شناسهٔ خبر: 19244 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

هشدار شرکت فرودگاه‌ها به ایرلاین‌های بدهکار/ توقیف حساب و ممنوع‌الخروجی در انتظار بدهکاران/ شرکت‌های غیرمتعهد در لیست سیاه ارائه خدمات قرار می‌گیرند

سوختگیری هواپیما معاون توسعه مدیریت و منابع شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تشكیل پرونده‌ای مطابق قانون برای جبران خسارات شركت‌های بدهكاری كه در زمان مشخص‌شده برای تعیین تكلیف بدهی خود به شركت فرودگاه‌ها اقدام نكرده‌اند، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، محمدرضا امامی گفت: درباره شركت‌های بدهكاری كه در زمان مشخص‌شده برای تعیین تكلیف بدهی خود به شركت فرودگاه‌های كشور اقدام نكنند، علاوه بر اقدام حقوقی، پرونده‌ای مطابق قانون برای جبران خسارات تشكیل خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع شركت فرودگاه‌های كشور گفت: شركت فرودگاه‌ها شركتی درآمد – هزینه‌ای است و به تبع آن، تولید و وصول درآمد، شرط لازم برای ادامه‌ حیات مؤثر و كارآمد شركت محسوب می شود و از طرف دیگر، بنا بر ماهیت و وظایف تعریف‌شده، وصول درآمدهای ناشی از صرف منابع و سرمایه‌های ملی، جزو وظایف و تكالیف ذاتی شركت محسوب می‌شود. بنابراین در جهت استیفای حقوق دولت و صیانت از بیت‌المال و پیگیری‌ها و تذكرات قانونی دستگاه‌های نظارتی و همچنین رفع نیازهای مالی شركت، در جهت وصول مطالبات معوقه از شركت‌های هواپیمایی اقدام كرده‌ایم.

امامی افزود: اكنون مطالبات این شركت از ۲۳ شركت هواپیمایی فعال در بخش صنعت حمل و نقل هوایی كشور افزون بر حدود هفت هزار میلیارد ریال (هفتصد میلیارد تومان) است. منشأ مطالبات مذكور نیز استفاده‌ شركت‌های هواپیمایی از خدمات عملیاتی شامل خدمات فرودگاهی، خدمات مسافری، Jetway ، CUTE ، برق هواپیما و هندلینگ و... خدمات عملیاتی شامل اماكن فرودگاهی، آب، برق، گاز، تلفن و ترانك و همچنین بخش كوچكی از سایر خدمات قابل ارایه در فرودگاه‌‌هاست. و این در شرایطی است که شرکت نه تنها از بابت عدم پراخت بدهی‌ها از جانب شرکت‌های هواپیمایی در فشار است بلکه ناگزیر است سود سهام و مالیات قانونی را نیز پرداخت کند که بابت آنها از شرکت‌ها وصول نداشته است و این فشار را بر شرکت مضاعف می کند.

وی با بیان این كه در حال بررسی برای رده‌بندی شركت‌های هواپیمایی از نظر پایبندی به تعهدات آنها به حقوق مردم و بیت‌المال هستیم، ادامه داد: شركت هایی كه نسبت به اجرای تعهدات خود پایبندی لازم را داشته باشند، جزو شركای تجاری متعهد و سایر شركت ها به عنوان شركتهای غیر متعهد در لیست سیاه برای ارائه خدمات قرار خواهند گرفت.

امامی افزود : طی ما‌ه‌های اخیر پس از ارسال اخطار كتبی، نسبت به طرح دعوی در مراجع قضایی و تشكیل پرونده‌ كیفری برای شركت‌های هواپیمایی بدهكار با هدف اخذ مطالبات معوقه اقدام شده و درباره برخی شركت‌ها علاوه بر اقدام كیفری، اقدام حقوقی نیز انجام و تشكیل پرونده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به این‌كه برای آخرین بار جلساتی با حضور مدیران عامل شركت‌های هواپیمایی و واحدهای مالی و حقوقی تشكیل و مقرر شد تا آنها قبل از تاریخ تعیین شده برای روشن كردن و تسویه‌ مطالبات معوقه، اقدام لازم را به عمل آورند، اظهار كرد: بدیهی است در صورت عدم تعیین تكلیف مطالبات توسط شركت‌های بدهكار، شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان وظیفه و تكلیف قانونی در استیفای حقوق دولت، اقداماتی را درباره شركت‌های مذكور به عنوان تصرف غیر قانونی در اموال دولت عمل خواهد آورد.

وی پیگیری ممنوع‌الخروج كردن مسئولان مقصر مربوطه، توقیف و بستن حساب‌های بانكی، جلوگیری از انجام پرواز‌های Extra (فوق‌العاده)، محدود كردن خدمات در سطح فرودگاه‌ها، معرفی شركت‌های فاقد تعهد به افكار عمومی و سایر پیگیری‌های قانونی و حقوقی را از جمله اقدامات در راستای استیفای حقوق دولت و بیت‌المال عنوان کرد.

نظر شما