شناسهٔ خبر: 19142 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

اجرای مدل مدیریت دارایی‌های عمومی در شهرهای جدید/ توقع شکل‌گیری یک شهر جدید در ۱۰ سال منطقی نیست/ تلاش شرکت عمران شهرهای جدید برای رهایی از وابستگی به منابع دولتی

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای مدل مدیریت دارایی‌های عمومی در شهرهای جدید کشور خبر داد و گفت: درحال حاضر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به منظور رهایی از وابستگی مالی به منابع دولتی در رأس اهداف شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد.

محسن نریمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص مشکلات فعلی و سیاست ساخت شهرهای جدید کشور بیان کرد: در یک ارزیابی علمی و منصفانه به نظر می‌رسد بخش عمده علل عدم توفیق کامل شهرهای جدید را نباید در ذات شهر جدید جستجو کرد، بلکه توقع شکل‌گیری یک شهر جدید در دوره زمانی ۵ تا ۱۰ ساله توقعی منطقی نیست کمااینکه امروز پس از گذشت سال‌‌ها اثرات مثبت ایجاد این شهرها در کشور نمایان شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه با بیان اینکه در کنار همه آسیب‌های حاکم در فرآیند توسعه شهرهای جدید باید به عدم سرمایه‌گذاری‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های شهری و وابستگی مالی شهرهای جدید به منابع دولتی توجه کرد گفت: این امر بسترسازی برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و اتکا به توان بخش خصوصی را ضروری می‌سازد؛ موضوعی که با توجه به رویکردهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و نیز ضرورت پیگیری راهکارهای جذب سرمایه در شرایط پساتحریم امری ضروری به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سابقه نه چندان درخشان شرکت در سه دهه گذشته درخصوص جذب سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی تأکید کرد: از ابتدای دولت کنونی تلاش کرده‌ایم که با وجود شرایط تحریم غیرمنصفانه علیه ایران با رایزنی همه‌جانبه با سرمایه‌گذاران و نیز تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری و ارائه آنها در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرهای جدید که منجر به تفاهمات ارزشمندی نیز شد در جهت رفع وابستگی از منابع دولتی اقدام کنیم.

وی استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی را اقدام دیگری به منظور رهایی از وابستگی به منابع مالی دولت از سوی شرکت اعلام کرد و گفت: در این بخش می‌توان به اجرای مدل مدیریت دارایی‌های عمومی در شهرهای جدید اشاره کرد. با این روش نه تنها کمبود منابع مالی مورد نیاز شهرهای جدید از بازار سرمایه کشور تأمین می‌شود، بلکه دارایی‌های بازار سرمایه  نیز از این طریق افزایش یافته و تقویت ‌خواهد یافت.

نریمان در این‌باره افزود: در نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید با معرفی ۵۰ پروژه سرمایه‌گذاری عمده در شهرهای جدید ایران به ارزش ۷۰۰ هزار میلیارد ریال معادل ۱۸ میلیارد یورو تلاش کرد بخشی از بسترهای سرمایه‌گذاری مورد نیاز شرکت را به ظهور برساند. قابل ذکر است که در میان پروژه‌های فوق، ساخت ۱۳ شهر جدید در قالب نسل دوم به صورت کامل به عنوان بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد ریال عرضه شده که فاز نخست آنها با ظرفیت اسکان ۳۵۰ هزار نفر در قالب حدود ۱۲۰ هزار واحد مسکونی به همراه زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری خارجی مورد نظر است./

نظر شما