شناسهٔ خبر: 19267 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مسکوفسکی در افتتاحیه هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان عنوان کرد:

تأکید بر فعال‌سازی کریدور ایران-اروپا از طریق ریل و دریا/ آمادگی آذربایجان و گرجستان برای فعال‌سازی کریدور مشترک/ لزوم تسریع در تسهیل روابط بانکی دو کشور/ ایران مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شریک ما در خاورمیانه است

مسکو فسکی وزیر حمل و نقل٬ ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان با تأکید بر فعال‌سازی کریدور ایران-اروپا از طریق ریل و دریا٬ به کریدور بین المللی ایران-ارمنستان- آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه اشاره و اظهار کرد: طی ملاقات‌هایی که با مسئولان کشورهای آذربایجان و گرجستان داشته‌ایم این دو کشور آمادگی خود را برای فعال‌سازی کریدور مذکور اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ ایوالو مسکوفسکی در مراسم افتتاحیه هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان به ریاست دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ایوالو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل٬ ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان با اشاره به نقش مهم کمیسیون مشترک دو کشور٬ گفت: هدف از برگزاری این سفر توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است.

وی با بیان اینکه بلغارستان همواره اهمیت جایگاه ایران را در منطقه درک کرده است٬ افزود: ایران دارای تاریخی کهن و میراث فرهنگی غنی بوده که یکی از شرکای بزرگ و مهم ما در خاورمیانه است.

وزیر حمل و نقل٬ ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان اظهار کرد: وضعیت جغرافیایی٬ روابط سنتی حسنه و اقدامات اخیر ایران که موجب لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران شده توسعه روابط همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: تصمیمات و توافقاتی که در جریان کمیسیون مشترک دو کشور به دست می‌آید٬ نتایج مشخص خواهد داشت و ما متعهد به اجرای آن هستیم و تلاش می‌شود در این راستا تسهیلاتی برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی و بلغاری در کشورهای متقابل انجام در نظر گرفته شود.

مسکوفسکی ادامه داد: موضوعات اولویت‌دار برای بلغارستان٬ توسعه اقتصادی٬ انرژی اتمی٬ حمل و نقل٬ فناوری اطلاعات و بخش فرهنگ است. در عین حال ما روند توسعه اجتماعی را در ایران به دقت دنبال می‌کنیم و از تجربیات ایران در این زمینه در سال‌های اخیر داشته است٬ توجه داریم.

وی بلغارستان و ایران با یکدیگر همکاری‌های فعالی در زمینه حمل و نقل دارند٬ اضافه کرد: آمادگی داریم به شرکای اقتصادی خودمان در جهت فعال‌سازی کریدورها مساعدت و همکاری داشته باشیم.

این مقام بلند پایه بلغاری با اشاره به کریدوری که ایران را از طریق ارمنستان٬ آذربایجان٬ گرجستان و دریای سیاه به بلغارستان متصل می‌کند٬ گفت: این کریدور از اهمیت عظیمی برای دو کشور برخوردار است و بسیار امیدوارم که پروژه فعال‌سازی این کریدور به زودی جامه عمل بپوشد.

رئیس بلغاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان ادامه داد: طی ملاقات‌هایی که با مسئولان کشورهای آذربایجان و گرجستان داشته‌ایم این دو کشور آمادگی خود را برای فعال‌سازی کریدور مذکور اعلام کرده‌اند.

مسکوفسکی ضمن ابراز تمایل نسبت به فعال‌سازی کریدور ایران-اروپا٬ افزود: می‌توانیم از راه دریایی و بندری و همچنین کریدور ریلی ۲۰۰ کیلومتری که از سروستان و ترکیه عبور می‌کند٬ استفاده کنیم.

وزیر حمل و نقل٬ ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان اضافه کرد: امیدواریم کمیته‌های کاری در زمینه حمل و نقل ریلی٬ دریایی٬ جاده‌ای و هوایی شرایط مناسبی را برای گسترش همکاری‌ها فراهم سازند. همچنین امیدوارم تسهیلات مناسبی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی در بنادر دو کشور فراهم شود.

وی افزود: در زمینه توریسم نیز امیدوارم گروه‌های مشترک ایجاد شده میان دو کشور فعالیت خود را در راستای فعال‌سازی کریدورهای حمل و نقلی صورت دهند.

وزیر حمل و نقل٬ ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان درباره تسهیل روابط بانکی میان دو کشور گفت: پیش از ورود به ایران در این خصوص با مسئولان بانکی بلغارستان صحبت‌هایی انجام شده هرچند که نماینده‌ای از بانک مرکزی بلغارستان در این سفر همراه ما نیست ولی این مسئله بسیار اهمیت دارد.

مسکوفسکی گفت: اعضای کمیسیون مشترک بلغاری نماینده همه بخش‌های اقتصاد کشور بلغارستان هستند و از بخش‌های انرژی٬ فرهنگ و نمایندگان شرکت‌های خصوصی نیز ما را همراهی می‌کنند که در زمینه حمل و نقلی بسیار فعال هستند.

نظر شما