازی بومی، اهمیت اقتصاد بر معماری و شهرسازی بومی، تاثیر اقلیم، اهمیت تکنیک‌های ساخت معماری بومی بر معماری پایدار، تاثیر مولفه‌های اجتماعی بر معماری بومی و نقش آن در معماری حال و گذشته، شیوه‌های خاص کاربرد مصالح در معماری بومی و تلفیق آن با تکنولوژی امروزی، گوناگونی معماری بومی در فرهنگ‌های مختلف اشاره کرد.

ضمن این‌که از مسئولان استانی و کشوری و استادان برجسته معماری ایران نیز برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمده است. بر اساس اعلام رسمی برگزارکنندگان همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران، شرکت در این همایش برای دانشجویان رشته معماری و شهرسازی رایگان است.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این همایش به آدرس یزد، بلوار دانشجو، سالن همایش مجتمع‌الغدیر (جنب پارک شادی) مراجعه کنند و ساعت برگزاری نیز از ساعت ۸ صبح فردا پنجشنبه(۱۳ اسفندماه) تعیین شده است.

بنا بر این گزارش، محمدمنصور فلامکی که از او با عنوان پدر مرمت ایران یاد می‌شود در سال ۸۹ به عنوان چهره ماندگار معماری ایران انتخاب شد. وی فارغ‌التحصیل دکترای دانشگاه ونیز در سال ۴۱، متخصص در شهرسازی فنی از دانشگاه میلان در سال ۴۷، دارای تخصص در مرمت بناها و شهرهای تاریخی از دانشگاه رم در سال ۴۸ است. این معمار ایرانی از سال‌های ۴۸ تا ۵۴ دانشیار دانشگاه تهران بود و از سال ۵۴ به عنوان استاد در این دانشگاه تدریس داشته است./

برچسب‌ها:

نظر شما