شناسهٔ خبر: 19105 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تشریح نظرات مسئولان و انبوه‌سازان درباره افزایش دو برابری سود تسهیلات مسکن؛

مظاهریان: تلاش وزارت راه و شهرسازی کاهش نرخ سود و افزایش زمان بازپرداخت اقساط/ رهبر: زمان بازپرداخت افزایش یابد

مظاهریان-رهبر معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حالی افزایش دو برابری تسهیلات خرید مسکن را یکی از راهکارهای تامین و تحرک در بازار مسکن دانست و بر خواست وزارت راه و شهرسازی برای کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری و ایجاد بازار رهن تاکید کرد که در مقابل رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان افزایش زمان بازپرداخت اقساط را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی شب گذشته (۱۲ اسفندماه) در اخبار سراسری شبکه یک سیما درباره افزایش تسهیلات خرید مسکن که روز گذشته در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و طی آن مقرر شد تا زوج های جوان بتوانند در تهران حداکثر ۱۶۰ میلیون تومان و در شهرهای متوسط و کوچک ۱۲۰ و ۸۰ میلیون تومان برای خرید مسکن تسهیلات دریافت کنند، گفت: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مصوبه کاربردی و خوبی است که به زودی ابلاغیه آن توسط بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام و آیین‌نامه‌هایش نیز تنظیم و اجرایی خواهد شد که مطابق این ابلاغیه در ابتدا حتما باید سپرده‌گذاری صورت بگیرد. بنابراین کسانی که قبلا سپرده‌گذاری کرده و یا اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند می‌توانند در نیمه دوم سال ۹۵ از این وام بهره‌مند شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات برای کاهش سود سپرده‌گذاری و اینکه با نرخ‌های پیشین هر زوج با دریافت حداکثر وام باید دو میلیون و ۳۰۰ هزارتومان ماهیانه قسط پرداخت کنند اظهار کرد: سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی گسترش بازار رهن است. بدین‌معنا ما باید بتوانیم حداقل ۵۰ درصد یک واحد مسکونی را تسهیلات پرداخت کنیم و سیاست‌هایی اتخاذ کنیم تا نرخ بهره‌ها را کاهش داده و مدت بازپرداخت را طولانی‌تر کنیم.

تلاش وزارت راه و شهرسازی کاهش نرخ سود و افزایش زمان بازپرداخت اقساط

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در گام اول با تاسیس صندوق پس‌انداز یکم در بانک مسکن و هم اکنون با مصوبه شورای پول و اعتبار برای دو برابر شدن تسهیلات، گام نخست را برداشته‌ایم. همچنین با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌ها، انتظار می‌رود با کاهش نرخ بهره در سال آینده گام دوم را برداریم و از میزان اقساط بکاهیم.

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران نیز در خبر ساعت ۲۱ شبکه سراسری یک سیما درباره تاثیر افزایش دوبرابری تسهیلات خرید مسکن و ایجاد تحرک در بازار به خواب رفته طی سالیان اخیر گفت: مساله دوبرابر شدن وام‌های خرید مسکن که در حال حاضر امکان خرید را فراهم کرده تلاش خیلی خوبی بوده که توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده اما مساله‌ای که وجود دارد بازپرداخت وام‌هاست که تقریبا برای زوج‌های جوان غیرممکن است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان استان تهران درباره پیشنهاد خود گفت: پیشنهاد من این است که زمان تسهیلات دو برابر شود تا توان بازپرداخت اقساط را داشته باشند. وی افزود: دکتر سیف در صبحت‌های اخیر خود و زمانی‌که رقم وام به ۸۰ میلیون تومان رسید، اعلام کرد این اعتبار بانکی محدود است و بیشتر از ۸۲ هزار فقره وام در سال نمی‌توان پرداخت کرد که این خودش یک محدودیت دیگر است.

محدودیت اعتباری در اعطای وام برداشته شود

رهبر تاکید کرد: رقم ۸۲ هزار فقره وام در مقابل نیاز سالانه کشور به تامین یک میلیون واحد مسکونی رقم ناچیزی است و این محدودیت اعتبار اگر برداشته شود مقداری راهگشا خواهد بود.

ثبت‌نام ۳۷ هزار نفر برای دریافت وام مسکن

مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره محدودیت اعتبار وام‌دهی مسکن گفت: محدودیتی به آن شکل وجود ندارد. طبق آخرین آماری که داریم تاکنون ۳۷ هزار نفر برای این وام ثبت‌نام کرده‌اند و مقدمات و صندوقی که برای تخصیص وام ایجاد شده کاملا می‌تواند جوابگو باشد. حتی به فرض آنکه تمام منابع اختصاص یابد، پیش‌بینی‌هایی دیگری هم وجود دارد و اینکه ما توانسته‌ایم از بانک مرکزی مجوز بگیرم تا پرداخت‌های بانک مسکن مهر بتواند از طریق سپرده‌گذاری وارد این چرخه شود و نگرانی از این جهت نمی‌توان داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: این وام با سپرده اولیه به ۲۴۰ میلیون تومان بالغ می‌شود و اگر این مبلغ ۶۰ یا ۸۰ درصد واحد مسکونی را شامل شود قاعدتا اجاره‌ای که آن زوج دارند در خانه‌ای با ارزش افزوده می‌تواند معادل باشد و به نظر می‌رسد نمی‌تواند مشکلات عمده‌ای ایجاد کند، هرچند که درخواست وزارت راه و شهرسازی این است که نرخ سودها کاهش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که صدور پروانه ساختمانی کاهش داشته و ا احتساب این شرایط، افزایش وام می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود؟ گفت: اعطای این وام عملا به نیمه سال بعد می‌رسد که نشانه خوبی برای انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران خواهد بود و اینکه بازار تشنه چنین تقاضاهایی در آینده خواهد بود. پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده، تعداد پروانه ساخت افزایش یابد.

پیش‌بینی افزایش تقاضا و کار در سال آینده در بازار ساخت و ساز و مسکن

مظاهریان تاکید کرد: باید تقاضایی وجود داشته باشد تا سازندگان سرمایه‌گذاری کنند و ریسک سرمایه‌گذاری را نیز بپذیرند. فکر می‌کنیم این یک چرخه سالم اقتصادی خواهد بود که با نظام تامین مالی توسط بانک‌ها و افزایش مجوزها و ساخت و ساز هم کارگران بیشتری به کار گمارده شوند و هم مهندسان بیشتری بر چرخه ساخت و ساز نظارت داشته باشند. و درعین حال، موجودی ساختمان‌ها افزایش یاید.

رهبر در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شوک قیمتی در بازار ایجاد شود گفت: یکی از پیشنهادهای انبوه‌سازان این بود که تسهیلات در اختیار سازندگان و تولیدکنندگان قرار بگیرد و در زمان معامله به خریدار منتقل شود. با اینکار می‌توانیم هم عرضه و هم تقاضا را تحریک و بازار را از رکود خارج کنیم. /

نظر شما