غلامحسین باقریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه میزان بدهیایرلاینها به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به ۷۳۰ میلیارد تومان رسیده است گفت: باوجود برگزاری جلسات مکرر در دو سال گذشته با ایرلاینها بابت پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، آنها هنوز اقدام جدی در راستای پرداخت بدهی خود انجام ندادهاند. وی افزود: طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته فردا سهشنبه (۱۸ اسفند) آخرین مهلت ایرلاینها برای پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاهها تعیین شد و در صورت عدم پرداخت بدهی، اقدام لازم انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه فردا (سهشنبه ۱۸ اسفند) آخرین مهلت ایرلاینها برای پرداخت بدهیهای خود به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است، افزود: در صورت عدم وصول مطالبات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ایرلاینها تا فردا، قطعا از روز چهارشنبه محدودیتهای لازم اجرا میشود؛ چراکه درآمد شرکت فرودگاهها از حقوق بیتالمال محسوب میشود بنابراین ما هم موظف هستیم در صورت عدم وصول این مطالبات در مقابل آن اقدامات حقوقی لازم صورت گیرد.
عضو هیأت مدیره و معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره اینکه آیا با توجه به هشدارهای داده شده اقدام خاصی از سوی ایرلاینها برای پرداخت بدهی خود انجام دادهاند گفت: تاکنون بیشتر ایرلاینها با ارسال نامه مکتوب آمادگی خود را برای پرداخت بدهی خود تا زمان تعیین شده اعلام کردند. شرکت فرودگاه ها نیز به لحاظ حرفهای قطعا به دنبال ایجاد تعامل با ایرلاینها است اما در صورت عدم پرداخت بدهی، طبق دستور مقامات سازمانهای نظارتی و همچنین احکام قانونی، ما موظف به رعایت الزامات قانونی برای وصول مطالبات شرکت هستیم.
باقریان با تاکید بر اینکه مطالبات شرکت فرودگاهها از ایرلاین ها از حدود ۳ تا ۴ سال گذشته انباشته شده است، گفت: در این مدت طی بازههای زمانی مختلف با پیگیری شرکت فرودگاهها، ایرلاینها نسبت به پرداخت بخشی از بدهی خود اقدام میکردند اما مجدد به بهانه پرداخت بخشی از بدهی خود بقیه بدهی آنها به تعویق میافتاد که در نهایت از سال گذشته و امسال پیگیریهای شرکت فرودگاههای کشور برای وصول مطالبات خود تشدید شد.
وی با بیان اینکه از دو سال گذشته حساسیت نهادهای نظارتی نسبت به وصول مطالبات شرکت فرودگاهها از ایرلاینها بیشتر شد ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور به عنوان نهادهای نظارتی از شرکت فرودگاهها پیگیری میکنند که چرا حقوق دولت وصول نمیشود بنابراین شرکت فرودگاهها هم باید تبعیت کند. از طرف دیگر قانون به شرکت فرودگاهها اختیارات لازم برای هر گونه اقدام در جهت دریافت مطالبات خود از ایرلاینها را داده است اما با توجه به اینکه به مشکلات ایرلاینها واقف هستیم به منظور تعامل با شرکتهای هواپیمایی تلاش کردیم با مذاکرات و تفاهم طرفین نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کنیم. از آنجا که هیچ همتی از سوی ایرلاینها برای پرداخت بدهیهای خود به شرکت فرودگاهها صورت نگرفته است مجبور شدیم از الزامات حقوقی و قانونی برای وصول مطالبات استفاده کنیم.
وی افزود: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای وصول مطالبات خود تکلیف قانونی دارد ضمن اینکه برخی از موارد بدهی ایرلاینها مربوط به مواردی است که ایرلاینها به مجرد انجام پرواز بلافاصله باید سهم شرکت فرودگاهها را به آنها پرداخت کنند چراکه بخشی از این مطالبات تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.
عضو هیأت مدیره و معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: جلسات متعددی با شرکتهای هواپیمایی برگزار شد که در نتیجه آنها تفاهمنامههای مختلفی برای پرداخت بدهی خود به امضا رسیده و زمانهای بسیاری را برای پرداخت بدهی خود اعلام کردند اما متاسفانه به تعهدات خود پایبند نبودند.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت عدم وصول مطالبات شرکت فرودگاه ها از سوی ایرلاینها چه تصمیمات و اقداماتی در قبال ایرلاینها صورت میگیرد گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به هیچ عنوان خدمات خود را برای پروازهای برنامهای ایرلاینها محدود نمیکند اما هیچ مجوزی برای انجام پرواز فوقالعاده به ایرلاینهای بدهکار داده نمیشود چراکه در این صورت خدمات بیشتری دریافت میکنند و در قبال آن بدهی آنها بیش از پیش افزایش مییابد.
عضو هیأت مدیره و معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: سایر اقدامات قانونی از جمله ممنوعالخروج كردن مسئولان مقصر، توقیف و بستن حسابهای بانكی و محدود كردن خدمات به ایرلاینهای بدهکار در سطح فرودگاهها از سوی دستگاههای نظارتی و حقوقی مربوطه پیگیری میشود.
باقریان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان تمدید مهلت به ایرلاینها برای پرداخت بدهیهای خود به شرکت فرودگاهها وجود دارد گفت: به هیچ عنوان مهلت دیگری به ایرلاینها داده نمی شود چراکه طی ۳ تا ۴ سال گذشته توافقات زیادی بین طرفین صورت گرفته که اما ایرلاینها به تعهدات خود پایبند نبودند.
وی همچنین گفت: در حال حاضر تمام ایرلاینها بابت دریافت خدمات فرودگاهی به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بدهکار هستند اما میزان بدهی آنها متفاوت است به طوریکه میزان برخی ایرلاینها خوشحساب تر هستند و یقینا محدودیتهای شرکت فرودگاه ها برای این ایرلاینها نسبت به ایرلاینهایی که بدهی زیادی دارند و خوشحساب نیستند کمتر است./
نظر شما