شناسهٔ خبر: 19309 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به منظور ارتقاء آمادگی و سنجش میزان توان عملیاتی برگزار شد

مانور جامع مقابله با شرایط اضطرار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)

مانور به منظور ارتقاء آمادگی و سنجش میزان توان عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) مانور جامع مقابله با شرایط اضطرار مشتمل بر کنترل وقوع همزمان چند حادثه بحرانی در محیط مجتمع بزرگ بندری امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به بروز شرایط جوی نامساعد از جمله تندبادهای شدید که احتمال وارد کردن صدمات و آسیب‌های جدی به تأسیسات و تجهیزات بندری و دریایی را در پی دارد، گفت: حسب یک سناریوی چند مرحله‌ای طراحی شده، مانور مقابله با شرایط اضطرار طی اسفند ماه امسال به منظور پیش‌بینی وقوع بحران و سنجیدن آمادگی و توان عملیاتی نیروهای این مجتمع بندری برای مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌های احتمالی، در این مجتمع بزرگ بندری پیاده‌سازی و عملیاتی شد.

عبداللهی افزود: طی این مانور، احتمال بروز هفت فقره سانحه محتمل کوچک و بزرگ همزمان بر اثر بروز طوفان شدید در مجتمع بندری پیش‌بینی و برای هر یک از حوادث محتمل، تمهیدات و اقدامات لازم بر اساس روش‌های استاندارد عملیاتی (SOP) در نظر گرفته شد.

ایشان تصریح نمود: هر کدام از نیروهای عملیاتی حسب وظایف محوله در اثنای این مانور روش‌های مذکور را به مرحله اجرا گذاشتند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، حوادث سقوط کانتینر بر اثر وزش تندباد، رها شدن شناور پهلو گرفته، وقوع حریق در سایت نفتی، آلودگی در دریا، وقوع حریق در یکی از شناورها، برخورد واگن‌های حامل کالا با کامیون نفتکش و به آب افتادن خدمه شناور را از جمله این سوانح احتمالی برشمرده و افزود: به منظور پیشگیری از بروز هر کدام از حوادث فوق الذکر، دستورالعمل‌های احتیاطی و هشدارهای لازم قبلی برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی تعیین شده است.

عبداللهی، محک زدن توان همه بخش‌های فعال در جامعه بندری امام خمینی(ره) در هنگام بروز این مجموعه حوادث بحرانی را،  یکی از اهم اهداف اجرای این مانور چند بعدی برشمرده و افزود: مرکز هماهنگی مدیریت سوانح دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در راستای عمل به وظایف و مأموریت‌های محوله سازمانی، این مانور جامع را طراحی نمود، تا از این طریق به بررسی نقاط آسیب پذیر و سنجش توان آمادگی تجهیزاتی و انسانی این مجتمع بزرگ بندری بپردازد. همچنین در این مانور شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها و خطرات حین اجرای مانور صورت گرفت. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان،  نقش آفرینی  ادارات حفاظت و ایمنی دریانوردی، امور دریایی، امور بندری، برق و تأسیسات، مرکز ایمنی و آتش نشانی، حراست، گارد و انتظامات، تعمیرگاه دریایی، بیمه و رفاه، امور عمومی و خدمات، HSE، تضمین کیفیت و روابط عمومی در اجرای مراحل کنترل دامنه آسیب‌ها را، زمینه‌ای مناسب برای تمرین همکاری تیمی و گروهی و پوشش نقاط آسیب کاری برشمرده و افزود: مانور مذکور به لحاظ اینکه از بخش‌ها و مراحل مختلفی برخوردار است، توان و آمادگی تمامی بخش‌های عملیاتی و پشتیبانی این مجتمع بندری را به خوبی آشکـــار نمود.

یادآور می‌شود که به دنبال وقوع طوفان در آبان ماه سال جاری، نیروهای عملیاتی در بخش‌های دریایی این اداره کل با برخورداری از آمادگی قبلی موفق به کاهش خسارات و آسیب‌های وارده به حداقل ممکن شده بودند.

نظر شما